پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
رهبر انقلاب اسلامی:

کسانی که حجاب را بطور کامل رعایت نمی‌کنند، نباید متهم به بی‌دینی و ضدانقلابی کرد

کسانی که حجاب را بطور کامل رعایت نمی‌کنند، نباید متهم به بی‌دینی و ضدانقلابی کرد
جمعی از بانوان در آستانه سالروز ولادت حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (ع) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
کد خبر : ۶۰۶۱۵۶

به گزارش پایگاه خبری صراط، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صد‌ها تن از زنان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی، با تبیین نگاه مترقی و عادلانه اسلام به «زن» در عرصه‌های «جنسیتی و انسانی – حقوقی و تکالیف – مسئولیت پذیری فردی و خانوادگی- و نقش و تکالیف اجتماعی» ضربات غرب متجدد به زن را اساسی و خائنانه خواندند و تأکید کردند: زن در نقش همسر، مظهر عشق و آرامش بخشی و در نقش مادر، مانند حق حیات است البته باید توجه کرد که خانه‌داری به معنای خانه نشینی نیست بلکه به معنای اصالت دادن به خانه، در عین فعالیت در عرصه‌های مختلف جامعه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی فراوان از مفاهیم عالی و برجسته در سخنان شماری از میهمانان، افزودند: پیشنهاد استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرّب در رده‌های گوناگون تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور، موضوع مهمی است که ذهن من را نیز مدت‌ها است مشغول کرده و ان‌شاءالله برای آن راه حلی خواهیم یافت.

رهبر انقلاب اسلامی قبل از تبیین نگاه اسلام به زن در عرصه‌های مختلف تأکید کردند: موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن، مطالبه‌گری و هجوم است، زیرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربی در این زمینه واقعاً مقصر است و در حق حیثیت و کرامت زن، جنایت کرده است که امیدواریم دیدگاه‌های اسلام با تبیین و تکرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگیان زن، حتی در افکار عمومی غرب اثر بگذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به آیات قرآن مجید، تساوی زن و مرد در نگاه انسانی و جنسیتی را جزو مسلمات اسلام برشمردند و گفتند: در ارزش‌گذاری اسلامی و انسانی، هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست.

ایشان حقوق و تکالیف زن و مرد در اسلام را متفاوت، اما متعادل خواندند و افزودند: تفاوت‌هایی در طبیعت زنانه و مردانه وجود دارد که در مسئولیت پذیری فردی در خانه و اجتماع اثرگذار است و طبعاً زن یا مرد نباید برخلاف این طبیعت رفتار کند.
رهبر انقلاب تکالیف زن و مرد در جامعه و مسائل اجتماعی را «وظایفی یکسان، اما در نقش‌ها و شکل‌های متفاوت» برشمردند و افزودند: به عنوان مثال در دفاع مقدس، زنان و مردان هر دو، البته در نقش‌های متفاوت مکلف به دفاع بودند که زنان اگر نه بهتر از مردان، حداقل مثل آنان به این وظیفه دشوار عمل کردند.

رهبر انقلاب در نوعی جمع‌بندی گفتند: برخلاف نظام عمیقاً مردسالار سرمایه‌داری غربی، در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلی، برجسته و برخوردار از امتیازات قانونی، فکری، نظری و عملی هستند، اما غربی‌ها به دروغ، مردسالاری ذاتی خود را به اسلام نسبت می‌دهند.

ایشان با اشاره به مبنای اصلی نظام سرمایه داری یعنی برتری سرمایه بر انسان گفتند: در این دیدگاه هر کسی بتواند بیشتر ثروت اندوزی کند، ارزش ماهوی بیشتری دارد و طبعاً با توجه به خصوصیات مردان در سرمایه اندوزی، نظام سرمایه داری، نظامی مردسالارانه می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «عرصه کار» و «نگاه لذت‌جویانه به زن» را دو سوءاستفاده اساسی غرب از زن دانستند و گفتند: هدف اصلی مطرح شدن مسئله آزادی زنان در غرب، کشاندن آن‌ها از خانه به کارخانه بود تا از زنان به عنوان نیروی کار ارزان استفاده شود.

