به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای طی سخنانی در نشست با اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن شاخصههای مبحث «جهاد تبیین»، مقوله تبیین و روشنگری در امور فرهنگی و اجتماعی را از جمله اولویتهای بسیار حائزاهمیت دانست و اظهار کرد: با تبیین و روشنگری و بیان ابعاد و زوایای حقیقی و واقعی امور میتوانیم راه تحریفها، کجفهمیها، غرضورزیها و تحلیلهای ناصواب را مسدود کنیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت کاربرد مقوله آسیبشناسی در قبال حوادث و اتفاقات اجتماعی برای پیشگیری از وقوع مجدد آنها، تصریح کرد: حوادث ناگوار اگر چه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند، اما میتوان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیبشناسیهای تخصصی، ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعفها و خللها را مرتفع کرد.
محسنی اژهای در ادامه با اشاره به ساختار و کارکرد هیئت نظارت بر مطبوعات، فلسفه عضویت نمایندگان قوا و دستگاههای مؤثر فرهنگی در این هیئت را، چندوجهی بودن مقوله فرهنگ و رسانه و اهمیت این مقولهها در ابعاد مختلف دانست.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به تحولات و تطوراتی که عرصه رسانه در ابعاد نرم افزاری و سختافزاری طی سالهای اخیر تجربه کرده است، گفت: با عنایت به جمیع تحولات عرصه رسانه از جمله ظهور پدیدههایی نظیر انسان – رسانه و سایر دگرگونیها در این عرصه، حتماً ممکن است نیاز به اصلاح و ایجاد قانون در حوزه مطبوعات و رسانه در کشور با در نظرگرفتن نظر نخبگان رسانه و کارشناسان وجود داشته باشد.
محسنی اژهای در ادامه مبحث «اقتصاد رسانه» را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باید سازوکارها و روالهایی تعبیه و تهیه شود که رسانههای ما بتوانند بدون وابستگی به جناح و جریانی به استقلال مالی و اقتصادی برسند و دارای درآمد روشن و شفاف باشند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح برخی مقولهها و گزارهها پرداخت که بعضاً در سطح جامعه نسبت به آنها دوگانگی و تغایر وجود دارد؛ «شفافیت»، «انتقادپذیری»، «گفتگو»، «تناسب مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارشهای اولیه فساد و مواجهه با پخشکننده گزارش یا افشاگر» و «مصادیق تهدید امنیت روانی مردم» از جمله مقولهها و گزارههایی بود که ریاست دستگاه قضا بر ضرورت تبیین آنها در سطح جامعه در وهله نخست و سپس گفتمانسازی و فرهنگسازی این موارد تاکید کرد.
محسنی اژهای بیان داشت: همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند؛ اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا امروزه الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح میشود، همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاههایی در این خصوص وظیفه فرهنگ سازی را دارند؟
رئیس دستگاه قضا افزود: امروز همگان از ضرورت انجام گفتگو و مفاهمه سخن میگویند؛ تاکید ما نیز بر انجام گفتگو با منتقدان و معترضان است؛ اما مبانی این گفتگو چیست؟ محدوده آن کدام است؟ سازوکارهای گفتوگوی توأم با ادب و نزاکت و حفظ ارزشها چگونه باید تعیین شود؟ کدام نهاد باید مبانی انجام گفتگو و مفاهمه را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟
محسنی اژهای در ادامه به تشریح مقوله «تناسب مجازات با جرم و مجرم» به ویژه در حوزه جرائم مطبوعاتی و رسانهای پرداخت و گفت: شما اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات در مقام کارشناسان این حوزه چه پیشنهاداتی دارید تا به گونهای تمهید شود که مجازات در حوزه جرائم رسانهای با جرم و مجرم تناسب داشته باشد و ارفاقات قانونی لحاظ شده در این راستا القاء تبعیض در سطح جامعه نکند.
وی با اشاره به حکم انتصاب خود به سمت ریاست قوه قضاییه از ناحیه رهبری و تاکید رهبری بر اهتمام جدی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی از جمله تأمین آزادیهای مشروع، گفت: ما بر تأمین آزادیهای مشروع آحاد جامعه تاکید داریم؛ بر همین اساس ضرورت دارد روشهای تحقق این آزادیها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمانسازی صورت گیرد.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد هیئت نظارت بر مطبوعات طی دوره اخیر پرداخت.
همچنین در این جلسه علاوه بر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات، نمایندگان مدیران رسانهها، مجلس، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی حوزه علمیه قم و دانشگاهیان نیز به بیان مطالب و نقطهنظرات خود پرداختند.
در نشست با اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات؛
محسنی اژهای: بر تأمین آزادیهای مشروع آحاد جامعه تأکید داریم
رئیس قوه قضاییه گفت: ما بر تأمین آزادیهای مشروع آحاد جامعه تاکید داریم و بر همین اساس ضرورت دارد روشهای تحقق این آزادیها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمانسازی صورت گیرد.