چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
در گزارشی اعلام شد:

توضیح آموزش‌ و پرورش درباره آمار نگران‌کننده توالت و آبخوری مدارس دولتی

توضیح آموزش‌ و پرورش درباره آمار نگران‌کننده توالت و آبخوری مدارس دولتی
آموزش و پرورش درباره وضعیت نگران‌کننده آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی کشور توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : ۶۲۴۳۴۰

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، در گزارشی با عنوان «آمار نگران‌کننده وضعیت آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی کشور» به وضعیت نامناسب مدارس دولتی عادی در برخی شاخص‌ها پرداختیم.

در این گزارش براساس آمار ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱، به برخی محرومیت‌های مدارس اشاره شده بود؛ براساس این آمار از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور ۹۱.۲۹۲ مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم هستند.

همچنین از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور:

۷۰۱۷ مدرسه (۱۱.۱۹ درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی.

۱۵۲۶۵ مدرسه (۲۴.۳۵ درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی.

۵۲۶۸ مدرسه (۸.۴ درصد) فاقد چشمه توالت.

۱۱۸۵۷ مدرسه (۱۸.۹۱ درصد) فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب.

۱۰۳۶۱ مدرسه (۱۷.۹۴ درصد) فاقد دستشویی/ روشویی.

۱۸۰۹۴ مدرسه (۲۸.۸۶ درصد) فاقد لوله‌کشی صابون مایع.

۵۲۴۷۲ مدرسه (۸۳.۶۹ درصد) فاقد اتاق بهداشت مجزا شده.

هم‌اکنون آموزش و پرورش با ارسال مطلبی، توضیحاتی در این رابطه ارائه کرده که به این شرح است:

در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۱۴۰۲.۳.۲ با عنوان «آمار نگران‌کننده وضعیت آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی» پاسخدفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند: وزارت آموزش و پرورش باتوجه به برنامه‌های سالیانه درخصوص پیشگیری و کنترل اپیدمی بیماری‌ها از جمله: کرونا ویروس عملکرد مناسبی داشته و سعی شده به رسالت اصلی خود که امر اطلاع‌رسانی و آموزش‌های مناسب برای دانش‌آموزان، اولیاء و کارکنان آموزش و پرورش است، جامه عمل بپوشاند.

از طرفی منتقدان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معاونت‌های استان از فرآیند خدمات متعددی که از طرف وزارت آموزش و پرورش در جهت ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان و فضا‌های آموزشی–بهداشتی، ایجاد و تجهیز اتاق بهداشت، رشد ۸.۵ درصدی که در دولت سیزدهم داشته مطلع شوند.

آمار‌های ارائه شده مربوط به سال‌های گذشته است که در سال‌های اخیر با همکاری ستاد فرمان امام (ره) و مجمع خیرین اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته است.

اما درخصوص موضوع نیاز مدارس به نیروی متخصص سلامت معروض می‌دارد، موضوع کمبود نیروی متخصص مراقب سلامت در مداس به دلیل اتخاذ سیاست‌های انقباضی در گذشته و بازنشستگی‌های قانونی و تدریجی نیرو‌های موجود و عدم صدور مجوز جذب و جایگزین از واقعیات انکارناپذیر مدارس است که موجب اعتراض اولیاء دانش‌آموزان، مدیران مدارس و نمایندگان مردم در رسانه‌های عمومی است.

در حال حاضر مدارس کشور نسبت به شاخص حداقلی طرح ساماندهی نیروی انسانی وزارت متبوع (معیار یک به ۴۸۰؛ یعنی اختصاص یک مراقب سلامت به ازای هر ۴۸۰ دانش‌آموز) با کاهش قریب به ۲۰ هزار نیروی متخصص ذیربط بهداشت و سلامت دانش‌آموزان مواجه است، لذا این دفتر تأیید می‌کند که در حال حاضر موضوع مراقبت از سلامت دانش‌آموزان و ارتقای شاخص‌های سلامت در مدارس با توجه به شرایط زیست بوم جدید و کمبود نیروی متخصص سلامت از چالش‌های جدی و اساسی مدارس است.

به گزارش تسنیم، اگرچه آموزش و پرورش در این جوابیه اعلام کرده است: در سال‌های اخیر با همکاری ستاد فرمان امام (ره) و مجمع خیرین اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته، اما به طور مستند و با ارائه آمار مشخص نکرده است در هر یک از شاخص‌های فوق، هم‌اکنون چه وضعیتی وجود دارد.

به تازگی یوسف نوری؛ وزیر سابق آموزش و پرورش گفته بود: حدود ۱۳ هزار مدرسه، سرویس بهداشتی و آبخوری نداشتند که با کمک خیّران، وضعیت ۷ هزار مدرسه اصلاح شد.