شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
رئیس سازمان خصوصی سازی:

پرداخت حق الزحمه به اعضای هیئت مولدسازی تکذیب شد

پرداخت حق الزحمه به اعضای هیئت مولدسازی تکذیب شد
رحمتی، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تخصیص حق الزحمه برای ۷ عضو محترم هیئت عالی مولدسازی از جمله سران عالی رتبه قوای سه گانه از محل منابع حاصله نه تنها از پایه و اساس کذب بوده و صحت ندارد، بلکه در آینده نیز وجود نخواهد داشت.
کد خبر : ۶۳۴۴۴۶

به گزارش صراط به نقل از صداوسیما؛ مالک رحمتی رئیس سازمان خصوصی سازی درپاسخ به طرح برخی ادعا‌ها مبنی بر تخصیص حق الزحمه نجومی و شائبه کارمزد چند میلیارد تومانی از محل منابع فروش دارایی‌ها به اعضای هیئت مولدسازی، گفت: این ادعای خلاف واقع که اخیراً در نامه سرگشاده یکی از دلسوزان، اما بر اساس فرضیات ذهنی منتشر شد و توسط تعدادی از مخالفان دولت بازنشر شده نباید به ابزاری برای عده‌ای خاص به منظور ایجاد بدگمانی به مقامات عالی رتبه نظام و ارکان سه قوه و همچنین شفافیت صریح قانون در آیین نامه اصلاحی مصوبه مولدسازی دارایی‌ها در نزد عموم مردم شود.

پرداخت حق‌الزحمه به اعضای هیئت عالی مولدسازی کذب است

وی تاکید کرد: تخصیص حق الزحمه برای ۷ عضو محترم هیئت عالی مولدسازی از جمله سران عالی رتبه قوای سه گانه از محل منابع حاصله نه تنها از پایه و اساس کذب بوده و صحت ندارد بلکه در آینده نیز وجود نخواهد داشت و اعضای هیئت عالی هیچ حق الزحمه‌ای بابت مولدسازی دریافت نمی‌کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: از سویی دیگر با توجه به اینکه نماینده رئیس قوه قضائیه عضو هیئت مولدسازی است می‌توان اطمینان داشت که بر تمام فرایند مولد سازی ناظر قضایی حضور خواهد داشت؛ و شایسته است قوه قضائیه با افرادی که به هر نحوی از انحاء موجبات به هم ریختن امنیت روانی و اعتماد عمومی مردم می‌شوند، پیگیری قضائی نموده و شرایط را برای امنیت سرمایه گذاران فراهم نماید.

رحمتی ادامه داد: درعین حال مفاد ماده ۱۵ و تبصره‌های ذیل آن در آیین نامه اصلاحی اجرای مولدسازی، مبنی بر مصارف هزینه کرد کارمزد در فرایند مولدسازی دارایی‌ها بویژه هزینه‌های شناسائی دارائی مازاد، حقوقی و تثبیت مالکیت، مشاوره و امکان سنجی، بازاریابی، تبلیغ و فرهنگ سازی عمومی، هزینه‌های اداری و ستادی، آموزش و ترغیب دستگاه‌های واگذارنده و... و. مؤید آن است که این هزینه‌ها از محل کارمزد هیچ جنبه شخصی برای هیئت عالی نداشته و هیچ امتیازی برای اعضا در نظر گرفته نشده است و همچنین نظارت سازمان حسابرسی بر گزارش‌ها می‌تواند موید رویکرد اطمینان بخش به مجریان طرح مولد سازی و نخبگان و کارشناسان و دستگاه‌های نظارتی کشور و در نهایت عموم مردم باشد.

منابع حاصل از واگذاری با اولویت همان استان در پروژه‌های عمرانی و زیر ساختی نیمه تمام هزینه خواهد شد

وی تاکید کرد: یکی از امتیازات ویژه این آئین نامه که می‌تواند بسیاری از طرح های نیمه تمام را با شتاب قابل توجهی به پایان برساند نحوه گردش وجوه حاصل از مولد سازی است که قانون گذار در ماده ۱۵ آئین نامه به شرح ذیل به آن پرداخته است. در ماده ۱۵ آمده است عواید حاصل از مولدسازی دارایی‌های دستگاه مشمول پس از کسر کارمزد، توسط مجری به حساب تمرکز وجوه درآمد مربوط نزد خزانه داری کل واریز می‌شود. نیمی از مبالغ واریزی توسط خزانه بلافاصله به حساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه مشمول ستادی یا استانی واریز می‌شود. مابقی وجوه مطابق تخصیص صادره در راستای مصوبات کمیته تخصیص موضوع ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه براساس قانون بودجه سنواتی به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی اختصاص داده می‌شود. معادل منابع حاصل از مولدسازی به سقف اعتبارات طرح‌های عمرانی نیمه تمام دستگاه‌های اجرایی به میزان عواید اختصاص یافته در سقف اعتبار کل طرح در موافقتنامه اضافه گردد. این بدان معنی است که منابع حاصل از واگذاری با اولویت همان استان در پروژه‌های عمرانی و زیر ساختی نیمه تمام هزینه خواهد شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه همه ما ملزم به رعایت قانون و مقررات کشور هستیم، گفت: سستی و عدم استنکاف از قانون مطابق آنچه که در آیین نامه اجرایی اصلاحی مولد سازی آمده با مجازات سنگین مواجه شده است. در این آیین نامه به صراحت عنوان شده عدم اجرای تکالیف مقرر در آیین‌نامه اصلاحی مولدسازی دارایی‌های دولت و ایجاد هرگونه ممانعت دراجرای تصمیمات هیئت جهت مولدسازی دارایی‌های دولت توسط اشخاص، جرم تلقی شده و مرتکبان به مجازات مقرر در ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی بدون تعویق و تعلیق و تخفیف محکوم خواهند شد.

