به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احسان صالحی در سلسله نشستهای تخصصی هجدهمین جشنواره شهید رجایی با موضوع بررسی دستگاههای اجرایی از نظر اطلاع رسانی که در سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار شد، اظهار داشت: ارتباطات چهره به چهره جزو برنامههای دولت مردمی است و وارد سنجهها و ارزیابیهای ما از دستگاههای اجرایی شده است.
وی ادامه داد: همچنین میزان ارتباط دستگاهها با گروههای مورد احترام جامعه مانند خانواده شهدا و پیشکسوتان، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت به منظور آشنایی گروههای دانشآموزی و دانشجوییکه بیشترین گروههای مورد هجمه رسانهای هستند و پیشرفتهای دولت از دیگر سنجههای ما در ارزیابی دستگاههای اجرایی محسوب میشود.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت از دیگر سنجههای بررسی دستگاههای اجرایی در جشنواره شهید رجایی از نظر اطلاع رسانی را ایجاد زیرساختهای خدمات الکترونیک و میزان پاسخگویی آنلاین دستگاهها عنوان و اظهار کرد: ارزیابیهای ما پنج مرحلهای است که امسال برای اولین بار اجرا میشود به این نحو که ابتدا در استان بررسی شد و صحت سنجی دادهها و داشتن ما به ازای خروجی در برابر ادعاها، ترخیص و امتیاز دهی از دیگر مراحل ارزیابی در جشنواره امسال بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان رضایت مردم نیز در تشخیصهای اطلاع رسانی اثرگذار است، گفت: شاخصهای رضایت سنجی مردم را سازمان اداری و استخدامی لحاظ میکند، اما در حوزههای اطلاع رسانی و ارتباط با مردم، این شورای اطلاع رسانی است که اقدامات را بررسی خواهد کرد.
در ادامه این نشست محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره با بیان اینکه هر چقدر زمینه اقناع و اجماع فراهم شود همان قدر هم زمینه پیشرفت جامعه مهیا خواهد شد، تصریح کرد: ذینفع اصلی پیشرفت جامعه مردم هستند البته منظور از اقناع، پروپاگاندا یا فریب افکار عمومی نیست بلکه به معنی گفتگو و رسیدن به اجماع است.
وی با اشاره به اینکه نبود گفتگو در جامعه همه چیز را قفل میکند، ادامه داد: اطلاع رسانی مانند روغن موتور صنعتی عمل میکند که اگر نباشد بعد از مدتی موتور قفل میشود، جامعه هم بدون گفتگو و همدلی نمیتواند کارآمد باشد و پیشرفت کند.
رئیس دانشگاه سوره با بیان اینکه جایزه شهید رجایی به رئیس دستگاه اجرایی داده میشود که اقدام درستی است، گفت: از آنجایی که همه اجزای هر دستگاه باید در پس ذهن خود توجه به توضیح دادن و اقناع مردم را در دستور کار داشته باشند، لذا دستگاهی که در این زمینه موفق عمل کند میتواند جایزه برتر را در اختیار بگیرد.
ساعی در پاسخ به پرسشی درباره بیاعتمادی مردم به موضوع بنزین به دلیل اشتباه رفتاری مسئولان دولت سابق اظهار داشت: جامعه ما تحت شدیدترین هجمههای رسانهای قرار دارد و حتی از هجمهای که در رسانههای دنیا علیه روسیه در جنگ با اوکراین به راه افتاد هم از شدت بیشتری برخوردار است، ولی باید مسیری را طی کنیم تا اعتبارسازی اظهارات مسئولان عملیاتی شود مثلاً عملیاتهایی باید اتفاق بیفتد تا به حملات رسانهای دشمن پاسخ داده شود.
وی یادآورشد: نزدیک یک ماه است که توپخانه رسانهای دشمن در موضوع بنزین فعال شده و به مردم در خصوص قیمت بنزین خط میدهد.
در ادامه صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز درباره موضوع بنزین گفت: دشمنان برای قیمت بنزین هدف گذاری ویژهای دارند، چون کشور یک بار از این موضوع آسیب دیده است.
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز گفت: دچار وارونگی افکار عمومی شدهایم به این معنا که افکار عمومی بر اثر اتفاقات سال ۹۸ در مقابل اظهارات مسئولان در حوزه بنزین میایستند ضمن اینکه برخی افراد مانند برخی نمایندگان مجلس هم ناخواسته در آتش موضوع بنزین میدمند که نمونه آن اظهار نظر یک نماینده مجلس در دو هفته قبل بود.
صالحی اظهار داشت: اطلاع رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد رئیس جمهور هم مرتباً بر پاسخگویی شفاف به مردم تاکید دارد مثلاً در خصوص موضوع بنزین وزیر نفت باید به پمپ بنزینها برود و مستقیماً با مردم صحبت کند اگرچه اکنون به دلیل افزایش مصرف بنزین در این خصوص مشکل داریم، اما باید مسئولان وزارت نفت به مردم توضیح بدهند که علت صفهای پمپ بنزین افزایش مصرف است.
وی یادآورشد: جواد اوجی وزیر نفت هم امروز در جلسه اعلام کرد که برنامهای برای افزایش قیمت بنزین تا پایان سال نداریم.
صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: اطلاع رسانی به همه بخشهای دستگاههای اجرایی مربوط میشود و صرفاً محدود به روابط عمومی هر دستگاه نیست.