سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱

جزئیات دیدار فراکسیون اقلیت با هاشمی

وی همچنین در خصوص سخنان اخیر هاشمی در خصوص رابطه با آمریکا که جنجال بسیاری به پا کرده است، گفت: وی در این دیدار اظهار داشت، مصاحبه ای که اخیرا از وی منتشر شده مربوط به ۱ ماه قبل بوده و ناظر به نامه ای است که در سال های میانی دهه ۶۰ به محضر امام خمینی (ره) نوشته است.
کد خبر : ۵۷۴۲۶
مهر: عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هاشمی رفسنجانی بر موضوع هدفمندی یارانه ها در این دیدار اشاراتی داشت و تأکید کرد که توزیع سرمایه‌های ملی به شکل نقدی نه تنها آسیب اقتصادی به دنبال دارد بلکه در دراز مدت و آینده یک تهدید اجتماعی خواهد بود.

مجید نصیرپور با اشاره به دیدار امروز اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با هاشمی رفسنجانی گفت: دیدار امروز به مناسبت سال جدید و با حضور برخی روحانیون سرشناس کشور، وزاری سابق دولت و برخی مدیران میانی که مورد مهرورزی آقای احمدی نژاد قرار گرفتند برگزار شد.

وی افزود: در این دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی در بهبود بخشیدن به روابط خارجی و ارتباطات جهانی و رفع مشکلاتی که در عرصه های بین المللی داریم تأکید کردند. ایشان معتقد بودند تحریم ها به صورت طبیعی اثر منفی بر اقتصاد کشور دارد و باید تلاش کنیم با کاهش چالش های بین المللی اثر این تحریم ها را کمتر کنیم.

وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی همچنین بر محور مردم تأکید بسیاری کرد و گفت که باید همدلی میان دولت و ملت به معنای عام مردم ارتقا پیدا کند.

وی همچنین در خصوص سخنان اخیر هاشمی در خصوص رابطه با آمریکا که جنجال بسیاری به پا کرده است، گفت: وی در این دیدار اظهار داشت، مصاحبه ای که اخیرا از وی منتشر شده مربوط به ۱ ماه قبل بوده و ناظر به نامه ای است که در سال های میانی دهه ۶۰ به محضر امام خمینی (ره) نوشته است.

نصیرپور ادامه داد: هاشمی به ۷ بند نامه خود به امام (ره) اشاره کرد و معتقد بود که در آن مقطع تنها امام می توانست آن مسائل را حل کند که یکی از آنها در مورد خاتمه جنگ، دیگری در خصوص مسائل ناظر به کشتار حجاج ایرانی و در انتها موضوع آمریکا را توضیح دادند و تأکید داشتند، مواضع ایشان در نامه تنها ناظر به آن زمان بوده است.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در پاسخ به این سوال که آیا هاشمی رفسنجانی در مقطع فعلی اعتقادی به رابطه با آمریکا ندارد، گفت: نه اینکه اعتقاد نداشته باشند بلکه تصریح کردند؛ موضوعاتی که امروز در خصوص صحبت های وی مطرح می شود ناظر به آن نامه است.

وی با بیان اینکه بخش اصلی سخنان هاشمی به رفع موانع و چالش کشورهای دیگر با ایران تأکید داشت گفت: وی معتقد بود می توان بخشی از چالش ها را با گفتگو حل کرد، حتی عنوان کرد اسلام تأکید دارد؛ جامعه اسلامی باید با گفتگو مسائل خود را حل کند. اعتقاد امروزشان نیز این است که گفتگو می تواند بخش عمده ای از مشکلات بین المللی ما را در عرصه جهان حل کند.

نصیرپور در پاسخ به این سوال که انتشار مواضع اخیر هاشمی در آستانه مذاکرات ایران و۱+۵ می‌تواند پیام خاصی داشته باشد یا خیر، گفت: ما از آنچه در این دیدار بیان شده برداشتمان را می کنیم ممکن است ایشان از بیاناتشان انگیزه هایی داشتند که با توجه به وقت جلسه فرصتی فراهم نشد تا توضیح بیشتری بدهند، البته ما هم رد نمی کنیم شاید ایشان در این مقطع احساس می کنند که ما باید راهکارهای مناسب تری برای رفع مشکلات بین‌‌المللی داشته باشیم.

وی همچنین تأکید کرد: معتقدم آیت الله هاشمی رفسنجانی با توجه به شناخت از عرصه‌های بین المللی حرف های جدی در عرصه سیاست های خارجه دارند و چنانچه به نظرات ایشان توجه شوند می تواند در برون رفت از شرایط فعلی به نظام کمک کند.

وی ادامه داد: هاشمی قطعا از سرمایه های بسیار ارزشمند کشور است، که کمتر مشابهی در تراز ایشان پیدا می شود. لذا حفظ حرمت و جایگاه وی می تواند برای نظام مفید باشد.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس نامگذاری امسال به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را از دیگر محورهای دیدار این فراکسیون با هاشمی رفسنجانی عنوان کرد و گفت: محور صحبت های ایشان بر فعالیت موثر و جدی در عرصه اقتصادی، سرمایه گذاری، بالا بردن بهره وری و استفاده از همه سرمایه های ملی بود.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در خصوص استفاده از سرمایه های انسانی و مدیریتی کشور تذکرات جدی را مطرح کرد، گفت: وی در این دیدار تأکید داشت سرمایه انسانی اصل محور توسعه است و اگر بتوانیم از این سرمایه خوب استفاده کنیم می‌توانیم سرمایه های اقتصادی‌مان را با برنامه‌ریزی دقیق به سمت اهداف اقتصادی کشور پیش ببریم.

نصیرپور با تأکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی بر موضوع هدفمندی یارانه‌ها در این دیدار نیز اشاراتی داشت، گفت: وی همانند بسیاری از اقتصاد دانان معتقد است، توزیع نقدی یارانه‌ها راه مناسبی برای رفع مشکلات مردم نیست و آنچه می تواند خانواده‌ها را بی نیاز کند راهبرد برای ایجاد اشتغال است.

وی ادامه داد: ایشان تأکید داشتند توزیع سرمایه های ملی به شکل نقدی نه تنها آسیب اقتصادی به دنبال دارد بلکه در دراز مدت و آینده یک تهدید اجتماعی خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی در دیدار فراکسیون اقلیت همانند همیشه سر زنده و شاداب بود، گفت: این دیدار در زمان نزدیک به ۳۰ دقیقه انجام شد که بسیار مختصر بود.