جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

اسامی خاص جن‌های مشهور چیست؟

اسامی خاص جن‌های مشهور چیست؟
جن‌ها هم دارای اسم خاص خود هستند که به آن می‌پردازیم.
کد خبر : ۵۹۳۱۴۳

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از رکنا، جن موجودی در اساطیر اسلامی و باور‌های عامیانه است که به باور باورمندان جسمی از آتش یا بخار است که عقل و هوش دارد، توسط انسان دیده نمی‌شود، می‌تواند در اشکال مختلف ظاهر شود، کار‌های سنگین انجام دهد و از آتش بدون دود خلق شده‌است.

اسامی جن‌ها
مازر

کمطم

قسوره

طیکل

قبیله‌های جن‌ها
بنی القماقم

بنی الدهمان

بنی القیعان

بعضی از اجنه در خدمت شیطان بوده و برخی دیگر بشر را به اشکال مختلف وسوسه می‌کنند عده‌ای دیگر مسلمان و دسته‌ای دیگر یهود و مسیحی و گروهی دیگر در زیر زمین‌ها و دور از انسان‌ها و برخی دیگر در حبس و زنجیر می‌باشند. برخی از جن‌ها را شیطان از روز تولد انسان نزد او می‌گمارد تا او را گمراه سازند و خداوند متعال نیز ملکی تعیین می‌کند تا انسان را از گزند جن‌های شریر حفظ کند. برخی از آن‌ها در جادو و سحر و طلسمات و بعضی دیگر برای خبررسانی به کائنان مشغول به‌کارند.

ما در اینجا به اسامی برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جن خناس:
این شیطان مخفی در درون انسان راه‌یافته و به وسوسه انسان می‌پردازد و هرگاه انسان یاد خدا را می‌کند از انسان دور می‌شود خواندن سوره ناس برای دفع این جن موثر است. (بحار ج ۶۰ ص ۱۹۴) در روایات آمده است این شیطان مانند خون در دل انسان راه دارد (بحار ج ۶۰ ص ۲۶۹)

جن رها یا (زها):
این شیطان وقت نماز صبح سراغ انسان آمده و بر سر او و بالشش گره می‌زند و به او می‌گوید بخواب وقت نماز نشده است و اگر بیدار نشود به‌صورت او بول می‌کند و بر گشته و دمش را می‌جنباند و بانگ شادی بر می‌آورد. (محاسن ج ۱ ص ۸۶) مبادا این حقایق را انکار کنی که با دلایل عقلی و شرعی و به تجربه این موضوع ثابت شده است.

غول:
این جن انسان‌ها را در صحرا‌ها و بیابان‌ها به بیراهه می‌کشاند و روایت‌شده هر گاه تنها هستی راهنمایی انسان تنها را قبول مکن و با صدای بلند به‌صورت او اذان بگو آن گاه از تو دور می‌گردد. در برخی روایات آمده غول وجود ندارد. ولی احمد بن عبدالله گوید در راه به چنین جنی برخورد کردم که بر روی تختی نشسته و لباس‌های خوبی پوشیده و قندیل‌هایی روشن کرده بود سوره یاسین را خواندم قندیل‌هایش خاموش شد و گفت:‌ای بنده خدا با من چه کردی؟ (سفینه البحار ج ۳ ص ۸۲۱)

این که در روایات آمده غول وجود ندارد به این معنا ست که غول نمی‌تواند انسان را از راه خود گمراه کند و انسان در برابر آن دست و پا بسته و مجبور نیست. اگر انسان به یاد خدا و متوسل به ۱۴ معصوم بوده و از حدود شرع تجاوز نکند هیچ جنی نمی‌تواند بر انسان ضرر بزند.

جن رباینده:
این جن برخی از انسان‌ها را می‌رباید. از امام صادق† پرسیدند آیا جن می‌تواند انسان را برباید؟ فرمود اگر انسان این دعا را بخواند جن‌ها نمی‌توانند او را بربایند و این دعا ذکر خواهد شد. (بحار ج ۹۲ ص ۱۵۲)

جنّیان گاهی اوقات وسایل شخصی انسان‌ها را می‌دزدند. حال به شمه‌ای از حالات شیخ جعفر مجتهدی به نقل از کتاب لاله‌ای از ملکوت توجه فرمایید:

موفق شدم بسیاری از نیرو‌های نامرئی طبیعت را تحت فرمان خود در آورم به‌طوری که در هر محفلی که حضور داشتم عده‌ای از ارواح و جنود جن حاضر بودند و دستوراتی را که به آن‌ها می‌دادم اطاعت می‌کردند. در آن ایام در یکی از اتاق‌های طبقه فوقانی منزل پدرم در شهر تبریز زندگی می‌کردم در آن اتاق ظروف قدیمی زیادی وجود داشت از جمله دو عدد ظروف مرغی عتیقه شبیه به هم و بسیار گران‌قیمت که در دو طرف آینه قرار داشت.

