پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
آغاز به‌کار خط تولید انبوه تارا اتوماتیک با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت

وزیر صمت اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد/ حذف قرعه‌کشی از سال آینده

وزیر صمت اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد/ حذف قرعه‌کشی از سال آینده
عصر امروز (شنبه، اول آبان ۱۴۰۰) تولید انبوه تارا اتوماتیک با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گروه صنعتی ایران‌خودرو آغاز شد که در حاشیه آن وزیر صمت از کاهش محسوس قیمت‌ها تا پایان سال جاری و افزایش ظرفیت تولید تا یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده که امکان حذف قرعه‌کشی را در پی خواهد داشت، خبر داد.
کد خبر : ۵۷۴۵۶۹

عصر امروز (شنبه) در شب ولادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، از خط تولید انبوه تارا اتوماتیک در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسون صنایع مجلس شورای اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی نمایندگان مجلس، مدیرعامل ایران خودرو، اعضای انجمن خودروسازان و دبیران انجمن‌های قطعه‌سازان و سایر مقامات صنعتی کشور، رونمایی شد و خط تولید انبوه آن آغاز به کار کرد.

وزیر صمت اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد/ حذف قرعه‌کشی از سال آینده

به گزارش ایسنا،  در این بازدید، علاوه بر افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک، پروژه جدید توسعه محصول K ۱۲۵ ایران‌خودرو با امکانات و طراحی به‌روز نیز آغاز و معرفی شد.

سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم ضمن تاکید بر این‌که صنعت خودرو بایستی ظرف دو سال آینده به افتخار ملی تبدیل شود که این امر با امکانات موجود امکان‌پذیر است، اظهار کرد: صنعت خودرو با توجه به امکانات در اختیار باید کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام‌شده را تا سال آینده عملیاتی کند. توانمندی صنعت خودرو برای مردم ملموس نیست و عموم مردم حس خوبی از صنعت خودرو ندارند که بسیار موضوع ناخوشایندی است. ذهنیت مردم با واقعیت صنعت خودرو فاصله دارد که این فاصله با کار متراکم و جهانی بایستی پر شود.

فاطمی امین ضمن اشاره به این‌که از هفته نخست {آغاز مسئولیت در وزارت صمت}، ۱۰ اولویت را اعلام کردیم که صنعت خودرو یکی از این اولویت‌ها بوده است: تصریح کرد: متاسفانه صنعت خودرو دارای چالش‌های بسیاری است. امیدواریم که در آینده نزدیک موانع رفع شوند. ضمن اینکه امیدواریم از هفته آینده گشایش‌هایی ایجاد شود. در صورت گشایش، صنعت خودرو پایان سال بازیابی شده و از سال آینده توسعه خواهد یافت.

وی از برنامه‌ریزی تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۲ نه تنها هیچ خودروی زیر سه‌ستاره کیفی تولید نخواهد شد بلکه باید برای تولید خودروی به صورت کامل در کشور‌های دیگر اقدام کرد. برنامه خودروسازان به‌صورت هفتگی دریافت و رصد می‌شود و دو خودروساز بزرگ برنامه هفتگی خود را ارائه داده‌اند. ما نیز به دنبال آن هستیم تا وظایف برعهده خود را به طور دقیق انجام دهیم تا خودروسازان مطرحی در دنیا باشیم.

قیمت خودرو تا پایان سال کاهش ملموس خواهد داشت

وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه این مراسم نیز جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه شناسایی موانع صنعت خودرو از اولویت‌های ما از روز‌های نخست حضور در وزارت صمت بوده است، گفت: برنامه بایستی به‌گونه‌ای باشد که سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد شود که دیگر نیازی به قرعه‌کشی نباشد. برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو طراحی شده است. به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این کاهش تا پایان سال ملموس خواهد شد.

فاطمی امین با بیان این‌که تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از هدف‌گذاری تعیین شده به مرحله تولید خواهد رسید، گفت: بر این اساس تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ دستگاه خواهد رسید و بدین ترتیب دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه در سال جاری امکان صادرات وجود داشت، اما به دلیل نیاز داخل از خودروسازان خواستیم تمرکز خود را بر تامین نیاز داخل بگذارند، در رابطه با واردات تصریح کرد: واردات خودرو در مجموع می‌تواند برای صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به دلیل اینکه تعادل ارزی کشور به هم می‌ریزد، مناسب نیست.

فاطمی امین ضمن اشاره به اینکه صنعت خودرو در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است، تاکید کرد: از مدیران خودروساز خواسته‌ایم کیفیت تولید و همچنین رضایت مشتریان را افزایش دهند.