ایشان جنجال آزادی بردگان سیاهپوست در جنگ‌های خونین داخلی امریکا در قرن ۱۹ را نمونه دیگری از تقلب و سوءاستفاده نظام سرمایه‌ای از مضامین ارزشمند دانستند و افزودند: در آن ماجرا نیز سرمایه داران شمال امریکا، سیاهپوستان مزارع جنوب را به اسم آزادی به شمال کشیدند و با دستمزد‌های کم آنان را به کار گرفتند.

رهبر انقلاب نگاه لذت‌جویانه را دیگر ضربه اساسی غرب به زن خواندند و گفتند: در این ماجرای واقعاً غم انگیز، نظام سرمایه‌داری با استفاده از انواع روش‌ها، زن را قانع می‌کند که منفعت و ارزش او در رفتاری است که جذابیت‌های جنسی‌اش را برای مردان کوچه و خیابان، برجسته‌تر و بیشتر کند و این، بزرگترین ضربه به حیثیت و جایگاه زن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش زنان غربی برای الگو قرار دادن و اصالت دادن به خواسته‌های مردان را، نتیجه نگاه مردسالارانه نظام سرمایه داری دانستند و تأکید کردند: برخلاف این نگاه منحط، پروردگار در قرآن کریم زن را الگوی مردان می‌نامد و می‌فرماید زن نوح و زن لوط الگوی مردان و زنان کافرند و زن فرعون و حضرت مریم الگوی همه زنان و مردان مؤمن.

ایشان با اشاره به آمار و واقعیاتی که حتی مراکز رسمی کشور‌های غربی اعلام می‌کنند، ادعای غرب درباره دفاع از حقوق زنان را، نهایت وقاحت نامیدند و گفتند: آزادی ادعایی نظام سرمایه داری عین «اسارت و اهانت» به زن است و انسان شرم می‌کند از برخی ماجرا‌ها در غرب حتی نام ببرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشتباه خواندن نگاهی که آزادی ارتباط زن و مرد در غرب را موجب سیر شدن چشم و دل مردان و کاهش مشکلات زنان می‌داند، افزودند: همین ارتباطات آزاد، باعث صد برابر شدن حرص و هوس مردان غربی شده است به‌گونه‌ای که خودشان هم می‌گویند تعرض به زنان و دختران علاوه بر خیابان و محیط کار و محیط درس، به تشکیلات منظم و آهنین ارتش هم کشیده و روز افزون شده است.

رهبر انقلاب گفتند: تجارت و برده داری جنسی، شکسته شدن همه حد و مرز‌های اخلاقی و عرفی و قانونی کردن مسائلی مانند همجنس‌بازی که در همه ادیان الهی حرام است و افتضاحات دیگر، نتایج نگاه و فرهنگ غرب به زن است بنابراین اجتناب شدید از نگاه غربی در مقوله زن، از واجبات عملی است.

رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از حضور متکثر زنان دانشمند، فرزانه و مؤمن در کشور، تبیین و افشای نگاه فاجعه‌آمیز غرب به مسئله جنسیت و زن را کاری ضروری خواندند و گفتند: با استفاده از ارتباطات مجازی، نگاه اسلام به مسئله زن و مرد را در قالب گزاره‌های کوتاه و گویا و ابتکار‌هایی مانند هشتگ‌سازی، تنظیم و به تشنگان این حقایق بخصوص در کشور‌های اسلامی عرضه کنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، مسئله خانواده و نقش زن در آن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: تشکیل خانواده بر اساس یک قانون عام در آفرینش یعنی قانون زوجیت است، این نگاه در نقطه مقابل تضاد هگلی و مارکسیستی است که می‌گوید حرکت ناشی از تضاد است چرا که در منطق اسلام، حرکت از جمله ادامه نسل برخاسته از زوجیت و همراهی است که این نظریه نیاز به کار جدی و اساسی دارد.

