چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
رئیس سازمان فضایی:

پرتاب نخستین کپسول زیستی ایران؛ به زودی

پرتاب نخستین کپسول زیستی ایران؛ به زودی
رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه ۶ماهه دوم سال، بسیار پررونق در حوزه فضایی خواهد بود، گفت: پرتاب کپسول‌های زیستی دچار توقف شده بود و نخستین پرتاب کپسول زیستی در ایام پیشرو در سال ۱۴۰۲ را خواهیم داشت.
کد خبر : ۶۳۶۰۷۱

به گزارش صراط به نقل از تسنیم؛ حسن سالاریه در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهانی فضا در محل سازمان فضایی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی ایران در سال‌های اخیر منطبق با برنامه 10 سال کشور اظهار کرد: در حوزه بالادست یعنی طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت ماهواره سنجشی پارس 2 و 3 با مجموعه‌ پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی آغاز شده است.

به گفته وی، ساخت پارس 2 آغاز شده و طراحی مفهومی پارس 3 نیز تمام شده است.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: توانمندی کشور در طراحی و ساخت ماهواره‌های میکرو از سال‌های گذشته کسب شده است؛ به دقت‌های بالاتر خواهیم رسید که از طریق منظومه، ماهواره ناهید 2 نمونه کیفی آن به سرانجام رسید و طراحی و ساخت ناهید 3 نیز ابلاغ شده است.

سالاریه از آغاز طراحی و ساخت ماهواره سنجشی در کلاس راداری خبر داد و یادآور شد: ماهواره راداری یک نوع ماهواره راداری است که در نمونه‌های هوایی بوده و کار نمونه‌های فضایی آن نیز آغاز شده است.

به گفته وی، با اجرای این طرح کشور صاحب ماهواره‌های سنجشی از جنس راداری خواهد شد.

سالاریه گفت: ماهواره‌های سنجشی مثل پارس 1 و طلوع 3 برمبنای اپتیکی است که شرایط ابرناکی هوا و گرد و غبار بر عملکرد آن اثرگذار است ولی ماهواره‌های راداری در شرایط ابری بودن هوا قادر به جمع‌آوری داده‌ها است.

حضور خصوصی‌ها در فضا

رییس سازمان فضایی ایران گفت: در قراردادهای بخش خصوصی، یکی از رویکردهای بسیار جدی آن فعال‌سازی زیست بوم فضایی کشور در بخش خصوصی است؛ با گستره‌ای که در صنعت فضایی وجود دارد بدون فعال‌سازی زیست بوم فضایی خصوصی ادامه مسیر میسر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در این راستا دو قرارداد خوب منعقد شده است. قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای ماهواره کوثر یکی از این قراردادها است‌ و سازمان فضایی برای توسعه زیست بوم تضمین خرید تصاویر ماهواره‌ای را داده است.

وی گفت: مناقصاتی در حال طراحی و اجرا است که از طریق بخش خصوصی منظومه‌‌ای از ماهواره‌های‌ سنجشی را داشته باشیم که ماهواره نور 3 و ماهواره کوثر از جمله آنهاست.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: در سال گذشته اعلام شد منظومه ارتباطی باریک باند با هدف اینترنت اشیا بود که کار طراحی مأموریت آن انجام شد طراحی مناقصه آن برگزار شد در شهریورماه قرارداد امضا ابلاغ و آغاز شد و امبدواریم یک منظومه ارتباطی را داشته باشیم که از باریک باند آغاز کردیم؛ این منظومه در ماه‌های آتی تکمیل خواهد شد و اسم پروژه‌ به اسم نام شهید سلیمانی نام‌گذاری شده است.

سالاریه تأکید کرد: کنسرسیومی از بخش خصوصی و مجموعه صاایران برای ایجاد زیرساخت‌های پایگاه بین‌المللی فضایی برای اجرای پرتاب‌های فضایی ایجاد شده است. این پایگاه که قابلیت پرتاب در شیب‌های مختلف مداری را دارد که فاز نخست آن از سال گذشته آغاز شده است.

سالاریه افرود: پیش‌بینی این است که از اواسط سال آینده قابلیت ارائه خدمات داشته باشیم.‌ ما برای منظومه‌های ماهواره‌ای‌ نیاز به رسیدن به مدار خورشید آهنگ را داریم که از چابهار این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه فاز اول آن از اواسط سال آینده قابلیت بهره‌برداری را دارد، گفت: ایجاد آزمایشگاه کلاس 500 کیلوگرم تا یک تن را در دستور کار داریم. طراحی فضای آزمایشگاهی آن آغاز است و امیدواریم در سال آینده فضای این آزمایشگاه به اتمام برسد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی تکمیل زنجیره مراکز کنترل و هدایت ماهواره است که دو مرکز مهم در چناران و سلماس است که قرارداد طراحی آن به اتمام رسیده و کار احداث آغاز شده و ان‌شاءالله در سال آینده بهره‌برداری از این دو ایستگاه را خواهیم داشت.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: زیست فضا موضوع بعدی است که در دستور کار ما قرار دارد. پرتاب کپسول‌های زیستی دچار توقف شده بود و نخستین پرتاب کپسول زیستی در ایام پیشرو در سال 1402 را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در حوزه زیست فضا مسیر ادامه دارد قرارداد توسعه کپسول زیستی را داریم.

سالاریه گفت: در حوزه پروژه‌های تحقیقاتی صنعت فضا یک موضوع مهم در ارتباط با بخش خصوصی طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و پژوهشی است که ماهواره پژوهش 1 با هدف ناوبری مناقصه آن برگزار خواهد شد.