مصونیت اعضای هیئت عالی واگذاری دروغ است

به گفته وی مصونیت اعضای هیئت عالی نیز در آیین نامه اصلاحی اجرایی مولدسازی در راستای اجرای تکالیف عنوان شده در مصوبه و در چارچوب آن است، اما قصور و تقصیر در مصوبه مولد سازی و تخلفات و جرایم عمومی اعضای هیئت عالی و حتی مجریان آن در صورت احراز سوء نیت نفع شخصی یا گروهی و یا ضربه زدن به بیت المال و همچنین عدم رعایت احکام و ضوابط مصوبه و آیین نامه از سوی آنها، مشمول این مصونیت نخواهد بود.

رحمتی ادامه داد: تلقی اینکه اعضای هیئت عالی مولدسازی به اصطلاح روئین تن هستند و در صورت تخلف احتمالی هیچ مرجعی امکان مجازات آن‌ها را ندارد نیز اشتباه است. اعضای هیئت از جرایم شخصی خودشان با سوء استفاده از موقعیت عضویت در هیئت مثل تبانی، ارتشا و ... مصونیت ندارند. اگر فرآیند و ضوابط مندرج در مصوبه و آیین نامه را رعایت نکردند، مصونیت ندارند.

وی افزود: اگر فرآیند و احکام مندرج در مصوبه را رعایت کردند، و ترتیبات تصمیم گیری رعایت شد یعنی تصمیمی که بالاترین سطوح سه قوه در آن رای می‌دهند و شفاف همه از آن مطلع می‌شوند، از آن مصونیت دارند، یعنی بخاطر این تصمیم جمعی با رعایت احکام مصوبه، هیچ عضوی از هیئت را مورد بازخواست و تعقیب و پیگرد قضایی قرار نمی‌دهند، زیرا اگر این سطح عالیه تصمیمات هم قابل پیگرد و تعقیب کیفری و متزلزل باشد، چندان تفاوتی با رویه پیشین وجود نخواهد نداشت.

نظارت بر عملکرد هیئت عالی واگذاری انجام می‌شود

رحمتی ادامه داد: این هیئت نیز از نظارت مصونیت ندارد و در این خصوص نظارت بر کار هیئت نیز در آئین نامه مولدسازی ماده ۱۷ صراحتاً اشاره می‌کند، به منظور نظارت بر عملکرد هیئت، دبیرخانه و مجری کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سران قوا به ریاست نماینده قوه قضائیه تشکیل خواهد شد. این کمیته وظیفه تطبیق عملکرد ارکان را با احکام و ضوابط مندرج در مصوبه و آئین نامه برعهده دارد. گزارش نظارتی اجماعی این کمیته نیز هر سه ماه به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تقدیم خواهد شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی کمترین دستاورد طرح مولدسازی دارایی دولت، را تامین منابع برای طرح های نیمه تمام عنوان کرد و افزود: دستاورد اصلی این طرح، تحرک اقتصاد و شکوفایی طرح های نیمه تمام عمرانی و به تبع آن ایجاد اشتغال و رونق تولید است.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه طرح ملی مولدسازی دارایی‌های راکد و طرح های نیمه تمام دولتی هدفی بجز افزایش بهره وری و توسعه ثروت ملی ندارد، عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان متولی اجرای مصوبه مولدسازی با استقبال از انتقاد‌های سازنده و پیشنهاد‌های نو به منظور اجرای مطلوب و مؤثر این طرح ملی که هدفی به‌جز تقویت و افزایش کارایی، صرفه‌جویی و بهبود مدیریت و عملکرد دارایی‌ها و طرح های نیمه‌تمام دولت ندارد، تبیین مفهوم مولدسازی دارایی‌های عمومی دولت و عواید و فواید آن برای توسعه ثروت ملی و مردمی‌سازی اقتصاد که همواره نیز مورد تأکید رهبر انقلاب است را ضروری می‌داند و آماده پاسخگویی به پرسش‌ها و مطالبات عموم مردم در فضای گفتگو و انتقاد سازنده کارشناسان و یا مشارکت‌های مردمی به منظور موفقیت طرح مولدسازی است.

رحمتی با اشاره به میزان اعتبار احکام مصوبات سران در خصوص مولد سازی افزود: طبق تبصره ماده ۱۸ آئین نامه موصوف دولت مکلف است مطابق ماده ۱۱ شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پایان سال اول لایحه دائمی مولدسازی دارائی‌های دولت را به مجلس ارائه کند لکن با توجه به اینکه لایحه برنامه هفتم در مجلس مورد بررسی است به این تکلیف قانونی عمل شده است. در مورد پس گرفتن مجوز رهبری برای طرح مولد سازی البته شنیدم برادری که این خبر را منتشر کرده مجدداً اصلاحیه داده اظهار بی اطلاعی کرده و منظورشان از طرح چنین موضوعی صرفاً تاکید بر رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی بود. این در حالی است که کماکان این فرآیند مورد تایید مقام معظم رهبری است.