یک روز که از خانه خارج‌شده بودم مادرم برای نظافت و سروسامان دادن وارد اتاق شده و متوجه می‌شود که یکی از ظرف‌های کنار آیینه نیست. او گمان می‌کند که من آن ظرف را به خاطر تهیه مواد شیمیایی جهت به‌دست آوردن کیمیا فروخته‌ام هنگامی که به منزل بازگشتم با لحنی شدید به من گفت: جعفر چرا اسباب منزل را می‌فروشی؟

در جواب گفتم: من چنین کاری نکرده‌ام.

مادرم گفت: یکی از ظروف کنار آیینه نیست.

به ایشان گفتم: شاید ظرف را در جای دیگر قرار داده باشم به اتاق رفتم و متوجه شدم که ظرف درجای خودش نیست فهمیدم که ناپدید شدن ظرف توسط جنّیان انجام‌گرفته؛ فوراً مأمور و موکل مخصوص را احضار کرده و از او پرسیدم کاسه مرغی را به کجا برده‌اید؟

در جواب گفت: اوصاف این جفت کاسه قدیمی را برای پادشاهمان بیان کرده بودیم و او علاقه شدیدی به دیدن آن‌ها پیدا کرد لذا امر کرد که یکی از آن‌ها را نزدش ببریم و بعد از مشاهده بر گردانیم.

به او گفتم یک نماز مستحبی دو رکعتی می‌خوانم اگر تا پایان نماز، ظرف در جای خود نباشد شما را به شدت تنبیه کرده و خواهم سوزاند و مشغول نماز شدم. در تشهد نظری به طاقچه انداخته، دیدم ظرف در جای خود قرار گرفته است و آنگاه مادرم را صدا کرده و گفتم ظرف‌ها که در جای خود می‌باشد ایشان به اتاق آمده و از اینکه می‌دید ظرف در جای خود می‌باشد بسیار تعجب نمود.

سعالی: این جن‌ها ساحر و جادوگرند و به انسان‌های خبیث که با آن‌ها رابطه دارند سحرمی آموزند. برخی گفته‌اند این نوع جن‌ها انسان‌ها را فریب داده و از راهشان منحرف می‌کنند و گاهی اوقات گرگ‌ها آن‌ها را شکار کرده ومی خورد و آن‌ها نیز فریاد زده و می‌گوید: چه کسی مرا نجات می‌دهد، ولی کسی او را نجات نمی‌دهد. (بحار ج ۶۰ ص ۱۲۵)

عیثم: این جن اخبار را به نقاط مختلف جهان می‌رساند.

ام الصبیان: این جن‌ها به کودکان ضرر می‌زنند.

آل: این نوع جن‌ها از جنس زن بوده و به زنان باردار و نوزاد‌ها ضرر می‌زنند و از آه من می‌ترسند و چه بسا نقل‌شده توسط عده‌ای از زنان تسخیرشده‌اند.

صالح: این جن‌ها انسان‌هایی را که راهشان را گم کرده‌اند به مقصد می‌رسانند. در روایتی آمده است: همانا یکی از برادران جنی شما صالح نام دارد هر گاه راه را گم کردید ندا کنید” یا صالح اغثنی “یعنی‌ای صالح کمکم کن. او در بیابان‌ها می‌گردد هرگاه صدای گمشده را بشنود او را راهنمایی کند. (وسایل الشیعه ج ۱۱ ص ۴۴۳)

متکون: این نوع جن به هر شکلی که بخواهد می‌تواند متمثل باشد به‌جز صورت انبیا و اوصیا و اولیا ء. (بحار ج ۲۵ ص ۳۲۷)

زوبعه: به رئیس جنّیان و شیاطین گفته می‌شود.

