سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴

هشدار درباره استفاده تجاری از مساجد

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که می شود زیرزمین مسجد را آشپزخانه کرد و اجاره داد و یا از وسعت صحن مسجد برای ساخت مغازه استفاده کرد یا خیر گفت: دست اندازی به مساجد برای انجام کارهای اقتصادی حرام است.
کد خبر : ۵۸۸۹۱

شبستان، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ساماندهی به امور مساجد را از کارهای مهم اسلامی دانست و گفت: مسجد در زمان صدر اسلام مکانی برای عبادت، سیاست، قضاوت و آموزش تعالیم نظامی بود و کانون حکومت اسلامی در همه بخش‌ها به شمار می رفت.

وی با اشاره به اینکه با گذشت زمان مساجد از کارکردهای اصلی خود دور شدند و در این اوخر تنها به محلی برای نماز خواندن تبدیل شدند، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی به تدریج مساجد به وضعیت سابق خود برگشتند. مساجد پایگاه بسیار مهمی است. اگر همین مساجد نبودند انقلاب اسلامی به ثمر نمی نشست و بدخواهان پس زده نمی شدند و مسائل اجتماعی و فرهنگی ما به گونه ای دیگر بود.

مدیریت مساجد مردمی باشد نه حکومتی

وی بر لزوم اداره مستقل و با پشتوانه مردمی مساجد همانند حوزه‌های علمیه تاکید کرد و ادامه داد: نباید اینگونه تصور شود که مساجد را حکومت اداره می‌کند بلکه باید این مدیریت توسط مردم و اهالی محل صورت گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه مساجد باید به پایگاه‌های فرهنگی تبدیل شوند و برای همه اقشار مختلف جامعه برنامه داشته باشد، بیان کرد: آموزش ائمه جماعات مساجد موضوع مهمی است. برخی از ائمه جماعات نمی دانند که چگونه باید کارهای فرهنگی را مدیریت و اجرا کرد.

وی به اهمیت حفظ نظافت مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد باید بسیار آراسته و تمیز باشند و در این زمینه متولیان مساجد باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه مساجد باید توسط مردم و با کمک آنها اداره شوند، گفت: برخی از اهالی مساجد از ما می پرسند که آیا می شود زیر زمین مسجد را تبدیل به آشپزخانه کرد و آن را اجاره داد و یا اینکه از وسعت صحن مسجد برای ساخت مغازه استفاده کرد یا خیر، که ما در پاسخ عنوان کردیم دست اندازی به مساجد برای انجام کارهای اقتصادی خطرناک و حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی هشدار داد: باید جلوی تبدیل شدن مساجد به مراکز تجاری را گرفت و با این امر مخالفت جدی شود.

وی با بیان اینکه برخی از مساجد تنها در زمان اذان باز هستند، ابراز کرد: این امر باعث شده است تا مساجد به متروکه تبدیل شوند و باید توجه داشت که همه مردم نمی توانند در اول وقت نماز خود را به جا آورند که باید فرصت بیشتری را در اختیار آنها قرار داد.

مساجد از دست روحانیون خارج نشود

این مرجع تقلید درباره نحوه انتخاب متولیان مساجد گفت: هیئت امنای مساجد باید از منتخبان، مومنان و اهالی مسجد باشند و امام جماعت نیز باید در تصمیم گیری ها دخالت داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیش نماز شدن افراد لباس شخصی در مساجد مشکل ایجاد می کند، افزود: مادامی که افراد به روحانی دسترسی دارند نماز خواندن پشت سر افراد لباس شخصی اشکال دارد. این در حالی است که برخی ها تصمیم دارند مساجد را از دست روحانیت خارج کنند و معتقدند روحانیتی که با افکار سیاسی آنها مخالف است باید کنار زده شوند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: دشمنان در خارج نیز معتقدند باید با روحانیت و مراجع و عزاداری‌های سیدالشهدا مخالفت کرد که برخی‌ها نیز اهداف دشمنان را دنبال می کنند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
مادامی که افراد به روحانی دسترسی دارند نماز خواندن پشت سر افراد لباس شخصی اشکال دارد

چه اشکالی دارد حاج اقا؟