ایشان علت تعیین ضابطه و قانون برای زوجیت و تشکیل خانواده در اسلام و سایر ادیان الهی را جلوگیری از اغتشاش و بی‌قاعدگی دانستند و افزودند: رعایت این ضوابط موجب سلامت خانواده و جامعه می‌شود چرا که خانواده سلول تشکیل جامعه است.

رهبر انقلاب در تبیین نقش زن در خانواده، زن را به گلی و عطر خوشبو و هوای تنفس در فضای خانه تشبیه کردند و گفتند: چنانچه زن در خانه داوطلبانه مایل به انجام کار باشد، اشکالی ندارد، اما به تصریح روایات، زن در خانه همچون یک کارگر نیست که دیگران بتوانند او را به انجام کار وادار کنند.

ایشان دو نقش اصلی زن در خانه را نقش مادری و نقش همسری برشمردند و افزودند: زن در نقش همسری مظهر عشق و آرامش برای مرد است که نمونه‌هایی از درخشش این نقش در کتاب‌های شرح حال همسران شهدا برجسته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برشمردن خصوصیات نقش مادریِ زن، گفتند: در نقش مادری، زن صاحب حق حیات است چرا که فرزندان خود را متولد می‌کند و با عشقی بی‌بدیل آن‌ها را پرورش می‌دهد، ضمن اینکه مادران بیش از همه عامل انتقال عناصر هویت ملی و افشاننده بذر‌های ایمان و اخلاق در فرزندان هستند.

رهبر انقلاب، مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه زن را دو نقش مادری و همسری، یعنی نقش خانه‌داری خواندند، اما تأکید کردند: البته خانه‌داری به معنی خانه‌نشینی و پرهیز از تدریس، مجاهدت و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیست بلکه یعنی زن هر کار دیگری که ذیل اصالت خانه‌داری امکان و به آن علاقه داشت، بتواند انجام دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه خانواده بدون حضور و احساس تکلیف زن قابل اداره شدن نیست و برخی گره‌ها جز با سرانگشت ظریف زن باز نمی‌شود، افزودند: همچنانکه هیچ زنی در تقدم حفظ جان فرزندش با فلان کار اداری، تردید ندارد در اهمیت تربیت اخلاقی و ایمانی فرزند نیز تردیدی نیست و چنانچه زن ناگزیر از انتخاب یکی از دو عرصه باشد، خانواده مهمتر است.

ایشان البته برخی کار‌های اجتماعی را فریضه‌هایی برتر از هر کار دیگری دانستند و گفتند: گاهی اهمیت یک فریضه حتی از حفظ جان فرزند، همسر و پدر و مادر هم بالاتر است.

رهبر انقلاب وضعیت خانواده در غرب را متلاشی خواندند و افزودند: این خطر، صدای اعتراض متفکران خیرخواه و مصلح غربی را نیز بلند کرده است، اما سرازیری فروپاشی تدریجی خانواده در غرب به قدری تند است که امکان توقف یا اصلاح آن وجود ندارد.

رهبرانقلاب در بخش دیگری از سخنانشان به مسئله حجاب پرداختند و گفتند: حجاب بی‌تردید یک ضرورت شرعی و خدشه‌ناپذیر است، اما این ضرورت خدشه‌ناپذیر نباید موجب شود کسانی که به صورت کامل حجاب را رعایت نمی‌کنند به بی‌دینی یا ضدانقلابی متهم شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: چند سال قبل در یکی از سفر‌های استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم که چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیف‌الحجاب است، متهم می‌کنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم‌ها چنین حجابی داشتند. این‌ها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند.

