جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
چند قلم میوه، ۱۰۰ هزار تومان!

پاسخ رئیس اتحادیه در مورد علت گرانی میوه

پاسخ رئیس اتحادیه در مورد علت گرانی میوه
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت برخی از اقلام میوه و صیفی به حدی بالا است که برای خرید چند دانه میوه حداقل باید ۱۰۰هزار تومان هزینه کرد.
کد خبر : ۵۹۱۰۰۹

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایسنا، بر اساس مشاهدات میدانی از میوه فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو فلفل دلمه ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان، کدو ۲۰ هزار تومان، بادمجان ۲۷ هزار تومان، سیب زمینی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، پیاز ۱۱ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۷ هزار و ۹۰۰ تا ۱۸ هزار تومان، زردآلو ۹۹ هزار تومان، شلیل ۹۵ هزار تومان، جانا ۱۹ هزار تومان، موز ۳۷ هزار تومان، خیار ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان، پرتقال ۱۹ تا ۲۴ هزار تومان، گیلاس ۱۵۹ هزار تومان، آلبالو ۵۰ هزار تومان، انگور ۸۹ هزار تومان، کاهو ۱۴ هزار تومان، توت فرنگی ۸۵ تا ۸۸ هزار تومان، هلو ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و طالبی ۲۲ هزار تومان است.

گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

افزایش قیمت برخی اقلام از جمله میوه و صیفی و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که شهروندان به خرید دانه‌ای محصولات مورد نیاز خود روی بیاورند یا برای خرید به میادین میوه و تره بار مراجعه کنند.

یکی از خریداران به ایسنا می‌گوید با وجود اینکه اغلب مایحتاج خانواده خود را از میادین میوه و تره‌بار تهیه می‌کند، اما گاهی مجبور است برای تهیه یک یا دو قلم کالای مورد نیاز خود به میوه فروشی نزدیک محل زندگی‌اش برود.

او می‌گوید چهار عدد زردآلو، چهار عدد شلیل و یک عدد طالبی برایش چیزی حدود ۸۰ هزار تومان تمام شده است.

یکی دیگر از شهروندان با گلایه از گرانی میوه و صیفی می‌گوید که به دلیل کهولت سن امکان این را ندارد هر هفته به میادین برود و خرید کند و فقط می‌تواند تا میوه فروشی نزدیک خانه اش برود، ولی هر بار که از مغازه خرید می‌کند؛ آن هم برای دو سه نوع میوه و صیفی، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه نمی‌کند.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که چرا قیمت میوه‌های فصل در بازار اینقدر گران است؟ اسدالله کارگر رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران گفت: گرانفروشی نداریم و موضوع گرانی بار در مبدا است. در مبدا هم قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و معیار و ملاک مشخصی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در میدان مرکزی میوه و تره بار بایستی به نحوی محصولات قیمت‌گذاری شود که مغازه‌داران هنگام خرید متوجه شوند هر محصولی دقیقا چه قیمتی دارد، اما در حال حاضر مغازه‌داران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به میدان مرکزی مراجعه کنند با قیمت‌های متفاوتی باید خریداری کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی استان تهران افزود: محصولات ما برند ندارند. اگر محصولات برند داشته باشند قابل پیگیری خواهند بود. یعنی مصرف کننده می‌تواند با کد پیگیری درج شده روی محصول متوجه شود که این محصول به چه صورت، در کجا و با چه قیمتی تولید شده و قیمت آن چند است. در حال حاضر نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای محصولات اعلام کنیم، زیرا هر زمان مغازه‌دار مراجعه کند و با هرقیمتی خرید کند، همان قیمت مبنا خواهد بود.

کارگر در پایان گفت: بسیاری از اعضای صنف ما کمتر از سود مصوب و قانونی خود روی محصولات اعمال می‌کنند، اما نمی‌توانیم به قطع بگوییم تخلفی نیست. البته تخلف هم وجود دارد که در صورت مشاهده با آن برخورد خواهیم کرد.