موافقتنامه سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح قطار برقی تهران - پردیس صادر شد و کلنگ اولین پروژه مشارکت ریلی کشور به زودی بر زمین می خورد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس سه شنبه ۲۲تیرماه با اشاره به مفاد موافقتنامه، توضیح داد: در این موافقتنامه آمده است، شروع عملیات اجرایی این طرح با رعایت شروط اعلامی دفتر زیستگاهها و امور مناطق و دفتر برنامهریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو از نظر سازمان حفاظت محیط زیست بلامانع است.
به گفته مهدی هدایت در بخش دیگری از این موافقت نامه آمده: نظارت بر حسن اجرای ضوابط زیست محیطی لازم الرعایه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیازمند ارائه برنامه زیست محیطی (EMP) توسط مجری و تایید آن توسط سازمان خواهد بود که انتظار دارد موضوع به مجری طرح تاکید و ابلاغ شود.
وی ضمن تقدیر از زحمات محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و عیسی کلانتری رئیس محیط زیست برای کلنگ زنی و آغاز به کار پروژه ریلی تهران - پردیس، توضیح داد: مجوز محیط زیست متروی پردیس صادر شد تا بزودی کلنگ این پروژه ملی در پردیس بر زمین زده شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به مشخصات متروی تهران- پردیس، گفت: در حدود ۲۲ کیلومتر از مسیر مترو پردیس از مناطق حفاظت شده عبور کرده و از چهار کیلومتر پارک ملی واقع در منطقه میگذرد، از طرفی مسیر تونل در تقاطعهایی با جریان آب زیر زمینی برخورد میکند که همین مسئله الزامات محیط زیستی این پروژه را بیشتر کرد.
هدایت با اشاره به اینکه طول این خط مترو ۲۵ کیلومتر است، ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه ساخت متروی تهران-پردیس حدود چهار هزار میلیارد تومان است و زمانبندی اجرای آن نیز چهار ساله خواهد بود.
وی با بیان اینکه این پروژه را خاصترین پروژه مترو کشور دانست توضیح داد، طولانیترین تونل متروی کشور در این خط قرار دارد و یکی از ایستگاه ها مقابل پارک علم و فناوری پردیس جانمایی شده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: این خط مترو علاوه بر سرویس دهی به شهرستانهای شمال شرق استان تهران شامل بومهن، رودهن، دماوند و فیروزکوه، میتواند مورد استفاده مسافران ورودی از استانهای گلستان و مازندران نیز قرار گیرد به نحوی که آنان این امکان را خواهند داشت تا خودرو خود را در مجتمع ایستگاهی که در کنار دومین ایستگاه مترو در محدوده بومهن ساخته خواهد شد، پارک کنند و با استفاده از مترو به سایر نقاط تهران دسترسی پیدا کند.
مهدایت ادامه داد: این پروژه با مشارکت ۷۰ درصدی دولت و سهم ۳۰ درصدی قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) اولین پروژه مشارکتی ریلی کشور است.
گفتنی است فعالیت پروژه متروی شهر جدید پردیس که با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق تهران واقع شده، مدتی به دلیل تاخیر در صدور مجوزهای محیطی زیستی با تاخیر مواجه شده بود، اما حال پس از اخذ این مجوز بار دیگر عملیات اجرایی ساخت آن از سر گرفته خواهد شد.