ایشان با یادآوری تجلیل‌های سابق خود از حضور زنانی با ظواهر مختلف در مراسم‌های مناجات و راز و نیاز با پروردگار در شب‌های قدر، خاطرنشان کردند: من به آن اشک‌ها حسرت می‌خوردم و می‌گویم‌ای کاش می‌توانستم مانند آن دختر و زن جوان اشک بریزم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ضعف حجاب، کار درستی نیست، اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم همه ما هم نقص‌هایی داریم که باید تا حد امکان آن‌ها را برطرف کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خدمات جمهوری اسلامی به زنان را مقوله‌ای مهم و فراموش‌نشدنی دانستند و خاطرنشان کردند: پیش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقیق انگشت‌شمار بودند، اما انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد به نحوی که دانشجویان دختر از پسر در برخی سال‌ها پیشی گرفته و تعداد بسیار زیادی از زنان در شاخه‌های مختلف علم و فناوری مشغول کار هستند.

ایشان درخشش دختران ایران در میادین جهانی ورزش را عرصه دیگری از پیشرفت‌های پس از انقلاب زنان برشمردند و افزودند: بهترین تبلیغ برای حجاب این است که دختر ورزشکار ما قهرمان می‌شود و پرچم کشورش را در مقابل دوربین‌های بین‌المللی بالا می‌برد آن هم در حالی که با حجاب بر روی سکوی قهرمانی ایستاده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های فراوان در قضایای اخیر علیه حجاب، خاطرنشان کردند: چه کسی در مقابل این تلاش‌ها و فراخوان‌ها ایستادگی کرد؟ خود زن‌ها بودند که ایستادند، آن‌هم در حالی که بدخواهان امیدشان به همین زن‌های اصطلاحاً بدحجاب بود تا کشف حجاب کنند، اما زنان این کار را نکردند و در دهان تبلیغ‌کننده‌ها وفرستندگان فراخوان زدند.

ایشان در بیان آخرین نکته با ابراز تأسف از ظلم به زنان در بعضی از خانواده‌ها گفتند: گاهی مردان با تکیه به توان جسمی خود به زنان ظلم می‌کنند که در این موارد برای حفظ خانواده قوانین مربوط به خانواده باید آنچنان محکم و قوی و حامی طرف مظلوم باشد که مرد قادر به ظلم کردن به زن نباشد، البته مواردی نیز وجود دارد که زن ظلم می‌کند که اندک و محدود است.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ۷ تن از زنان حاضر در این دیدار، خانم‌ها:
- عاطفه خادمی؛ پژوهشگر و عضو شورای فرهنگی و اجتماعی کشور
- پریچهر جنتی؛ نویسنده و خانه‌دار
- مریم نقاشان؛ حقوقدان فعال در محاکم قضایی آلمان
- مهدیه‌سادات محور؛ برنده جوایز ملی و بین‌المللی سینمای مستند
- شهرزاد زاده‌مدرس؛ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
- نگین فراهانی؛ کنشگر حوزه دختران نوجوان
- سارا طالبی دکتری علوم ارتباطات و طلبه سطح چهار حوزه علمیه

به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

لزوم توسعه زیست‌بوم‌های تخصصی زنان، حفظ و ترویج الگو‌های مناسب شهری برای توسعه فرهنگ صحیح، توسعه تعاونی‌های زنانه، اصلاح نگاه به فرهنگ خانه‌داری در دستگاه‌های مختلف بویژه نظام آموزشی کشور، ارائه تصویر روشن از زن ایرانی به غرب، لزوم بکارگیری مطلوب زنان موفق در سطوح مدیریتی کشور، ضرورت حضور زنان فرهیخته در شورا‌های عالی و نهاد‌های مرجع تصمیم‌ساز، ضرورت تبیین مزیت نسبی زن تراز جمهوری اسلامی، اصلاح بازنمایی زنان در تولیدات رسانه‌ای، ضرورت اصلاح مشوق‌های سیاست افزایش جمعیت متناسب با نیاز‌های واقعی مادران، توسعه امکانات مورد نیاز مادران از جمله اتاق‌های کودک در دانشگاه‌ها و مراکز عمومی، لزوم تأسیس قرارگاه رسانه‌ای زنان، لزوم احیا و تجهیز بیمارستان‌های تخصصی زنان و حمایت از کادر درمان مختص بانوان، ضرورت ساخت و ترویج الگو‌های تراز دخترانه برای نسل نوجوان، زمینه سازی حاکمیتی برای فعالیت مجتهدان زن حوزه‌های علمیه و ضرورت توسعه امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه بانوان.

