به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از موج، شوگرمامی از دو کلمه انگلیسی شوگر (sugar) به معنای شکر و مامی (mummy) به معنای مادر تشکیل شده است، همچنین میتوان آنها را شوگر مامی، شوگر مومی یا کوگرز (Cougars) هم نامید.
"شوگر مامی" به زن ثروتمندی گفته میشود که با مردان جذاب، جوان و پویا وارد رابطه میشود، البته به طور قطع هر پسری تمایل به برقراری رابطه با شوگرمامیها ندارد.
معمولاً "شوگر بیبی"ها یا همان پسران جوان از طرف شوگرمامیها حمایت فراوان مالی میشوند. گفتنی است این رابطه بر اساس یک توافق دو نفره صورت میگیرد که در آن زنان، پسران جوان را از نظر مالی تامین میکنند و در قبال آن، پسران خدمات جنسی و حمایتی به این دسته زنان ارائه میدهند.
شوگر مامیها در طول ارتباط با شوگر بیبیها هزینه تحصیل، زندگی، تفریحات و سفر آنان را تامین میکنند و پسران نیز زنان را در طول شبانه روز در امور شخصی، ایجاد روابط جنسی، پرستاری، خرید، تفریح و دورهمیها همراهی میکنند.
در این نوع رابطه، کنترل کامل زندگی پسران جوان که عموما در رنج سنی ۲۰ الی ۳۰ سال هستند در دست مامیها خواهد بود و آنها به هیچ عنوان نمیپسندند شخص دیگری در زندگی عاطفی شوگربیبی حضور داشته باشد.
برای شوگرمامیها که اغلب به سن سالمندی رسیده اند و از زندگی متمولی برخوردارند هیچ چیز به اندازه یک پسر جوان و با نشاط که هم احساس جنسی آنان را رفع کند و هم در جمعهای دوستانه حس عزت نفس آنان را برگرداند خوشایند نیست و در عوض هم برای پسران جوانی که شغل مناسب، اندوخته مالی و پشتوانه مالی از سوی خانوادههای خود ندارند رابطه با شوگر مامی، یک شبه راه صد ساله را طی کردن است.
این روزها هشتگ #شوگر_مامی_میخوام، #شوگر_مامی_بیاد_دایرکت، #شوگر_مامی_ایرانی، #برده_جنسی، #شوگر_مامی_نیازمندم، #شوگر_بیبی و #شوگ_ماما به وفور در قسمت اکسپلور اینستاگرام به چشم میخورد و یک شوگر بیبی با دسترسی به فضای مجازی، سایتهای اینترنتی یا روابط اجتماعی مرسوم در هر جامعه ایی با شوگر مامی به توافق میرسد و رابطه آنها آغاز میشود.
به گفته بسیاری از پسران جوان ایرانی در شبکه های اجتماعی، پیدا کردن شوگر مامی در وضعیت کنونی کشور آرزوی اغلب جوانان است، آرزویی که تحقق و رواج آن میتواند هر جامعهای را به ورطه نابودی بکشاند.
مهرداد پسر ۲۶ ساله تهرانی در اینستاگرام رابطه خود با شوگر مامی را اینگونه توصیف کرد: از وقتی مدرک لیسانسم از دانشگاه گرفتم به هر دری زدم که کاره درستی پیدا کنم، اما نشد، یه پدر سالمند بازنشسته هم دارم که خودش مستاجره و درگیره کرایه خونه و قسط وام یعنی اگر بخواد هم هیچ سرمایهای نداره که در اختیارم بزاره تا بتونم برای خودم یه کار و کاسبی درست راه بندازم. از ده، یازده سالگی همیشه ورزش کردم و بدن رو فرمی دارم، صفحه اینستاگرامم پابلیکه و فالوور و لایک هام زیاده، یه روز یه پیامی از یه خانوم برام اومد که دوست داری با من دوست بشی! به یه هفته نکشید که با مهناز ۴۸ ساله وارد رابطه شدم، تقریبا یک سالی از رابطه مون میگذره با حمایت مالی مهناز دارم تو مقطع ارشد مهندسی عمران دانشگاه آزاد درس میخونم یه خودروی ۲۰۶ زیر پامه و سفرهای داخلی و خارجی و خلاصه همه هزینه هام تامینه! مهرداد با خنده میگه اصلا کی گفته شوگر مامی بده! من که زندگیم از این رو به اون رو شده.
