سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

اصول مذاکره موفق با کارفرما، باید به چه مواردی دقت کنیم؟

کد خبر : ۶۳۳۸۱۹

اصول مذاکره موفق با کارفرما چیست؟ با چه چیزی صحبت خود را شروع کرده و با چه چیزی آن را خاتمه دهیم؟ اگر شما هم در بازار آزاد به دنبال پیدا کردن کار هستید و دلتان می‌خواهد که تجربیات موفق‌تری داشته باشید احتمالاٌ به دانستن چند اصول مهم در مذاکره احساس نیاز می‌کنید. ما در این مطلب شما را با تعدادی از این اصول آشنا کرده‌ایم. بنابراین توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اصول مذاکره موفق با کارفرما، باید به چه مواردی دقت کنیم؟

مذاکره چیست؟

مذاکره به گفتگویی بین 2 یا چند نفر گفته می‌شود که هدف آن رسیدن به سود و اهداف طرفین است. به این نکته کلیدی در تعریف مذاکره توجه کنید؛ گفتگو باید طوری باشد که منفعت طرفین تامین شود. در یک مذاکره موفق نمی‌توانید صرفاً منفعت شخصی خود را در نظر گرفته و به طرف مقابلتان بی‌توجه باشید. پس اگر می‌خواهید که در اغلب مذاکرات خود اعم از استخدامی، فروش و موارد مشابه دیگر به حداکثر سود برسید، بهتر است که راه حلی برای سود دوجانبه پیدا کنید.

اصول مذاکره موفق با کارفرما

اصول و قواعدی که برای یک مذاکره موفق بیان می‌شوند در تمام موقعیت‌ها قطعی و حتمی نیستند. گاهی اوقات ممکن است که تامین منافع شما در کنار گذاشتن برخی از این اصول باشد. بنابراین برای افزایش سود بهتر است که در قدم اول به تجربیات موفق خود در مذاکرات قبلی فکر کنید. موارد بعدی در ادامه ذکر شده‌اند که نظر شما را به مطالعه آنها جلب می‌کنیم.

اقدام شماره یک، برنامه ریزی

برنامه ریزی شاید در نگاه اول مفهومی سخت و بسیار پیچیده به نظر برسد.. البته که ممکن است در برخی از موارد پیچیده نیز باشد اما در اینجا منظور ما مفهوم پیچیده‌ای نیست. قبل از اینکه مذاکرات خود را آغاز کنید هدف، منافع و زمان مورد نیاز را در نظر بگیرید. کلیتی از خواسته‌ها و صحبت‌های مورد نظر را در ذهن خود مرور کنید و بدانید که چه زمانی وقت بیان چه چیزی است.

تعیین حداقل خواسته‌ها

تعیین کردن حداقل خواسته‌ها همان خط قرمزی است که باید به صورت فرضی دور خود بکشید. به طور مثال اگر قرار است که 8 ساعت در یک شرکت کار کنید، حداقل دستمزد مدنظرتان با توجه به زمان، سختی کار و غیره 10 میلیون تومان است. اگر مبلغ پیشنهادی کارفرما بسیار کمتر از این مقدار باشد منافع شما تامین نخواهد شد.

همه گزینه‌ها روی میز است!

اگر تنها یک انتخاب و یک راه داشته باشید به احتمال زیاد قسمتی از منفعت خود را از دست خواهید داد. بنابراین بهتر است که در برابر طرف مقابلتان تنها یک گزینه قرار ندهید. فرقی نمی‌کند که کارفرما باشید یا کارمند. برای اینکه مذاکره موفقی داشته باشید لازم است که در برابر طرف مذاکره چند گزینه قرار دهید تا آن شخص نیز تصمیم‌گیری بهتری داشته باشد.

هیچ شخصی به سرعت متقاعد نمی‌شود

همیشه به یاد داشته باید که اغلب افراد برای متقاعد شدن به زمان، گفتگو و دیدن گزینه‌های مختلف نیاز دارند تا تحلیل درستی از شرایط داشته باشند. بنابراین برای متقاعد کردن کارفرما عجله نکنید. شما می‌توانید با ارائه دستاوردها و بیان تجربیات و توانمندی‌های خود کارفرما را متقاعد کنید که شما و شرایطتان را بپذیرد.

اصول مذاکره موفق با کارفرما، باید به چه مواردی دقت کنیم؟

برگ برنده‌ای به نام سکوت

باورش سخت است اما گاهی سکوت می‌تواند برگ برنده‌ای در دستان شما باشد. مثلاً اگر موافق شرایط خاصی که کارفرما به شما می‌گوید نیستید می‌توانید با چند ثانیه سکوت مخالفت خود را نشان دهید. وقتی شما سکوت می‌کنید، نظرتان برای فرد مقابل مبهم خواهد بود.