از جمله نکات مطرح شده در سخنان میهمانان این دیدار بود.

بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:

بسیار جلسه‌ی خوشایند و مفید و ان‌شاءالله دارای سود فراوانی برای آینده‌ی ما، برای فکر ما امروز اینجا تشکیل شد. من خیلی خرسندم از اینکه توانستیم این جلسه را امسال تشکیل بدهیم. سال گذشته خانم‌ها یک نامه‌ای نوشتند، اعتراض کردند که چرا روز زن را شما به مداح‌ها اختصاص دادید، خب حالا روز زن خصوصیتی ندارد، همین حول و حوش ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها درست است، اشکال واردی است و اگر زنده بودیم، در آینده هم ان‌شاءالله این جلسه را تشکیل میدهیم.

این جلسه یک جلسه‌ی زنانه‌ی محض و مشحون از مفاهیم برجسته و عالی بوده تا الان، تا این لحظه. صحبت‌هایی که خانم‌ها کردند، بسیار خوب بود و حقیقتاً بنده بهره بردم.

پیشنهاد‌هایی بود، ان‌شاءالله بتوانند راه‌حلی برای آن پیشنهاد‌ها پیدا کنند. شاید بعضی از این مطالب مرتبط بشود به شورای انقلاب فرهنگی، مثلاً در آنجا باید مطرح بشود یا هر جای دیگری. به خصوص این موضوع به‌کارگیری زنان فرزانه‌ی ما، کارآمد ما، مجرب ما، دانشمند و عاقل و فهمیده‌ی ما در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، این مطلب مهمی است. البته ذهن بنده مشغول است به این قضیه. باید یک راهی برایش پیدا کنیم. باید یک مسیری ان‌شاءالله پیدا کنیم ببینیم چه کار میشود کرد.

* در مسئله‌ی زن موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سال‌ها پیش در دانشگاه دانشجو‌ها از من پرسیدند شما در فلان قضیه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم، من هجومی دارم. در قضیه‌ی زن این‌جوری است، دنیا مقصر است، دنیا که میگویم یعنی همین دنیای غرب و فلسفه‌ی غربی و فرهنگ غربی موجود البته غرب متجدد به قول خودشان مدرنیته غرب تاریخی را من کاری ندارم آن بحث دیگری است، غرب متجدد یعنی همینی که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همه‌ی شئون زندگی حرفی ابراز کرده، ما در قبال این‌ها مطالبه کننده‌ایم این‌ها نسبت مسئله‌ی زن گناهکارند، مقصرند، جداً، ضربه زدند، جنایت کردند؛ بنابراین صحبت‌هایی که ما میکنیم جنبه‌ی دفاع ندارد، جنبه‌ی بیان نظر و عقیده‌ی اسلامی است، موضع اسلامی است. حتی من امیدوارم که اگر این مطالبی که درباره‌ی مسئله‌ی زن، موضوع زن مطرح میکنیم و شما‌ها بحمدالله می‌بینم که مسلطید به این مسائل یا خانم‌هایی که صحبت کردند و کاملاً مسلطند، امثال شما‌ها این‌ها را تکرار بکنید، بیان کنید، امید این هست که بتوانید روی افکار عمومی غربی‌ها هم اثر بگذارید واقعاً، چون واقعاً آن‌ها زنهایشان در رنجند. جامعه‌ی زن غربی امروز در یک رنج ناخودآگاه در مواردی و آگاه در یک موارد دیگری است، روی آن‌ها هم ممکن است اثر بگذارد.