پونه ۵۴ ساله درباره رابطه خودش با محمد ۲۹ ساله گفت: چشم باز کردم بابام شوهرم داد به مردی که ۱۵ سال از خودم بزرگتر بود! هنوز ۲۰ سالم نشده بود که یه بچه گذاشتن تو بغلم و گفتن مامان شدی! خلاصه که هیچ چیز از نوجوونی و جوونیم نفهمیدم، بچه هام که به سن نوجوونی رسیدن باباشون برای تحصیل فرستادتشون انگلیس، من موندم و شوهری که درگیر سرطان شده و دکتر جوابش کرده، الانم حدود ۸ ساله که شوهرم فوت شده و من تنها شدم، زهره یکی از دوستام که چند سال پیش بعد از طلاقش با یه پسر جوون وارد رابطه شد و همیشه تو همه مهمونیها و سفرها باهاش بود، بهم گفت: پونه خر نشی بری شوهر کنی دوباره، بیا تو رو با دوست رضا آشنا کنم خیلی خوشگل و خفنه! اینطوری شد که با محمد وارد رابطه شدم و هم من راضی ام هم محمد، یه جورایی هر دومون هم به خواستمون رسیدیم از این رابطه، من روزای از دست رفته جوونیم و برگردوندم و محمد هم از نظر مالی تامین شده، مگه آدم چی میخواد از زندگی. وقتی ازش پرسیدم نمیترسی محمد سرتو کلاه بزار و مال و اموالتو بالا بکشه با ارسال چندتا ایموشن خنده بهم گفت: چی فکر کردی؟! ازش سفته گرفتم.
معایب رابطه با شوگر مامی:
ممکن است چه در سمت شخص پولدار (شوگر مامی) و چه در سمت شخص جوان (شوگر بیبی) مورد سو استفاده قرار بگیرند.
- طرفین از نظر عاطفی و احساسی عاجز خواهند ماند.
- ارتباط طرفین صرفا بر مبنای پول و روابط جنسی برقرار میشود.
- همیشه در روابط با دیگران مقایسه خواهند شد.
- نگاههای سنگین و تحقیر جامعه همیشه همراه این قشر خواهد بود.
اما برای آسیبشناسی پدیده شوگر مامی در کشور با امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس به گفتگو نشستیم.
این استاد دانشگاه، بیبی شوگرها را با عنوان "ژیگولو" مورد خطاب قرار داد و گفت: این پسران به دلیل کسب درآمد و تامین معاش با زنان مسن مطلقه یا بیوه وارد رابطه میشوند و ارضای غریزه جنسی اصلیترین دلیل ایجاد رابطه زنان ثروتمند با این پسران جوان است.
پدیده شوگر مامی سبب افزایش بی بندوباری در جامعه میشود
قرایی مقدم با بیان اینکه پدیده شوگر مامی از گذشتههای دور در جامعه ایران مرسوم بوده است افزود: در گذشته این زنان اغلب از طریق تاکسیهای تلفنی با مردان جوانی که نیازهای مالی فراوان داشتند به شرط پرداخت هزینههای زندگی، وارد رابطه میشدند، اما امروزه با ظهور شبکههای اجتماعی متعدد و سهولت در دسترسیها این پدیده پر رنگتر شده است.
وی در ادامه افزود: پدیده ارتباط زنان میانسال ثروتمند با پسران جوان خوش سیما به دلیل فقر، افزایش هزینههای زندگی، افزایش آمار بیکاری و مشکلات اقتصادی گسترده شده و جامعه اسلامی ایران را هدف قرار داده است.
