به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، داریوش گلعلیزاده با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با اجرا شدن قانون هوای پاک اظهار کرد: برای اینکه به اهداف خود در قانون هوای پاک برسیم، به مقدار زیادی اعتبارات نیاز داریم که از 2 طریق میتوان این منابع را به دست آورد. نخست اینکه این مبلغ در قانون بودجه پیشبینی شود و دوم اینکه دولت و مجلس بستر لازم را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کنند و از این طریق بخش خصوصی نیز ورود کرده و بخشی از تکالیف قانون هوای پاک را اجرا کند.
وی ادامه داد: برای اجرای قانون هوای پاک مبلغ 840 میلیارد تومان در بودجه سال 1402 پیشبینی شده که با این مبلغ 20 اتوبوس هم نمیتوان خرید اما در ماده 12 قانون رفع موانع پیشبینی شده که از محل صرفهجویی در مصرف سوخت، در اجرای موارد قانون هوای پاک از جمله توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود. ما روزانه 110 میلیون لیتر مصرف بنزین داریم که در ایام نوروز به 140 میلیون لیتر در روز نیز رسید بود.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیبرنامگی در مدیریت مصرف سوخت مشهود است، گفت: ما در کشور هم مشکل تعدد تردد خودرو شخصی و هم پرمصرف بودن این خودروها را داریم. سال گذشته بیش از یک میلیون خودرو به خیابانهای کشور آمدند اما در مقابل تنها 25 هزار خودرو از رده خارج شد. این موضوع ترافیک را هم بیشتر میکند و خودرویی که در ترافیک باشد 5 برابر خودرو در حال حرکت تولید آلایندگی دارد.
گلعلیزاده با اشاره به جلب دستگاههایی که در زمینه قانون هوای پاک ترک فعل داشتهاند، گفت: با توجه به ورود سازمان بازرسی، برنامههای خوبی را از وزراتخانههای نیرو، نفت و کشور گرفتهایم. این وزارتخانهها برنامههای قبلی خود را انجام نداده بودند اما قرار شده که در بازه 3 ساله تکالیف عقب مانده را انجام دهند. برخی صحبتها مبنی بر ترک فعل مطرح شده است که مراجع قضایی تشخیص میدهند ولی ما باید همزمان به آینده نیز نگاه کنیم. در سالهای گذشته هیچ بخشی نبوده که قانون هوای پاک در آن وجود نداشته باشد اما نکته قابل توجه این است که بهقدری انباشت تکالیف داشتهایم که موجب وخامت اوضاع شده است.
وی تصریح کرد: در کشور ما 6.5 میلیون خودرو و 9.5 میلیون موتورسیکلت آلاینده وجود دارد و در واقع 40 درصد منابع متحرک ما فرسوده هستند. با خارج کردن خودروهای فرسوده از شهرها حدود 20 تا 30 درصد در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. با وارد کردن خودروهای هیبریدی و برقی نیز مصرف سوخت کاهش مییابد. نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از تکالیف مهم در قانون هوای پاک است که با این اقدام نیز مصرف سوخت کاهش مییابد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از جمله ظرفیتهای دیگر ما برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، قانون ساماندهی صنعت خودرو است، بیان کرد: پیشبینی میشود که از این محل نیز حدود 8 هزار میلیارد تومان حاصل شود که برای نوسازی حمل و نقل عمومی استفاده شود.
گلعلیزاده درباره خودروهای داخلی و کیفیت آنها توضیح داد: آلایندگی خودروهای تولید داخل توسط محیط زیست بررسی میشود و در صورتی که استانداردهای سازمان محیط زیست را نداشته باشند، شمارهگذاری نمیشوند. مشکل اینجاست که این خودروها پس از مدتی تردد استاندارد خود را از دست دادهاند و از خودروهایی با آلایندگی یورو 5 به یورو 2 تبدیل میشوند و موجب آلودگی هوا میشوند.