تمام سوالاتتان را بپرسید

هر سوالی که از کارفرمای خود دارید بپرسید و هرگز شرمی از مطرح کردن سوالات نداشته باشید. هنگامی که سوال می‌پرسید در قدم اول موضوع برای خودتان شفاف می‌شود و در قدم بعدی کارفرما متوجه می‌شود که شما شخص دقیقی هستید و به کار خود اهمیت می‌دهید.

وعده ممنوع

هرگز تلاش نکنید که با دادن وعده‌های دروغین و غیرواقعی کارفرما را متقاعد کنید. با این کار شما توقع کارفرما از خود را بالا می‌برید و در صورتی که نتوانید به وعده خود عمل کنید چیزی جز بی‌اعتمادی به دست نخواهید آورد. پس بهتر است صادق باشید و در مورد حداکثر توانایی خود با کارفرما صحبت نکنید.

نه دوست و نه دشمن

هرگز کارفرما را به عنوان دوست یا دشمن خود در نظر نگیرید. این موارد می‌توانند موجب ایجاد سوگیری در ذهن شوند. سوگیری در جهت مثبت یا منفی شما را از دیدن واقعیت‌ها دور می‌کند. درنتیجه اجازه نمی‌دهد که شما تحلیل درستی از شرایط داشته باشید.

حضور یک دوست

مذاکره گروهی می‌تواند تا حد زیادی فشار روانی حاکم را تقلیل دهید. بنابراین اگر امکانش را دارید می‌توانید یک دوست یا یک فرد از خانواده خود را به محل مذاکره ببرید. اگر فکر می‌کنید که تحمل فشار مذاکره برایتان سخت است حتماً از این راهکار استفاده کنید.

خوب و بد احساسات

مدیریت احساسات یکی دیگر از اصول مذاکره موفق با کارفرماست. اگر بتوانید احساسات خشم، گیجی، شور و اشتیاق و اضطراب را در خود مدیریت کنید، احتمالاً مذاکره موفق‌تری خواهد داشت. گاهی اوقات لازم است که اشتیاق خود را بیان کنید و گاهی اوقات ضروری است که روی آنها سرپوش بگذارید. بنابراین تا حد امکان زمان و نحوه بروز احساسات خود را مدیریت کنید.

نه یعنی نه

به یاد داشته باشید که قرار نیست تمام مواردی که کارفرما می‌گوید را بپذیرد. خصوصاً اگر با درخواست‌های عجیب و غیرمنطقی رو به رو شدید، مهم است که با یک نه قاطع موضع خود را به صورت شفاف با کارفرما در میان بگذارید.

اعتبار شرکت و کارفرما را بسنجید

اگر شرکت و یا کارفرما به قدر کافی معتبر و حرفه‌ای باشند کار کردن با آنها بریتان لذت بخش خواهد بود. داشتن اخلاق حرفه‌ای یکی از نشانه‌های اعتبار شرکت و کارفرماست. بنابراین بهتر است که هنگام مذاکره سوالاتی راجع به شرکت و کارفرما بپرسید تا از معتبر بودن آنها مطمئن شوید.

داستان سرایی نکنید

میز مذاکره جای مناسبی برای تعریف خاطرات غیرمرتبط و داستان سرایی نیست. بنابراین هرگز در انجام مذاکرات خود داستان نگویید. تعریف قصه می‌تواند شما را انسان پرحرف و خسته‌کننده‌ای نشان دهد.

زبان بدن

هنگام مذاکره بهتر است که به زبان بدن خود و کارفرما توجه کنید. همچنین تکان دادن زیاد دست و پا و حرکت مداوم روی صندلی می‌تواند شما را انسان پریشان و مضطربی نشان دهد. بنابراین آرامش خود را حفظ کرده و سعی کنید که حرکات کلافه‌‌کننده‌ای با بدن خود نداشته باشید.

آراسته سر قرار بروید

اصول مذاکره موفق با کارفرما، باید به چه مواردی دقت کنیم؟

داشتن آراستگی ظاهری می‌تواند اعتماد طرف مقابل را تا حدودی جلب کند. بنابراین قبل از انجام مذاکره حمام کنید و لباس‌های تمیز و مرتبی به تن داشته باشید. همچنین بهتر است که از عطرهای خیلی تند استفاده نکنید.

همچنین از یکی از مواردی که در پرستیژ کاری شما نقش مهمی دارد خودرویی است که با آن سر قرار میروید که پیشنهاد میکنم اگر ندارد از مجموعه های معتبر مثل کافه رنت، سعادت رنت و... خودرو اجاره کنید. اجاره خودرو باعث میشود با پول بسیار بسیار کمتر در حد عالی ظاهر شوید.

جمع بندی

در سطور پیشین با اصول مذاکره موفق با کارفرما آشنا شدیم و دانستیم که زمان مذاکره باید به چه مواردی توجه کنیم. همانطور که گفتیم انجام تمامی این موارد ضروری و حتمی نیست. شما می‌توانید طبق شرایط و تجربیات خود برخی از این موارد را حذف کرده و یا تاکید بیشتری روی موارد دیگر داشته باشید.