این جامعه شناس رواج پدیده شوگر مامی را بسیار مخرب برشمرد و گفت: این نوع روابط خارج از عرف، بنیان خانوادهها را هدف قرار داده و سبب افزایش بی بندوباری در جامعه، افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در جامعه میشود.
قرایی مقدم در پایان به ژیگولوها اشاره و خاطر نشان کرد: پسران جوانی که جهت تامین منابع مالی برده زنان مسن میشوند هیچگاه راضی به ازدواج با این زنان نخواهند شد و صرفا به دلیل پس انداز و کسب سرمایه و ساختن آینده خود برای مدتی با این زنان وارد رابطه میشوند.
پدیده شوگر مامی در کشورهای اسلامی جرم محسوب میشود
اعظم شفایی وکیل پایه یک دادگستری پدیده شوگرمامی را از نگاه قانونی مورد بررسی قرار داد و گفت: درخصوص پیدایش عدم تفاهم در بین طرفین، طرح دعوا و شکایت، قانون از طرفین به دلیل رابطه نامشروع حمایت نکرده و درصورت تجرد بودن، هر دو طرف به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم میشوند.
وی در ادامه بیان کرد: طبق قانون مجازات اسلامی، عناوین مجرمانه که قانون برای آن جرم انگاری کرده باشد در دادگاه مورد بررسی قرار میگیرد و در خصوص پدیده شوگر مامی، چون اصل موضوع خود جرم محسوب میشود، اگر هر کدام از طرفین برای طرح شکایت به دادگاه مراجعه نمایند در ابتدا خود محکوم شناخته میشود، مگر اینکه یکی از طرفین بدون طرح ارتباط نامشروعشان علیه شخص شکایت نماید، چراکه در کشورهای اسلامی هیچگاه از یک رابطه نامشروع جرم انگاری صورت نمیگیرد و سواستفاده طرفین مورد برخورد قرار نمیگیرد.
وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: صرف نظر از اینکه چنین رابطههایی نامشروع است، هیچ اخلاق و عرفی در جوامع اسلامی پذیرای چنین رابطههایی نیست و حتی اگر طرفین متاهل باشند و عمل زنا توسط حکم دادگاه ثابت شود ممکن است به اعدام نیز ختم شود.
علت رواج آسیبهای اجتماعی، بی تفاوتی همگانی است
همچنین علی تقوی استاد حوزه و دانشگاه درخصوص پدیده شوگرمامی و جمیع معضلات اجتماعی مشابه آن گفت: رواج این گونه اتفاقات نتیجه بی تفاوتی همگانی و انسانهای نیک جامعه است که قبح هنجارهایی مانند، روابط نامشروع، اعتیاد، طلاق و ... را درک کرده، اما عکس العمل نشان نمیدهند و همین بی تفاوتی موجب مسئولیت گریزی و به خطا افتادن افراد یک جامعه میشود.
وی با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی این سبکی ریشه در غرب و تقلید از فرهنگ غربیها دارد افزود: قرآن کریم در سوره آل عمران آیه ۱۰۴ و ۱۱۰ به مومنان گوشزد میکند شما بهترین امت هستید، چون امربه معروف و نهی از منکر میکنید، حال اگر این عمل در یک جامعه اسلامی نادیده گرفته شود آسیبهای اجتماعی روز به روز در جامعه رواج پیدا میکند.
این پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: طبق تعبیر شهید مطهری بلاشک ما بهترین امت نیستیم چراکه نسبت به عمل امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت شده ایم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بی تفاوتها شریک گناه دیگران هستند گفت: جامعهای که نسبت به عمل امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشد چشم انداز روشنی پیش رو نخواهد داشت.
