سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴

چيني‌هاجايگزين‌كره‌اي‌هادربازارخودرو

ورود گسترده چيني‌ها به بازار خودروي كشور در حالي اتفاق مي‌افتد كه در ماه‌هاي انتهايي سال گذشته شركت خودروسازي هيونداي كره از بازار ايران كناره گرفت و مراودات خود را با ايران قطع كرد.
کد خبر : ۶۴۱۴۵
به گزارش صراط به نقل از تهران ‌امروز، بازار خودروي كشور بار ديگر ميزبان يك خودروي جديد است. ميهمان جديد خيابان‌هاي تهران اصليتي چيني دارد و «سي‌30» ناميده مي‌شود. البته بازار خودروي كشور آنچنان با خودروهاي چيني غريبه نيست زيرا پيش از اين هم خودروهاي ديگر چيني نظير چري و ليفان پايشان به ايران باز شده‌بود.
 
«سي30» چيني اما اين‌بار تنها به عنوان يك خودرو به كشور وارد نمي‌شود بلكه اين خودروي چيني مي‌آيد تا جايگزين خودروهاي كره‌اي موجود در بازار شود. از همين‌رو گفته مي‌شود كه چيني‌ها با ورود اين خودرو پروژه جايگزين كردن خود به جاي كره‌اي‌ها در بازار ايران را كليد زده‌اند.
 
ورود گسترده چيني‌ها به بازار خودروي كشور در حالي اتفاق مي‌افتد كه در ماه‌هاي انتهايي سال گذشته شركت خودروسازي هيونداي كره از بازار ايران كناره گرفت و مراودات خود را با ايران قطع كرد.
 
اين در حالي‌است كه خودروهاي شركت هيونداي در ايران بسيار پرطرفدار بود و براساس آمار مي‌توان ادعا كرد كه در سال گذشته چشم بادامي‌هاي كره‌اي بازار خودروهاي وارداتي كشور را يك‌تنه به دست گرفته بودند.
 
گفتني‌است شركت خودروسازي هيونداي كره جنوبي با خودروهاي باكيفيت خود توانسته در سطح جهان به موفقيت‌هاي بسياري دست پيدا كند.
 
حال اما خروج اين شركت خودروسازي مطرح از بازار خودروي وارداتي كشور و جايگزيني شركت‌هاي چيني به‌جاي آن مي‌تواند‌كمي حال و هواي بازار خودروي كشور را تحت تاثير قرار دهد. البته مسئولان عنوان مي‌كنند كه خودروي چيني سي‌30 از به‌روزترين تكنولوژي روز استفاده كرده و از لحاظ كيفيت با بهترين خودروهاي جهان برابري مي‌كند. با اين وجود نبايد فراموش كرد كه چيني‌ها در صنعت خودروسازي هم به شدت از سياست خود كه به نام «توليدات كپي‌ برابراصل» شناخته مي‌شود پيروي مي‌كنند.

گفتني‌است خودروهاي ديگر چيني نظير چري و ليفان هم كه هم‌اكنون در بازار كشور خريد و فروش مي‌شوند در طراحي و تكنولوژي از خودروهاي هيوندا و تويوتا كپي‌برداري شده‌اند و بعيد نيست در خودروي چيني جديد سي‌30 هم شاهد چنين كپي‌برداري‌هايي باشيم.

از سوي ديگر خبرهايي‌ هم از كاهش توليد خودرو نسبت به سال گذشته شنيده شده‌است. با وجود اينكه مسئولت كاهش توليد خودرو را تكذيب مي‌كنند اما دبير انجمن خودروسازان ايران بر كاهش توليد خودرو در فروردين ‌ماه سال جاري تاكيد كرده‌است. احمد نعمت‌بخش اظهار كرد: فروردين ‌ماه امسال براي نخستين‌ بار در تاريخ صنعت خودرو كشور در دو دهه‌ اخير شاهد كاهش شديد توليد محصولات بوديم.

 

قيمت 25 تا 30 ميليون توماني «سي‌30»

از سوي ديگر سخنگوی گروه صنعتی کرمان خودرو از تولید و عرضه خودروی جدید چینی با نام «سی 30» به بازار از اوایل خرداد امسال خبر داد و گفت: قیمت این محصول بین 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود.

محمد جعفر مجذوبی اظهار داشت: از سال گذشته و با تغییر رویکرد شرکت هیوندایی در تولید خودرو در ایران، شرکت خودروسازان راین به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه صنعتی کرمان خودرو به دنبال جایگزین‌های مناسبی برای دو محصول آوانته و ورنا متعلق به شرکت هیوندایی بود و درنهایت 3 محصول با نام های «سی 30» ،« سی 10» و

« هاوال» متعلق به شرکت «گریت وال»یا دیوار چین که یکی از 10 شرکت برتر چین است با عقد قرارداد برای عرضه در کشور انتخاب شدند. وی به فارس گفت: در سال گذشته، هرسه محصول مورد آزمایش اولیه، انطباق با استانداردها و ضوابط فنی داخلی قرار گرفت که بعد از بررسی‌های مختلف مشخص شد که خودروی سی 30 بیش از سایر محصولات، قابلیت عرضه به بازار ایران را دارد. مجذوبی با بیان اینکه از سال گذشته خط مونتاژ این محصول در سایت کرمان نصب شده و از اسفند 90 تولید آزمایشی آن آغاز شده‌است، گفت: درآینده دو محصول هاوال«H5»یا «H6» در مدل شاسی بلند به محصولات شرکت خودروسازان راین اضافه می شود. وی تصریح کرد: مصرف پایین، بکارگیری تکنولوژی روز دنیا، طراحی مناسب بدنه، ابعاد مناسب، فضای داخلی منطبق با انتخابهای مصرف‌کننده ایرانی و صندوق عقب مناسب از ویژگی‌های ظاهری « سی 30» است. وی در مورد ویژگی‌های خودروی سی 30 نیز گفت: ابتدا دو مدل از این محصول با گیربکس معمولی و اتوماتیک هریک در دو تیپ با آپشن‌های مختلف وارد بازار می‌شود اما در آینده، عرضه این خودرو به صورت فول‌آپشن در دو مدل گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک صورت می‌گیرد. سخنگوی گروه صنعتی کرمان خودرو ادامه داد: این خودرو دارای چهار سیلندر با حجم موتور1500 سی‌سی و قدرت 104 اسب بخار است که در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی معادل 6 لیتر بنزین مصرف می‌کند که با توجه به اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، سی 30 محصولی رقابت‌پذیر در مقایسه با سایر محصولات در بازار است.

وی کیسه هوای راننده وسرنشین جلو، کمربند سه نقطه‌ای پیش‌کشنده، سیستم ترمز ضد قفل، چراغ مه شکن جلو و عقب، رینگ اسپرت آلومینيومی، حجم 510 لیتری صندوق عقب، فرمان تلسکوپی، سوئیچ تاشونده همراه با ریموت کنترل قفل مرکزی و شیشه بالابرنده عقب و جلو را از جمله مشخصات ایمنی و رفاهی خودروی «سی 30» عنوان کرد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۲
خدایا به تو پناه میبریم من شر سین(چین).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۱
استعمار نوین که میگن همینه؟
مصرف کننده اشغالهای یک کشور؟