به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایسنا، حادثه ظهر یکشنبه ۵ شهریور شیراز، که همانند بسیاری از حوادث اینچنینی، منجر به پوشش خبری گستردهای نیز شد، اگرچه در نهایت به مصدومیت فرد حادثه دیده منجر شد اما نکاتی قابل تامل داشت که شاید مهمترین آنها، کمبود تجهیزات مورد نیاز آتشنشانی، لزوم تلاش برای ارتقاء فرهنگ شهروندی در چنین رخدادهایی، حضور موثر پلیس و البته حضور به موقع و مداخله تخصصی نیروهایی که عنوان اورژانس اجتماعی را یدک میکشند، بود.
ظهر یکشنبه براساس اظهارات رئیس سازمان آتشنشانی، یک دقیقه بعد از اعلام وقوع حادثه، خودروی حامل تنها تشک نجات این سازمان، از محلی با فاصله حدود ۲۰ کیلومتری محل حادثه، حرکت میکند.
عیدیپور که در یک فایل صوتی، توضیحاتی را پیرامون این حادثه در اختیار رسانهها قرار داده، از یک سو مدعیست که خودروی آتشنشانی بهترین مسیر را انتخاب کرده و از سوی دیگر ترافیک موجود را عامل تاخیر اعلام و توپ را به زمین "فرهنگ شهروندی" شوت میکند.
این مقام مسئول، در نهایت ضمن تاکید بر اینکه ماموران آتشنشانی هر آنچه در توان داشتهاند برای نجات فرد به کار بستهاند، در مورد اینکه چرا شیراز که آن را کلانشهر میدانیم، فاقد تجهیزات کافی مورد لزوم است و اینکه چرا تنها تشک نجات باید در ایستگاهی نگهداری شود که انتقال آن به دلیل ترافیک سنگین پیرامونی آن ایستگاه، امکان دارد با مشکلاتی همراه باشد، توضیحاتی ارائه کرد.
اورژانس اجتماعی بهزیستی در جریان حادثه خودکشی در شیراز نبوده است
مسئول اورژانس اجتماعی اداره کل بهزیستی فارس در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: در این حادثه علیرغم حضور سازمان آتش نشانی، پلیس و اورژانس ١١٥ اما متاسفانه هیچ تماسی با اورژانس اجتماعی گرفته نشده و به همین دلیل اورژانس اجتماعی در جریان این حادثه نبوده است.
اعظم فرمانی خاطرنشان کرد: یک پروتکل خودکشی در صحنه در سال ٩٧ تدوین شده و به چهار دستگاه اورژانس اجتماعی بهزیستی، اورژانس ۱۱۵ ، پلیس و سازمان آتشنشانی ابلاغ و به استانداری فارس نیز اعلام شده است.
او تصریح کرد: براساس این پروتکل هر تیم فوریتی که تماس مبنی بر خودکشی را دریافت کند باید سریعا به سه دستگاه دیگر اطلاع دهد و دیگر تیمها در صحنه حاضر شوند.
مسئول اورژانس اجتماعی اداره کل بهزیستی فارس ادامه داد: مدیریت فنی صحنه نیز به عهده اورژانس اجتماعی بهزیستی است، چرا که متشکل از مددکار و روانشناس است. مدیریت اجرایی صحنه با پلیس ١١٠ در راستای پراکنده کردن جمعیت در صحنه و برقراری امنیت است. در اینگونه موارد و براساس این پروتکل مدیر فنی صحنه تصمیم میگیرد که تیمها چه زمانی و به چه نحوی اقدام را آغاز کنند.
فرمانی عنوان کرد: بارها این پروتکل به دستگاهها ابلاغ شده و تاکنون این مهم انجام میشده اما در جریان حادثه روز یکشنبه پنجم شهریور در مجتمع تجاری نگین شیراز اطلاعی به خط ١٢٣(اورژانس اجتماعی) داده نشد.
به گفته او؛ ۱۰۰ درصد از موارد خودکشی که به اورژانس اجتماعی اطلاع داده میشود، از اقدام به خودکشی جلوگیری میشود.
به گزارش ایسنا، حضور گسترده شهروندان پیرامون محل حادثه ظهر یکشنبه، در بلوار پرستار، منجر به ترافیک سنگین در این محور شده بود؛ حال آنکه پلیس این امکان را در اختیار داشت که با توجه به لزوم حضور خودروهای آتشنشانی و امدادی، محور را برای تردد خودروهای شخصی، مسدود یا محدود کند.
از طرفی بررسی میدانی خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که مسیرهای جایگزین برای رسیدن سریعتر به محل حادثه وجود داشت، یکی از این مسیرها، خیابان نوروزی، در موازات بلوار پرستار است که همزمان با ترافیک بلوار پرستار، شرایط عادی تردد داشته و خودروی آتشنشانی نیز میتوانسته با هوشمندی از این مسیر استفاده کند.
شاید اگر خودروی آتشنشانی از خیابان نوروزی به سمت محل حادثه حرکت کرده بود، به موقع به محل میرسید و تلاشها منجر به نجات فرد میشد.