تقوی با اشاره به اینکه رواج چنین پدیدههایی به دلیل تربیت غیر صحیح فرزندان است خاطر نشان کرد: در جامعه ایران، نوجوانان و جوانان اثر پذیر و منفعل تربیت شده اند نه اثر گذار و فعال، به همین دلیل قشر جوان تحت تاثیر پدیدههای رایج غلط قرار گرفته و کورکورانه پیروی میکنند و در صورت عدم اصلاح، رواج پدیده رابطه با محارم و حیوانات نیز در کمین جامعه ایران است.
ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور نهی از منکر نکردن است
این استاد حوزه و دانشگاه مقصر اصلی رواج پدیدههایی نظیر شوگر مامی در ایران را والدین، سیستم غلط نظام آموزشی (معلم، استاد دانشگاه)، روحانیون و مسئولان دستگاههای دینی معرفی و بیان کرد: ریشه تمام آسیبهای اجتماعی و رواج پدیدههای هرز و نامشروع بی تفاوتی تمام افراد در راس یک جامعه است.
این پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به کلام امام رضا (ع) درخصوص "تواکل کردن" گفت: تا مقطعی که تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازیم و دستگاههای مهم کشور مانند: آموزش و پروش، وزارت علوم، صداوسیما و روحانیون به پاس کاری مسئولیتهای خود بپردازند وضعیت جامعه با سرعت رو به نزول میرود.
وی ادامه داد: در اسلام هدف امر به معروف و نهی از منکر ترک خطا نیست بلکه هدف یادآوری زشتی گناه و عدم تکرار دوباره آن است و مادامی که قبح گناه در جامعه شکسته شود و شخص خطاکار به توبه و در نهایت اصلاح نرسد، زشتی گناه طبیعی، پدیده عادی و جامه به انحطاط سوق داده میشود.
تقوی بی تفاوتی را علت اصلی رواج پدیده شوگر مامی در کشور برشمرد و تصریح کرد: حتی با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی فراوان در جامعه، آسیبهای اجتماعی و فسادهای اینچنینی اغلب از دل قشر مرفه جامعه شکل میگیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور را ریشه در نهی از منکر نکردن دانست و خاطر نشان کرد: رشوه، ربا، رانت، احتکار و اختلاص که در نتیجه به ایجاد مشکلات اقتصادی منجر میشود به دلیل بی تفاوتی مسئولان و عدم امر به معروف و نهی از منکر در کشور به وقوع میپیوندد.
جامعه ایران دچار وادادگی فرهنگی - اجتماعی شده است
احسان کاظمی روانشناس و نویسنده نیز با اشاره به رواج آسیبهای اجتماعی نوظهور در جامعه ایران گفت: تمایل به داشتن حیوان خانگی توسط خانوادههای ایرانی، گرایش دختران جوان به دخانیات و مواد مخدر، افزایش جراحیهای زیبایی شایع توسط زنان و مردان در جامعه و افزایش پدیده شوگر مامی و شوگر ددی همه در یک پکیج وادادگی فرهنگی- اجتماعی توصیف میشود.
این روانشناس با بیان اینکه معیارها در جامعه ایران در حال تغییر است افزود: پدیده شوگر مامی حتی در غرب هم یک فرهنگ نبوده و عموما یک اقلیت بیمار یا هنجارشکن میتوانند با رواج برخی آسیبهای اجتماعی تاثیر کلان در یک جامعه فقیر فرهنگی اجتماعی داشته باشند؛ مانند: ایران.
وی ادامه داد: در روزگار ما تعاملات، تبدیل به معامله شده و پول حرف اول را در معاملات ارتباطی و تعاملات ارتباطی بازی میکند به طوری که یک فرد به دلیل وضعیت مالی به راحتی میتواند شخص مقابل خود را به راحتی جذب کند.
کاظمی با اشاره به نقل قولی از حضرت حافظ "پیران سرم عشق جوانی به سرم افتاد" گفت: به نظر علت اصلی رواج پدیده شوگر مامی در کشور، سرخوردگیهای ارتباطی و عشقی زنان در دوران جوانی، ترس از تنهایی، ازدیاد مال و کسب دوباره اعتماد به نفس در جامعه است.