زوال: این جن در نطفه انسان‌های مخالف اهل‌بیت علیهم‌السلام شریک می‌شود و اگر آن فرد پسر باشد لواط کار و اگر دختر باشد زناکار خواهد بود. (کافی ج ۵ ص ۵۴۹)

تمریح: روایت‌شده تمریح یار شیطان است و هنگام شب فعالیت خود را در بین شرق و غرب آغاز می‌کند (کافی ج ۸ ص ۲۳۲)

عارض: این نوع جن‌ها برخی از انسان‌ها را مریض می‌کنند.

ابلیس: به شیطانی گفته می‌شود که از رحمت خدا مأیوس باشد.

شیطان: به جن شریر و خبیث شیطان گویند.

مارد: به جنی که سرکش و خبیث‌تر باشد مارد گویند.

عفریت: به جنی که خبیث‌تر و قدرت فوق‌العاده‌ای داشته باشد عفریت گویند.

عامر: اعراب قدیم به جنّیانی که در میان مردم سکونت داشتند عامر می‌گفتند.

مذهب: جنّیانی که به اشکال مختلف می‌آیند به‌جز صورت پیامبران و امامان.

خیزب: پیامبر اسلامˆ فرمود: این شیطان انسان را در حال نماز وسوسه کرده و نماز انسان را قطع می‌کند و برای دفع آن به خدا پناه برده و سه بار بر سمت راستت فوت کن. (بحار ج ۹۲ ص ۱۳۷)

هزع: امام صادق† فرمود: ابلیس شیطانی دارد که به آن هزع گفته می‌شود بین مشرق و مغرب را در هر شب پر می‌کند و هنگام خواب نزد مردم رفته و باعث خواب‌های پریشان می‌شوند (امالی صدوق ص ۱۴۶)

ولهان: پیامبر خداˆ فرمود: برای وضو شیطانی است که ولهان گفته می‌شود و اگر بنده‌ای نام خدا را به هنگام وضو بر زبان نیاورد او را دچار وسوسه می‌کند. (مستدرک ج ۱ ص ۳۲۳)

قفندر: امام صادق† فرمود: هر کس چهل روز در منزلش بربط (یکی از آلات موسیقی) نواخته شود خداوند شیطانی به نام قفندر را بر او مسلط می‌کند که اعضای بدنش را بر روی اعضای مشابه صاحب‌خانه می‌گذارد وحیای او سلب می‌شود و نسبت به سخنانی که به دیگران می‌گوید و یا به او گفته می‌شود بی‌مبالات و بی‌خیال می‌گردد. (کافی ج ۵ ص ۵۳۷)

مره: یکی از پسران ابلیس است و بدان جهت شیطان را ابو مره گویند. (سفینه البحار ماده بلس)

لاقیس: او هم‌جنس‌بازی زنان را به زنان آموخت. (سفینه البحار ماده بلس)

هفاف: او در صحرا‌ها وسوسه می‌کند.

زکتبور: او در بازار‌ها بوده و مردم را به سوگند دروغ و تعریف دروغ کالا و بیهوده‌گویی ترغیب می‌کند.

بتر یا (ثبر): او هنگام مصیبت‌ها انسان‌ها را وسوسه می‌کند تا به خود سیلی زده و یقه خود را پاره کرده و بی‌تابی کنند.

اعور: او انسان را به زنا تشویق می‌کند.

داسم: وقتی انسان وارد خانه شد و نام خدا را ذکر نکرد ه و سلام نگفت، او را وسوسه می‌کند و بین او و خانواده‌اش شر به پا می‌کند و اگر هنگام غذا خوردن نام خدا را ذکر نکند در غذای او شریک می‌شود.

مطرش: او صاحب اخبار دروغ است و انسان را وسوسه می‌کند تا اخباری دروغ وضع کرده و منتشر نماید.

شیطان ردهه: جنسی از شیاطین که علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه از آن نام برده است. (نهج‌البلاغه ص ۲۹۸)

ضرر زدن جنیان به انسان‌ها
آن‌ها در شرایط عادی نمی‌توانند به انسان‌ها ضرر بزنند؛ مگر اینکه انسان‌ها آسیبی به آن‌ها برسانند و آن‌ها در صدد انتقام‌جویی بر آمده و ضرری را متوجه انسان‌ها نمایند.

برای اینکه انسان‌ها به جنّیان ضرر نرسانند باید در برخی از کار‌ها بسم‌الله الرحمن الرحیم را بر زبان‌آورند مانند ریختن آب داغ به آستانه و یا چاه و یا روی آتش و نیز هنگام رسیدن به آستانه در و رفتن به حمام و دیگر مواردی که در شرع مقدس به آن‌ها اشاره شده است.