* جهاد هم بر زن، هم بر مرد واجب است منتها جهاد مرد یک‌جور است جهاد زن یک‌جور دیگر است. یعنی همین جنگ مثلاً دفاع هشت ساله زن‌ها هم مکلف بودند، تکلیف داشتند تکلیفشان را هم خوب عمل کردند زن‌ها در این مدت اگر بهتر از مرد‌ها عمل نکرده باشند حداقل به اندازه‌ی مرد‌ها عمل کردند.

اگر نخواندید کتاب‌هایی را که در مورد بانوان در دوره‌ی دفاع مقدس هست بخوانید. کتاب‌هایی نوشته شده الحمدلله حالا‌ها به فکر این چیز‌ها هستند، جوان‌های خوب ما فراهم میکنند. فرض بفرمایید همین شرح حال‌هایی که مربوط به همسران شهداست. گمان نمیکنم شما بتوانید یکی از این شرح حال‌ها را بخوانید و در مدت خواندن این، ده بار اشک نریزید، امکان ندارد.

یعنی انسان وقتی میبیند این جهاد این زن را، حالا مرد رفته در میدان، اما این زن دارد جهاد میکند. این جهاد بر هر دوی آن‌ها واجب است. امر به معروف و نهی از منکر هم بر زن واجب است هم بر مرد واجب است منتها تقسیم نقش شده؛ نقش‌ها یکسان نیست. این نگاه اسلام است، هم یک نگاه مترقی است هم عادلانه است.

* نظام سرمایه‌داری غرب یک نظام مردسالار است. در نظام سرمایه‌داری سرمایه بالاتر از انسانیت است. انسانیت انسان‌ها در خدمت سرمایه قرار میگیرد. خب هر انسانی که بیشتر بتواند سرمایه‌آوری کند، سرمایه‌اندوزی کند، ارزشش بیشتر است. مرد گردن کلفت‌تر است، قوی‌تر است.

مدیریت‌های کلان اقتصادی و تجاری و مانند این‌ها را مرد‌ها انجام میدادند؛ بنابراین در نظام سرمایه‌داری مرد اولویت دارد بر زن. چون رجحان سرمایه بر انسان در مورد مرد بیشتر صادق است. خب، حالا که بنا شد سرمایه جایگاه انسان‌ها را تعیین بکند انسان‌ها یکسان نیستند دیگر طبعاً مختلف‌اند. گفتیم بر طبق این نگاه سرمایه‌سالاری، جنس مرد طبعاً بالاتر از جنس زن است.

مزد زن همین الان در بسیاری از کشور‌های غربی برای کارِ مشابه با مرد، کمتر از مرد است. این یک‌جور سوء‌استفاده است که یک علت اینکه در قرن نوزدهم و بعد قرن بیستم، بیشتر قرن نوزدهم، مسئله‌ی آزادی زن مطرح شد برای این بود که زن‌ها را از خانه بکشند بیرون، ببرند کارخانه. از آن‌ها استفاده کنند با مزد کمتر.

* وقاحت غرب اینجا ظاهر میشود که این‌ها با این همه ضربه‌ای که به زن، به حیثیت زن و به کرامت زن وارد آوردند خودشان را پرچمدار حقوق زن وانمود میکنند.

آدم خجالت میکشد اسم بیاورد این چیزی که راه افتاد بین زن‌های غربی در سال‌های گذشته و تعرض‌های جنسی و... با همه‌ی این‌ها باز میگویند ما طرفدار زن و حقوق زن هستیم. آن چیزی که در زبان بی‌تقوای غربی‌ها بعنوان آزادی زن نامیده میشود اینهاست. اینکه میگویند آزادی زن، مرادشان همین آزادی به این معناست. این آزادی نیست، عین اسارت است، عین اهانت است.