وی با انتقاد از معافیت چهارساله خودروهای داخلی از معاینه فنی گفت: مشکل بعدی هم معافیت خودروهای نوشماره از معاینه فنی است که تا چهار سال از معاینه فنی معاف هستند و تجربه نشان داده که همین خودروهای نوشماره بعد از دو سال که برای دریافت معاینه فنی آمدهاند استانداردهای لازم را نداشتهاند. این خودروها در شأن مردم ایران نیستند.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 94 درصد تولید انرژی کشور با سوختهای فسیلی انجام میشود، گفت: این سوختها چه در کارخانهها، چه در منازل و در هرکجای دیگر که مصرف شوند و حتی اگر انتشار حداقلی نیز داشته باشند اثرات تجمعی آنها در شهرهایی همچون تهران موجب افزایش آلودگی هوا میشود. از راهکارهای حل این مشکل میتوان به تولید خودروهای کم مصرف و تجهیزات خانگی کم مصرف اشاره کرد.
وی افزود: انرژی در تمام دنیا یک بحران اساسی است اما چون ارزان است کمتر به آن میپردازیم و درصورتی که به آن نپردازیم، آلودگی هوا بیشتر و شرایط مخاطرهآمیزتر میشود اما در ایران نیز ما نشان دادیم که کاهش آلودگی هوا دستیافتنی است. نیاز به مرارت و اراده دارد اما با حمایت خودروسازان و دولت میتوان در این زمینه موفق شد.
گلعلیزاده با تاکید بر اهمیت استمرار در رعایت استاندارد خودروها گفت: متأسفانه با تردد در سطح شهرها خودروهای بسیار زیادی مشاهده میشود که نگرانکننده است. خودروهایی که باید آسایش مردم را فراهم کنند مدام به محیط زیست آسیب میزنند و این خودروها در شان مردم نیز نیستند. اصلاح وضعیت سوخت جزو برنامههای میانمدت است و ما به خودروساز فشار نمیآوریم بلکه در تلاشیم تا زیرساختها و ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به قانون هوای پاک را فراهم کنیم.
وی افزود: متأسفانه با توجه به وجود تحریم و عدم ارائه سوخت مناسب در سال گذشته نتوانستیم به استاندارد یورو 6 برسیم و در حال حاضر استاندارد آلایندگی خودروها آلاینده یورو 5 است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استفاده از دوچرخه در کشور ما نیاز به فرهنگسازی دارد، ادامه داد: متاسفانه جامعه از دوچرخه سواری چندان استقبال نکرد و از جمله دلایل آن نبود زیرساختهای مناسب است. برای ایجاد این مسیرها حتی درختان نیز قطع شدند اما تنها تبدیل به مسیر عبور موتورسیکلتها شد و برای اینکه دوچرخهسواری در میان مردم پذیرفته شود نیاز به استمرار و فرهنگسازی است.
وی تأکید کرد: یکباره همه دوچرخه سوار نمیشوند و نیاز است که آموزشها به تغییر رفتار تبدیل شوند علاوه بر آن مردم از خودرو برای طی کردن مسیرهای کوتاه استفاده نکنند. آنان در این صورت میتوانند در تحقق قانون هوای پاک نیز کمک کنند.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متأسفانه مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دچار سختی میشوند. باید آسایش مردم فراهم شود تا بتوانند برای رفتن به محل کار خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. ما در تهران به 9000 اتوبوس نیاز داریم اما درحال حاضر تنها 2700 اتوبوس داریم که وضعیت خوبی ندارند.
گلعلیزاده با بیان اینکه سالانه حدود 300 هزار خودروی نو به تهران اضافه میشود، خاطرنشان کرد: یکی از عواملی اصلی در آلودگی هوای کلانشهرها افزایش جمعیت و مهاجرت از شهرستانها به کلانشهرها است. میتوان با ایجاد مشاغل در اطراف شهرهای بزرگ حتی با حقوقهای حداقلی از این مهاجرتها جلوگیری کرد.