سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰

برقی کردن خط تهران _ تبریز در دو فاز

کد خبر : ۵۵۵۹۳
مدير طرح برقي كردن راه‌آهن با اشاره به اينكه با افتتاح خط برقي تبريز- آذرشهر ميزان خطوط برقي موجود در كشور به 200 كيليومتر مي‌رسد، گفت: برقي‌كردن خط تهران – تبريز در دو فاز تهران – قزوين و قزوين – تبريز نيز در دست مطالعه است.


به گزارش صراط نورالله بيرانوند- مدير طرح برقي كردن راه‌آهن - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: عمليات برقي كردن مسير تبريز –آذرشهر به طول 50 كيلومتر توسط پيمانكار كه كنسرسيومي ايراني – روسي، است، انجام شده و اكنون در حال انجام هماهنگي براي افتتاح اين مسير ريلي هستيم.

وي در ادامه با بيان اين‌كه هم اكنون در اين مسير قطار ديزلي سير مي‌كند، تصريح‌ كرد: ‌تاخير در توليد و ارسال تجهيزات باعث تعويق بهره‌برداري از اين مسير برقي شد.

مدير طرح برقي كردن راه‌آهن با بيان اين‌كه اين خط بيشتر كاربرد مسافري دارد و از تبريز تا تربيت معلم سير مي‌كند، خاطرنشان كرد: ظرفيت افزايش سرعت تا 120 كيلومتر در ساعت در اين مسير فراهم مي‌شود اما اينكه قطار با چه سرعتي دراين خط سير كند به شرايط بهره‌برداري بستگي دارد.

وي با بيان اين‌كه براي خط تبريز- آذرشهر لوكوموتيو برقي داريم، افزود: با بخش خصوصي در حال مذاكره براي وارد كردن ترن ست‌هاي برقي هستيم.

مدير طرح برقي كردن راه‌آهن درباره قيمت بليت‌ها در اين مسير گفت: قيمت‌ها سازوكار جداگانه‌اي ندارد و با توجه به شرايط جغرافيايي منطقه و همچنين در نظر گرفتن ميزان تقاضا و ساير فاكتورها تعيين مي‌شود.

بيرانوند خط برقي تبريز – آذرشهر را دومين خط برقي كشور اعلام و اضافه كرد: خط اول از تبريز به رازي برقرار بود اما پروژه مهم و اساسي ديگر پروژه برقي‌ كردن تهران – مشهد است كه در بهمن ماه عمليات اجرايي آن آغاز شد.

به گزارش صراط به نقل از ايسنا، اولين تجربه ايران در زمينه برقي كردن خطوط راه آهن مربوط به برقي كردن راه‌آهن تبريز- جلفا است كه در سال 1361 به طول 148 كيلومتر احداث و در زمان جنگ تحميلي بيش از 102 ميليون تن بار در اين مسير حمل شد، اما اكنون كارايي چنداني ندارد.

مدير طرح برقي كردن راه‌آهن با بيان اين‌كه در پروژه برقي شدن تهران – مشهد طول خطوط با ايستگاه‌ها به 2500 كيلومتر مي‌رسد، تصريح كرد: برقي كردن روي خط فعلي با ايجاد شبكه بالا سري برقي انجام مي‌شود و لوكوموتيوها برقي خواهند بود.

وي ميزان خطوط برقي كشور با افتتاح تبريز – آذرشهر را 200 كيلومتر اعلام و اضافه كرد: در حال مذاكره با بخش خصوصي براي برقي كردن محور بافق – بندرعباس براي حمل ونقل مسافر و به ويژه بار هستيم.

بيرانوند گفت: با برقي كردن بافق- بندرعباس ظرفيت حمل و نقل باري در مرحله اول تا 25 ميليون تن و در مراحل بعد تا 45 تن با افزايش ناوگان قابل ارتقا خواهد بود.

مدير طرح برقي كردن راه‌آهن در ادامه با اشاره به اين‌كه براي برقي ‌كردن محور لرستان در حال مذاكره اوليه با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي هستيم، ادامه داد: برقي ‌كردن خط تهران – تبريز در دو فاز تهران – قزوين و قزوين – تبريز نيز در دست مطالعه است. 


آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.