پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲

مدیریت بخش خصوصی بهترین راهکار تنظیم بازار میوه شب عید

مدیریت بخش خصوصی بهترین راهکار تنظیم بازار میوه شب عید
به گفته کارشناسان حوزه بازرگانی، با واگذاری تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی و نظارت دولت دیگر خبری از رانت و هدررفت یارانه در این بخش نخواهد بود.
کد خبر : ۶۰۵۸۴۰

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران، دولت از سال ۸۵ نسبت به ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید اقدام کرد که همه ساله به دلایل متعدد بخش قابل توجهی از میوه‌های ذخیره سازی شده هدر می‌رفت. اما امسال براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی، این موضوع به بخش خصوصی واگذار شده است.

 محسن شیراوند، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از مشارکت بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید خبر داد و گفت: در بحث تأمین میوه شب عید به ویژه سیب و پرتقال، دولت به دنبال توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و تأمین و حمایت از تولیدکننده است.

شیراوند می‌گوید: سازمان تعاون روستایی تحت هیچ شرایطی در اجرای تنظیم بازار میوه شب عید ورود نمی‌کند و تنها نظارت دارد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد گفت: زمانیکه قیمت در بازار متعادل باشد، تعیین قیمت انجام نمی‌شود، اما در مواقعی که دولت در رصد تنظیم بازار میوه شب عید متوجه شود که اقشار کم درآمد توانایی تهیه میوه مناسب به میزان مورد نیاز را نداشته باشند، برمبنای قیمت روز هر استان، نرخ میوه را تعیین‌می کند که در این حالت زیان بخش خصوصی بر عهده دولت است.

امسال پس از گذشت ۱۶ سال برای تنظیم بازار میوه شب عید یارانه‌ای در نظر گرفته نشده و قرار است بخش خصوصی برای تنظیم بازار اقدام کند، اما با این وجود این سوال مطرح است که این موضوع در گرانی یا ارزانی بازار چه تاثیری می‌گذارد؟

واگذاری تنظیم بازار میوه به بخش خصوصی راه حلی مناسب در جلوگیری از هدررفت یارانه

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر دخیل کردن تشکل‌های صنفی در حوزه کشاورزی اقدامی مناسب محسوب می‌شود، البته این امر منوط به آن است که دولت به معنای واقعی به تشکل‌ها اعتماد کند و تنها نقش نظارتی داشته باشد.

به گفته او، تشکل‌ها در حوزه تولید مرکبات و سیب تنظیم بازار شب عید نسبت به ظرفیت‌ها مطلع هستند و می‌توانند به عنوان ابزار مناسب در خدمت تولیدکننده و مصرف کننده باشند.

نظری با تاکید بر این موضوع که وزارت جهاد باید تصدی گری را کامل کنار بگذارد، گفت: وزارت جهاد با اعتماد به تشکل‌ها باید مبلغی را که هرسال برای خرید میوه و تنظیم بازار میوه شب عید هزینه می‌کرد که بخشی از آن فاسد و دورریز می‌شد، درجهت کمک به تشکل‌ها بکار گیرد تا با تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تشکل ها، شرایط در کشور به ریل طبیعی بازگردد.

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: واگذاری امور به تشکل‌ها نه تنها برای میوه شب عید، بلکه برای همه تولیدات که نیاز بازار داخل یا صادراتی است، از بخش دولتی باید خارج شود.

او بکارگیری بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید را به صلاح کشور دانست و گفت: با اجرای این سیاست همانند گذشته شاهد هدررفت یارانه و سوء استفاده و فساد نخواهیم بود.

مدیریت بخش خصوصی بهترین راهکار تنظیم بازار میوه شب عید

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران با اشاره به هدررفت یارانه میوه شب عید گفت: سال گذشته یارانه مربوط به میوه شب عید هرز رفت چرا که کار کارشناسی برای استفاده از این یارانه انجام نشد.

به گفته او، واگذاری امر تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی از هدررفت یارانه جلوگیری می‌کند.

کارگر ادامه داد: سال گذشته کیفیت پایین میوه‌های خریداری شده منجر به هدررفت یارانه قابل توجهی در این بخش شد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت شود، این امر از ماه‌های شهریور و مهر باید تخصیص داده شود، چرا که پرداخت این یارانه در ماه‌های آذر و دی خیلی کارساز نیست.

به گفته او، دخالت دولت، قیمت میوه را تنها برای مدت کوتاه عید نوروز کاهش می‌دهد و صرفا این ارزانی برای دو قلم سیب و پرتقال است، درحالیکه بهترین راهکار مدیریت بازار میوه است.

کارگر با بیان اینکه دولت از سال ۸۵ یارانه به ذخیره سازی میوه شب عید اختصاص داده است، گفت: در ابتدا اجرای این طرح اثرات مثبتی در بازار میوه داشت چرا که در کنار محصولات داخلی، کمبود بازار با میوه‌های وارداتی جبران می‌شد. درحالیکه به مرور رانت‌هایی برای یارانه میوه به وجود آمد که به جای اثرگذاری مثبت بیشتر منجر به هدر رفت سرمایه‌ها شد.

مدیریت بازار میوه باید با بخش خصوصی باشد و دولت نظارت بر عملکرد‌ها باید داشته باشد تا سوداگری در بازار اتفاق نیفتد.

بازار محصولات کشاورزی تابع عرضه و تقاضاست

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: کالا‌های کشاورزی به جز محصولات استراتژیک، مابقی محصولات همچون سبزی و صیفی، باغی و سردرختی تابع عرضه و تقاضاست.

به گفته او، بحث تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شده که این موضوع از هدررفت یارانه و رانت و سوء استفاده در این بخش جلوگیری می‌کند.

شادلو می‌گوید: اصل تنظیم بازار میزان تولید و ذخایر به عنوان پشتوانه است و همانند سال‌های گذشته دولت دیگر نباید در آن مسایل وارد شود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: همه ساله تا خرداد ماه از ذخایر سردخانه‌ای برای تنظیم بازار می‌آید که با واگذاری امر تنظیم بازار به بخش خصوصی، میزان عرضه باید مدیریت شود.

امسال طرح تنظیم بازار میوه شب عید با میدان داری بخش خصوصی اجرا خواهد شد که براین اساس مباشرین بخش خصوصی با سرمایه خود اقدام به خرید میوه می‌کنند که انتظار می‌رود طبق وعده مسئولان، قیمت میوه شب عید حداقل ۱۰ درصد کمتر از نرخ بازار عرضه شود.