هدف اصلی تارا اتوماتیک ورود به بازار‌های صادراتی است

در ادامه مراسم افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک، فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- این خودرو را محصول وحدت ارکان اصلی صنعت خودرو که در قالب خودرو به ظهور رسیده دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروی تارا دستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن چهار ستاره کیفی را کسب کرد، امیدواریم تا پایان سال به پنج ستاره کیفی برای تارای اتوماتیک دست یابیم. از جمله اهداف ما توقف تولید خودرو‌های سه ستاره است.

وی ضمن اشاره به رشد ۳۵ درصدی تولید خودرو در سال گذشته، گفت: نهضت داخلی سازی یکی از سرفصل‌های اصلی برنامه‌های ماست؛ بطوریکه از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۲۵۸ میلیون یورو از ارزبری جلوگیری به عمل آمده است. محصولات آتی ایران خودرو با حداکثر خودکفایی در دست اجرا است به‌گونه‌ای که تارا به محصول نهایی تبدیل شده و پروژه K ۱۲۵ در بهمن ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد. تازا اتوماتیک با این مشخصات برای نخستین بار به تولید رسیده است و هدف آن ورود به بازار‌های صادراتی است. در حال حاضر ۷۰ درصد واردات خودروی CBU به کشور در این سطح خودرو است و از آنجایی که متوسط قیمت این خودرو ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار است، می‌توان زمینه صادرات آن را فراهم کرد. براین اساس بازار کشش ۵۰۰ هزار دستگاه از این خودرو را دارد.

تولید سالانه یک محصول جدید

این مدیر صنعتی افزود: توسعه همزمان دو محصول وجود دارد، اما به دلیل کمبود نقدینگی ناگزیر به تبدیل دارایی غیرمولد به مولد و توسعه محصول شدیم. برنامه آینده ایران‌خودرو تولید سالانه یک خودروی جدید است؛ چراکه پلتفرم مشترک منجر به کاهش قیمت تمام شده، دستیابی به مقیاس اقتصادی و صادرات خواهد شد. همزمان با این خودرو پنج محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند سال، پژو ۲۰۷ پانوراما و ... ارتقا خواهند یافت و راناپلاس شش سرعته دستی و نیمه‌اتوماتیک در اواخر سال به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو خبر داد: تارا برقی و رانا نیمه‌اتوماتیک در اسفند سال جاری رونمایی خواهند شد. آریسان جدید نیز از ماه آینده در ایران‌خودرو خراسان به تولید می‌رسد. ضمن اینکه گیربکس شش سرعته نیز در دی ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مقیمی تاکید کرد: بایستی به استاندارد‌های ۸۵گانه نزدیک شویم که با به نتیجه رسیدن این تولیدها، افزایش کیفیت و رضایت عمومی در داخل کشور مهیا شود. این در حالیست که خودروی هیبریدی و برقی نیز در دستور کار بوده و گیربکس AMT در سال جاری و گیربکس AT در سال آینده رونمایی خواهد شد. تولید نمونه اتوبوس برقی در ایران‌خودرو دیزل نیز ظرف یک ماه آینده کلید خواهد خورد.

مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن اشاره به اینکه طی ۱۵ ماه، بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای به بار نشستن تارا هزینه شده که در این میان ۱۳۹ قطعه‌ساز داخلی و ۱۲ قطعه‌ساز خارجی در اجرای پروژه‌ی تارا همکاری داشته‌اند؛ گفت: ۳.۹۲ درصد از قرارداد‌ها با زنجیره تامین داخلی منعقد شده است. اما موانعی در تولید منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شوند. برای تایید شدن در استاندارد‌های خارجی باید ورقه‌های بدنه تارا از خارج از کشور تامین شود که این امر هزینه‌بر است.

شورای رقابت قیمت تارا اتوماتیک را اعلام نمی‌کند و ما بدقول می‌شویم

مقیمی در رابطه با قیمت تارا نیز اظهار کرد: کلینیک قیمت‌گذاری تارا اتوماتیک برگزار و گزارش آن به شورای رقابت ارائه شده است. شخصا از رئیس شورای رقابت برای تعیین قیمت پیگیری کرده‌ام، اما در پاسخ اعلام شد که احکام اعضای این شورا به پایان رسیده و قیمت جدید تعیین نشده است؛ این در حالی‌است که خودرو‌ها تولید شده و آماده تحویل‌اند، اما قیمت مشخص نیست که بتوان عرضه کرد. به ازای هر روز هم هر دستگاه خودرو مشمول چهار میلیون تومان سود مشارکت خواهد بود در حالی‌که آماده ارسال دعوتنامه هستیم، اما به سبب نامشخص بودن قیمت خودرو از صدور دعوتنامه معذور هستیم و اینگونه مقابل مشتریان بدقول خواهیم شد.