این روانشناس با انتقاد از وضعیت جاری جامعه گفت: قبح درهم ریختگیهای ارتباطی از بین رفته و به ملت بی تفاوتی بدل شدیم که در مقابل تورم، آسیب و نابه هنجاری اجتماعی عادت کرده و آن را به سخره میگیریم.
وی با اشاره به اینکه ملت ایران اساسا گرایش به اضطراب و افسردگی دارد اظهار کرد: مردم ایران بی تفاوتی بدی نسبت به اجتماع پیدا کرده و به همین علت، آسیبهای اجتماعی و ارتباطی در کشور شیوع یافته و وارد عرصه رقابت شدیم به طوری که دختران نوجوان به دلیل نداشتن دوست پسر در جامعه تحقیر میشوند.
قبح روابط خارج از عرف در جامعه ایرانی ریخته شده است
کاظمی با بیان اینکه قبح روابط خارج از عرف در جامعه ایرانی ریخته شده است گفت: جامعه ما جای آسیب خوردن نداره و پیکره سالمی از آن باقی نمانده به طوری که خانواده، سازمان ها، روابط اجتماعی و فضای مجازی سرشار از آسیب شده اند.
این روانشناس مطرح کرد: روابط خارج از عرف مانند: پدیده شوگر مامی به دلیل عدم پایداری از نظر زمانی، معنایی و عمق بسیار سطحی بوده و طرفین فی النفسه درگیر یکدیگر نمیشوند، اما برخی از آنها به دلیل تیپ شخصیتی، درگیر وابستگی میشوند که این اتفاق تنها این روابط را زمان بر، فرسوده و آسیب زاتر میکند.
کاظمی با بیان این نکته که معیارهای انتخاب در جامعه ما از بین رفته است عنوان کرد: این روزها مردم با سلایق شخصی خود زندگی میکنند که این اتفاق به مرور زمان، جامعه را فرسوده، فاسد و از هم پاشیدهتر از چیزی که هست میکند.
وی به تاثیر منفی رسانههای اجتماعی، سریالهای ترکیه ای، الخصوص خصوص شبکه ماهوارهای فارسی زبان جم اشاره کرد و گفت: بیشترین یادگیری از طریق بینایی در ذهن شکل میگیرد و به دلیل کد گزاری بینایی در حافظه و با نگاه کردن، به مرور حساسیتها در جامعه از بین رفته و حس کنجکاوی در ذهن ایجاد میشود.
این روانشناس با اشاره به شوگر مامیها خاطر نشان کرد: شوگر مامیها به دلیل کسب حس قدرت، نقطه ضعف جوانان را پیدا کرده و جهت برقراری ارتباط با وعده مالی جوانان را وسوسه میکنند، اما گفتنی است این قبیل پدیدهها به خودی آسیب اجتماعی تقلی نمیشوند بلکه عوارض و ترکش آسیبهای اجتماعی بزرگترند.
کاظمی با بیان اینکه ما هیچ وقت در خانواده، مدرسه، دانشگاه، مسجد، روحانیون و جامعه درست تربیت نشدیم افزود: مردم در جامعه ایران همراه با امواج مختلف به ناکجا آباد پرتاب میشوند!
وی با بیان اینکه جامعه همیشه از بالا فاسد و از پایین اصلاح میشود گفت: اصلاح جامعه نیاز به تلاش من و شما دارد و نباید به انتظار اصلاح جامعه توسط آقایان و مسئولان باشیم و باید خودمان جنگنیدن برای زندگی بهتر را آغاز کنیم.
ریشه اغلب این روابط فارغ از مسائل شخصی و لذتهای جنسی زودگذر، مشکلات معیشتی حاکم در جامعه است که سبب هنجار شکنی توسط جوانان شده است و امروزه با دسترسی همگان مخصوصا قشر نوجوان و جوان در فضای مجازی اگر برنامه و نظارتی برای رفع ریشه ایی چنین پدیدههای ترسیم نشود آینده روشن برای جامعه متصور نخواهیم بود.