جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
آسیب شناسی بازی های الکترونیکی غربی

ترویج نژاد پرستی در بازي هاي رایانه ای

آنها نتوانسته اند موضع قدرت، برابري، تعصبات اروپايي ها كه براساس آن تاريخ، مدرن بودن، جنسيت و حمل و نقل خود را برتر از دیگران مي دانند را در بازي هاي شان از بين ببرند
کد خبر : ۵۵۷۹۹
"صراط" - يكي از جنبه هاي قابل بررسي بازي هاي رايانه اي، ترويج تبعيض نژادي است. توهين به نژادهاي مختلف و نمايش آنها دربازي ها؛ نمايش محدود سياه پوست. در بازي هاي ورزشي، خيال بافي هاي يهودي ها دربازي هاي خياباني؛ آسيب شناسي خرافات نژادي در بازي هاي اكشن و ماجراجويانه از مواردي است كه در بازي ها به تصوير كشيده مي شود.
به گزارش سرویس اجتماعی صراط نژادپرستي در بازي هايي نظير Ethnic Cleansing كه توسط نژادپرستان سفيدپوست ساخته شده، قتل ها و رفتارهاي نژادپرستانه اي را دامن زده اند.
در اينجا بر واژه نژادپرستي تأكيد شده است تا چگونگي تأثير آن بر رفتارهاي نژادپرستانه را بررسي كنيم. بازي ها يك سري رفتارهاي برتري جويانه، قدرت بيشتر، مافوق بودن و نابرابري را گسترش مي دهد. در اين مطالعه سعي شده است، تا بر اخلاق هايي كه نوعي نابرابري را در موقعيت هاي اجتماعي مختلف، مذاكرات فرهنگي داخلي و خارجي ترويج مي كند، آگاهي يابيم.
بازي هاي الكترونيك به طور گسترده اي مورد استفاده افراد با فرهنگ هاي مختلف قرار مي گيرند، بازي هايي كه هر روز با تلاش تيم هاي مختلف توليد مي شوند، عدم وجود تبعيض نژاد را در بازي هاي الكترونيك تضمين نمي كنند. آنها نتوانسته اند موضع قدرت، برابري، تعصبات اروپايي ها كه تاريخ، مدرن بودن، جنسيت و حمل و نقل خود را برتر مي دانند را در بازي هاي شان از بين ببرند.
در هر حال، سياست نمايش تبعيض نژادي در بازي هاي الكترونيكي رو به افزايش است. بازي ها به شكل ناخودآگاه دربردارنده تعصبات و ايده ها و نظرات شخصي است. تحقيقات نشان مي دهد، در بازي ها به شكل ناهماهنگ و نامتناسبي سفيد پوستان، نژاد برتر نمايش داده شده اند و سياه پوستان، اسپانيايي ها ، آسيايي ها در بازيها به شكل كليشه اي پست تر نشان داده مي شوند.

بازي هاي جنگي و سنديت تاريخي
بسياري از افراد از آميختن صنعت بازي و نيروي ارتش در آمريكا كه نتيجه اش توليد بازي هايي از قبيل، Kuma war، Americaصs army، SOCOM:US Navy Seals، Full Spectrum Warrior است، انتقاد مي كنند. زيرا اين توليدات در تصميمات نظامي و جنگي در ميدان جنگ اثر دارد.
به طوري كه جوانان درباره ابعاد اخلاقي جنگ، اينكه آيا جنگ كنند ي خير و به چه دليل بايد جنگ كنند، دچار سردرگمي مي شوند.
تأكيد بر تبعيض نژادي كه تسلط و برتري و كشتارجمعي را توجيه مي كند، جزئي از بخش تاريخي بازي هاي جنگي شده است. به عنوان مثال در بازي Nam بازيكنان بايد ويتنامي ها را بكشند. در Libya «كله حوله اي ها» رابه قتل برسانند و بدين ترتيب جنگ بين خوبي و بدي ايجاد مي شود. محتواي بازي هاي جنگي به گونه اي است كه ديد برتري جويي را به افراد مي دهد. بعضي بازي ها نيز مانند Conflict Desert Storm تاريخ را به گونه ديگري نشان مي دهند.
مسئله ديگر اين است كه توليدكنندگان بازي كم كم روي مسئله تبعيض نژادي نيز تسلط پيدا كردند. آنان آسيب بي حرمتي به مقدسات را كه به شكل كليشه در آمده باشد، كمتر از كلمات ركيكي مي دانند كه در تعصبات نژادپرستانه به زبان آورده مي شود.

بازي هاي ورزشي فضاهاي شهري و داستان سرايي نامتعادل
08 درصد سياه پوستان آفريقايي-آمريكايي به شكل فيزيكي و كلامي با خشونت رفتار مي كنند. در حالي كه تنها 75 درصد سفيدپوستان اينگونه اند. مسائل مربوط به نمايش محدود سياه پوستان، در بازي هاي خياباني نظير NBA Street، NFL، Street Hopes Street به چشم مي خورد. بازي هاي از قبيل بسكتبال و فوتبال كه در محل هاي زاغه نشين سياه پوست به نمايش كشيده مي شود، اگرچه حس قهرمان بودن سياه پوستان را در خود دارد، گويي حس نژاد سياه پوست و زندگي آنها در محل هاي نامناسب را نيز القاء مي كند.
بازي GTA: San Andreas هنوز هم نمايانگر نمونه هاي قبلي اين بازي است. در نمونه هاي قبلي اين بازي قهرمان يك ايتاليايي-آمريكايي بود ولي در اين نسخه يك آفريقايي-آمريكايي نقش هدايت قهرمان را به عهده دارد. اين بازي مكان و خط و رنگ سياه پوست را به كليشه تبديل مي كند.
به گونه اي كه مجرم بودن و سياه پوست بودن را مرتبط مي داند. اين بازي الگويي شد براي ساخت بازي هاي ديگر از قبيل True Crime و Other Narrative. گاهي در بازي ها اماكن و محله هاي كاراكترهاي آمريكايي- آفريقايي، حقير و كوچك به تصوير كشيده مي شوند، حتي موسيقي هاي آفريقايي وتصاويري كه در بازي به كار مي روند، نيز اين حس را القاء مي كند. كه البته تمامي اينها ساخت آمريكا هستند. چنين توليداتي، دربردارنده اين مفهوم اند كه فرهنگ آنها متفاوت است.
بازي True Crime كاملاً جواب مختلف تبعيض نژادي را دربردارد. در اين بازي تحقير بعضي فرهنگ ها امري عادي و طبيعي است. در اين بازي سفيدپوست بودن نرمال بوده و رنگ برتر شناخته مي شود.
نويسنده: دين چان