قبل از انقلاب حتی بعضی از بزرگان تصورشان این بود که این آزادی ارتباط زن و مرد در غرب موجب میشود که چشم و دل مرد‌ها سیر بشود و دیگر تخلفات جنسی انجام نگیرد. حالا شما نگاه کنید ببینید که این چشم و دل این‌ها سیر شده یا حرصشان صد برابر شده؟ نه فقط چشم و دل سیر نشده حرص و هوس صد برابر شده.

لذاست که امروز شما نگاه میکنید در محیط غرب، تجارت جنسی هست، برده‌داری جنسی هست، شکستن همه‌ی حد و مرز‌های اخلاقی و انسانی هست، عرفی کردن و قانونی کردن چیز‌هایی که در همه‌ی ادیان حرام است هست؛ این هم‌جنس‌بازی و این حرف‌ها این‌ها مربوط به اسلام فقط نیست در همه‌ی ادیان این‌ها جزو محرّمات کبیره است. این‌ها را قانونی میکنند اصلاً خجالت هم نمیکشند واقعاً.

* امید دشمن در اغتشاشات اخیر این بود که زنانی که حجاب نیمه‌کاره دارند، اما خود خانم‌ها زدند در دهان دشمن. حجاب یک ضرورت شرعی است. شریعت است. یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد این را همه باید بدانند. اینکه حالا خدشه و شبهه کنند که آیا حجاب هست؟ لازم است؟ هیچ جای خدشه و شبهه ندارد. یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود.

منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند این‌ها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی، نه. من قبلاً هم گفتم یک وقتی در سفری از سفر‌های شهرستانی، استانی که میرفتم در جمع علما گفتم این را، علمای آنجا جمع بودند. گفتم چرا بعضی از شما متهم میکنید گاهی این خانمی را که حالا مثلاً فرض کن یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است که حالا باید گفت ضعیف‌الحجاب، حجابش ضعیف است. چرا متهم میکنید؟! این‌ها کسانی هستند که وقتی بنده وارد این شهر شدم و جمعیت آمدند استقبال، شاید یک سوم جمعیت اقلاً این جور خانم‌ها هستند دارند اشک میریزند، نمی‌شود گفت این ضدانقلاب است. مثلاً فرض کنید که فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت میکند. این‌ها بچه‌های خودمان‌اند، دختر‌های خودمان‌اند.

* در مراسم ماه رمضان در شب‌های احیا عکس‌هایش را برای من می‌آورند، با ریخت‌های مختلف قواره‌های مختلف، زن‌ها اشک میریزند. من حسرت میخورم به آن جور اشک ریختن. میگویم‌ای کاش من هم میتوانستم این جور مثل این دختر مثل این زن جوان اشک بریزم. این را چه طور میشود متهمش کرد؟! بله کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، اما این موجب نمی‌شود که ما این را از حوزه‌ی دین و انقلاب و این‌ها خارج بکنیم خارج بدانیم، چرا؟ خب البته همه‌ی ما یک نقص‌هایی داریم باید نقص‌ها را برطرف کنیم هر چه میتوانیم برطرف کنیم بهتر است.

در این قضایای اخیر خب دیدید دیگر، علیه حجاب و این‌ها خیلی کار شد. چه کسی ایستادگی کرد در مقابل این تلاش‌ها و فراخوانها؟ خود زنها. زن‌ها ایستادگی کردند. آن‌ها امیدشان به همین زن‌هایی بود که شما بهشان میگویید بدحجاب. امیدشان به این‌ها بود. امیدشان این بود که همین‌هایی که حالا حجاب نیمه‌کاره دارند، به کلی کشف حجاب کنند؛ نکردند. یعنی زدند تو دهن آن تبلیغ‌کننده و فراخوان فرستنده.