به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، نشست خبری انعقاد تفاهمنامه شبکه آموزش و وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازماندگان از تحصیل در محل این شبکه تلویزیونی برگزار شد.
علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند "دانشآموزان را مانند فرزندان خود ببینید"، اظهار داشت: وقتی مقام معظم رهبری در تعبیرشان این نکته وجود دارد که باید تمامی دانشآموزان را همانند فرزندان خودمان ببینیم، اگر این کار را انجام ندادهایم، یعنی در عمل کوتاهی کردهایم.
وی با بیان اینکه شرایط خوبی در حوزه بازماندگان از تحصیل وجود ندارد، گفت: با توجه به نگاه جهادی تیم مدیریتی وزارت آموزش و پرورش انشالله امر جذب بازماندگان از تحصیل میسر خواهد شد.
مدیر شبکه آموزش افزود: در کل کشور بیش از 72 میلیون دستگاه تلویزیون داریم، تمام آنچه که به مردم میتوانیم ارائه دهیم از دل همین تلویزیون امکانپذیر است. انشالله امروز تفاهمی امضا میشود که بسیار به عدالت آموزشی کمک خواهد کرد و بازماندگان از تحصیل دیگر بازمانده نخواهند بود.
در ادامه این مراسم محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شبکه آموزش فرصت خوبی شکل گرفته تا بستری آماده شود برای ارتباط مستقیم با دانشآموزان، اولیا و معلمان، گفت: یکی از موضوعاتی که همواره مطرح بوده، بحث توسعه عدالت آموزشی و تربیتی است که مهمترین وجه عدالت اجتماعی است. امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه بتوانیم از طریق قاب دوربین توسط بهترین نیروها، آموزش را به دانشآموزان برسانیم.
معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه در عرصه آموزش و پرورش باید از همه ظرفیتهای درون و خارج از نظام تعلیم و تربیت استفاده کرد، یادآور شد: آموزش و پرورش با آموزش حضوری معنا پیدا میکند اما نمیتوان ظرفیتهای دیگر را نادیده گرفت. البته در اجرایی کردن برنامهها ترویج و فرهنگسازی بسیار مهم است و اگر گفتمان واحدی با مردم ایجاد نشود، اهداف مدنظر محقق نمیشود.
کاظمی افزود: همه دانشآموزان فرزندان ما هستند، امیدواریم این تفاهمنامه زمینهساز کیفیتبخشی به حوزه آموزش و بحث بازماندگان از تحصیل باشد.
وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تقویت مدارس دولتی، عنوان کرد: این امر وظیفه است و نیاز به تلاش بیشتر دارد، در واقع نیاز به اقدام و عمل دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود موضوع مهارتآموزی را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: تقویت شایستگیهای مختلف در دانشآموزان زمینه مهارتآموزی را فراهم میکند. امروز دیگر باید از حافظه محوری عبور کرد و به سمت مهارتآموزی گام برداشت و معاونت آموزش متوسطه تقویت و توسعه مهارتآموزی را به صورت خاص و به عنوان یک نیاز مهم و ضروری کشور دنبال میکند.
کاظمی اضافه کرد: تمامی موارد ذکر شده با استفاده از ظرفیت شبکه آموزش امکانپذیر خواهد بود و نظام تعلیم و تربیت همواره این شبکه را در کنار خود دیده است.
در ادامه این نشست حمید یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در زمان کرونا اهداف آموزش و پرورش در رسانه ملی پیگیری شد، گفت: در حال حاضر دانشآموزان مناطق محروم و دانشآموزان مدارس شبانهروزی بسیار مورد تاکید هستند و در همین راستا برنامههای متعددی نیز پیشبینی شده است از جمله این برنامه میتوان به تامین تلویزیون حدود 700 مدرسه شبانهروزی اشاره کرد تا این دانشآموزان بدون دغدغه بتوانند از طریق شبکه آموزش به محتوای فراوان آموزشی دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: همچنین بحث کد نویسی که در فصل تابستان ذیل بحث آموزشهای نرم شبکه آموزش شروع شد را نیز پیگیری میکنیم و امیدواریم برنامههای پیرامون مبحث کدنویسی پخش شود. بحث تامین رایانه و مجهز کردن سایتهای رایانهای مدارس شبانهروزی نیز دیگر مبحث مورد تأکید است که امید است با همکاری دستگاههای مختلف هر مدرسه حداقل به 5 دستگاه رایانه مجهز شود.
عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزشهای فنیحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با تاکید براینکه در حوزه آموزش فنیحرفهای، هدف آماده کردن هنرجوها برای نفشآفرینی در اقتصاد کشور است، گفت: پایهریزی اقتصاد ایران با وجود آموزشهای فنیحرفهای در هنرستانها میتواند برنامهریزی شود. در حال حاضر بیش از 70 رشته شغلی در هنرستانها وجود دارد که دانشآموزان را توانمند میکند تا خودشان بتوانند یک کارآفرین و تولیدکننده در عرصه امرار معاش خود و خانواده باشند.
بیات در ادامه به دو راهبرد اصلی دفتر فنیحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: مشارکت دستگاهها و آموزش همراه با تولید دو راهبرد اصلی است که انشالله به صورت جدی پیگیری خواهد شد تا اهداف مدنظر به بهترین نحو ممکن تحقق یابد.
در ادامه عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش مهمترین هدف وزارت آموزش و پرورش را تحقق اهداف سند تحول بنیادین دانست و گفت: این سند فاخر 23 هدف عملیاتی و 131 راهکار ارائه کرده و برنامههای معاونت آموزش متوسطه نیز از این سند الهام گرفته است. در فصل هشتم این سند به همکاری تمامی دستگاهها از جمله رسانه ملی برای تحقق اهداف این سند اشاره شده است. در دوره کرونا این امر به خوبی میسر شد و شبکه آموزش پیش قراول این امر مهم شد به نحوی که در طی26 ماه، نزدیک به 6900 برنامه تلویزیونی برای آموزش دانشآموزان اجرا شد که بیش از 80 درصد آن در شبکه آموزش سیما بود.
وی با اشاره به اینکه براساس برنامهریزیهای انجام شده در حوزه های مختلف میخواهیم از ظرفیت رسانه ملی استفاده کنیم، اظهار کرد: در حوزه ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان، آموزشها و دورههای آن، آموزش الگوهای نوین تدریس و آموزش محتوای کتب درسی به صورت جدی از ظرفیت شبکه آموزش بهره خواهیم برد.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این معاونت دارای 695 پژوهسشرا است، عنوان کرد: مأموریت این پژوهسشراها نهادینه کردن پژوهشمحوری در مقابل حافظهمحوری است که انشالله براساس معرفی پژوهسشراها در شبکه آموزش این امر صورت خواهد گرفت.