طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، از امروز دانشآموزان مدارس کمجمعیت روستایی و عشایری، دانشآموزان هنرستانی برای دروس مهارتی و دانشآموزان پایه اول ابتدایی به مدرسه میروند و️ سایر دانشآموزان، فعلا آموزش را از طریق شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی دنبال خواهند کرد. ️ حضور دانشآموز کلاس اولی در مدرسه حداقل یکبار در هفته آن هم در ساعات کوتاه خواهد بود.
مشروط به واکسیناسیون دانش آموزان
شاید من و شما هم جزو همان خانوادههایی باشیم که اصرار داریم، فرزندانمان بعد از تزریق واکسن به مدرسه بروند. این انتظار، دولت را هم مجاب کرده که سرعت تزریق واکسیناسیون دانشآموزان را افزایش دهد اما مسئله مهم این است که با این اتفاق، احتمالا چندماه از سال تحصیلی جدید را هم از دست خواهیم داد و افت تحصیلی پنهان دانشآموزانمان عمیقتر خواهد شد.
فقط 8 درصد دانش آموزان جهان تعطیل اند
بد نیست نگاهی به گزارش اخیر یونسکو بیندازیم تا ببینیم وضعیت فعالیت مدارس در سایر کشورها، که آنها نیز از نظر واکسیناسیون هنوز به ایمنی جمعی نرسیدهاند، چگونه است:
* هماکنون مدارس 117 کشور جهان به طور کامل باز هستند و 539 میلیون دانشآموز از آموزش حضوری استفاده میکنند. تعداد کشورهایی که آموزش ترکیبی حضوری و غیرحضوری را در دستور کار گذاشتهاند هم افزایش یافته است.
* در نقطه مقابل، فقط 18 کشور جهان با 117 میلیون دانشآموز، که ما نیز جزو آنها هستیم، با استفاده از آموزشهای آنلاین، تلویزیونی و جزوههای کمکآموزشی، هنوز مدارس را تعطیل نگه داشتهاند.
* طبق این گزارش از حدود 1.5 میلیارد دانشآموز جهان، فقط 117 میلیون معادل 7.8 درصد کل دانشآموزان جهان، از آموزش حضوری محروماند.
تبعات این موضوع را هم مطالعات بینالمللی ثابت کرده است: مطالعات بینالمللی پیزا نشان میدهد کشورهایی که تعطیلی مدارس آنها در دوران کرونا زیاد بوده است، در سنجش پیشرفت مهارتهای اساسی رتبه پایینی دارند؛ نمونه آن کاستاریکا با 170روز تعطیلی است و ایران نیز موقعیت مشابهی با آن را دارد. در نقطه مقابل کشورهایی که در این دوران تلاش کردهاند آموزش حضوری را بهنحوی زنده نگهدارند، عملکرد بسیار خوبی داشتهاند؛ نمونه آن آلمان، فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی است.
5 ماه دوری از مدرسه، 3 تا 9 ماه افت
آموزش حضوری و بازگشایی مدارس به قدری اهمیت دارد که در بیشتر کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی در دوران کرونا، کودکان زیر 7سال به مدرسه میرفتند و میانگین روزهای تعطیل برای دانشآموزان متوسطه اول و دوم فقط 50روز بوده است. همچنین مطالعات بانک جهانی نشان میدهد اگر کودکان و نوجوانان برای 5ماه از مدرسه دور بمانند و آموزش حضوری تعطیل باشد، بین 3تا 9ماه افت کیفیت سالهای تحصیلی را در آینده شاهد خواهیم بود.
سخنگوی آموزش و پرورش در گفت و گو با خراسان تشریح کرد: جزئیات روند بازگشایی همه مدارس و تشکیل کلاس های حضوری
وزارت آموزش و پرورش هم که بیش از دیگر نهادها، نگران افت تحصیلی پنهان دانشآموزان است، از همان سال گذشته مصر به حضوری شدن کلاسهای درس با رعایت دستورالعملهای بهداشتی بود و حالا با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا، زمینه آن را فراهم کرده است. «علیرضا کمرئی»، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در حوزه بازگشایی مدارس، در گفتوگو با خراسان دراینباره میگوید: «طبق الگوی طراحی شده و در صورت تداوم روند بهبود کرونا در کشور، مدارس ما در چهار مرحله بازگشایی خواهند شد؛ ابتدا از امروز سوم مهرماه مدارس روستایی و عشایری زیر 15 نفر بازگشایی میشود و از نیمه دوم مهر نیز مدارس 30 نفره این مناطق به صورت حضوری فعال خواهد شد. در ادامه از ابتدای آبانماه مدارس شهری زیر 300 نفر، میزبان دانشآموزان میشود و از نیمه دوم آبان نیز مدارس بالای 300 دانشآموز به شکل حضوری دایر خواهد شد».
از کمرئی درباره احتمال حضوریشدن تعدادی از کلاسها با توجه به واکسینه شدن دانشآموزان آنها میپرسم که میگوید: ممکن است با توجه به تسریع واکسیناسیون، تعداد دانشآموزان واکسینهشده برخی مدارس قابل توجه باشد؛ اما با توجه به الگوی تعریفشده برای بازگشایی مدارس، نمیتوانیم از معلمان انتظار داشته باشیم به طور همزمان آموزش حضوری آنها و آموزش مجازی سایر دانشآموزان کلاس را دنبال کنند؛ بنابراین چارهای جز این نیست که همه مدارس طبق همین الگو بازگشایی شوند». البته کمرئی به این نکته هم اشاره میکند که روند بازگشایی مدارس با واکسیناسیون عمومی کشور در ارتباط است و اینطور نیست که آن را به میزان واکسیناسیون دانشآموزان منوط کنیم؛ هرچند که واکسینهشدن دانشآموزان، رسیدن به سطح ایمنی جمعی را تسریع خواهد کرد. وی تصریح میکند: اولویت ما در بازگشایی مدارس، ایمنی محیط کلاسها و حفاظت از سلامت دانشآموزان است، به همین دلیل همه مدارس قبل از بازگشایی، ارزیابی میشوند و پس از دریافت مجوز، اجازه پذیرش دانشآموزان را خواهند داشت.