پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

بزوس از آمازون کجا می‌رود؟

بزوس از آمازون کجا می‌رود؟
با آنکه جف بزوس از سمت خود به عنوان مدیرعامل شرکت بزرگ آمازون کناره‌گیری کرد، اما او قصد دارد انرژی خود را صرف سایر شرکت‌هایی کند که آینده را می‌سازند.
کد خبر : ۵۴۴۴۱۸
یک ربع قرن پس از تاسیس سایت آمازون از گاراژی در سیاتل تا حالا که دیگر یک غول بزرگ تجارت الکترونیک به‌حساب می‌آید، هفته گذشته جف بزوس به‌عنوان مالک آمازون اعلام کرد که دیگر ریاست این شرکت ۱.۲ تیلیارد پوندی را برعهده نخواهد داشت. به‌گزارش گاردین، این میلیاردر که پس از ایلان ماسک، دومین فرد ثروتمند دنیا به‌حساب می‌آید، این تابستان زمام امور را به نایب‌رئیس خود اندی جاسی واگذار می‌کند و دیگر در سمت مدیر اجرایی به‌کار خود در آمازون ادامه خواهد داد.

همشهری در ادامه نوشت: بزوس ۵۷ ساله که یک‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار کارمند خود را هموطنان آمازونی خطاب می‌کند، می‌گوید: با اینکه همچنان در دفتر کار خودم هستم، اما از این انتقال هیجان‌زده ام. او درباره علت تغییر سمت خود گفت: دیگر انرژی زیادی برای این کار ندارم و این اصلا ربطی به بازنشستگی ندارد. تصمیم گرفتم که انرژی و توجهم را روی تولیدات جدید متمرکز کنم. درباره تأثیری که فکر می‌کنم این سازمان‌ها می‌تواند در دنیا داشته باشد، بسیار امیدوار و هیجان‌زده‌ام. این سازمان‌ها شامل شرکت Day One Fund، شرکت فضایی Blue Origin، Bezos Earth Fund و روزنامه واشنگتن‌پست است. اما بزوس پس از ترک آمازون چه خواهد کرد و می‌خواهد وقتش را بیشتر روی چه پروژه‌هایی بگذارد؟

شرکت Day One Fund

بزوس در میان ۵ فرد ثروتمند جهان بی‌همتاست. او تنها کسی است که Giving Pledge را امضا نکرده است. این یک اقدام بشردوستانه است که توسط بیل گیتس و سرمایه‌گذار وارن بافت برای تشویق ثروتمندترین افراد جهان به دادن حداقل نیمی از ثروت خود به امور خیریه ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۸ او ۲ میلیارد دلار که تنها یک درصد از ثروتش را شامل می‌شد، به شرکت Giving Pledge داد تا به افراد بی‌خانمان و تحصیل بچه‌های خانواده‌های کم‌درآمد کمک کند. بزوس می‌گوید تصمیم او ناشی از هدفش برای استفاده از این پول برای حمایت از شرکت‌های خصوصی است که روی خدمات بی‌خانمان‌ها تمرکز دارند. به‌ویژه مؤسسه‌ای مستقر در سیاتل است که شعار ساده‌ای تحت عنوان «هیچ بچه‌ای بیرون از خانه نمی‌خوابد» دارد.

شرکت فضایی Blue Origin

جف از زمان تحصیل در دبیرستان دوست داشت وقتی بزرگ می‌شود به فضا برود، اما آرزوی او این نبود که فضانورد شود؛ او می‌خواست فضا را به تسخیر خود درآورد. بزوس این رؤیا را با تشکیل کمپانی فضایی به‌نام Blue Origin محقق کرد. هدف این شرکت خصوصی سفر‌های فضایی ارزان و قابل‌دسترس با وسایل حمل‌ونقل قابل استفاده مجدد است. بزوس در مسیر تعالی شرکت خود یک رقیب سرسخت دارد به نام ایلان ماسک که صاحب شرکت فضایی اسپیس‌ایکس است.

شرکت Bezos Earth Fund

سال گذشته بزوس تصویری از زمین را در اینستاگرام منتشر و از ایجاد پروژه جدید خود به نام صندوق زمین بزوس، رونمایی کرد؛ یک ابتکار ۱۰ میلیارد دلاری برای حمایت از دانشمندان، فعالان و خیریه‌هایی که برای مقابله با بحران آب و هوا تلاش می‌کنند. او می‌گوید: تغییرات آب و هوا بزرگ‌ترین تهدید سیاره ماست. من می‌خواهم همراه با دیگر فعالان این حوزه، راه‌های شناخته‌شده را تقویت کنیم و راه‌های جدیدی برای مبارزه با آثار مخرب تغییرات آب‌و‌هوایی روی سیاره زمین کشف کنیم.

روزنامه واشنگتن‌پست

بزوس روزنامه واشنگتن‌پست را به‌خاطر تحقیق در واترگیت که منجر به استعفای ریچارد نیکسون شد، در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. اما او اعتبارش را در هدایت این روزنامه از وارد‌کردن آن به عرصه دیجیتال به دست آورد و به کمک او واشنگتن‌پست موقعیتی برجسته روی دستگاه‌های آمازون به‌دست آورد. بزوس روزی که صاحب واشنگتن‌پست شد، در اظهارنظری جالب گفت: من هیچ‌چیز درباره تجارت روزنامه نمی‌دانم، اما از یک چیز‌هایی سردرمی‌آورم؛ و همچنان در آمازون

یک‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار کارمند آمازون نباید فکر کنند این آخرین باری است که رئیس را می‌بینند. برایان السواسکی، مدیر مالی آمازون می‌گوید: جف واقعا هیچ جایی نرفته، بلکه فقط سمت و مسئولیتش تغییر کرده است.

از کتابفروشی تا تبدیل شدن به غول فناوری

آمازون از یک کتابفروشی آنلاین به غول خرده‌فروشی امروزی تبدیل شده که در حوزه‌های پردازش ابری، خواربار، خرده‌فروشی فیزیکی، دیوایس‌های الکترونیکی شخصی، تلویزیون و تولید فیلم و بازی ویدئویی نیز دستی بر آتش دارد. مروری بر تاریخچه این شرکت نشان می‌دهد که آمازون تا چه اندازه مدیون بزوس است. بزوس در سال ۱۹۹۴ در ۳۰ سالگی یک کتابفروشی اینترنتی راه انداخت، اما روند صعودی آن منجر به عرضه اولیه سهام آمازون شد که هرچند ابتدا با ضرر مواجه بود، اما بزوس به سهامداران گفت که کمپانی بر سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت متمرکز است و تنها به‌دنبال سود کوتاه‌مدت نیست.

آمازون وب‌سایت IMDb را به قیمت حدودا ۵۵میلیون دلار خرید و این نخستین خرید بزرگ کمپانی به‌حساب می‌آمد. به این ترتیب، فعالیت‌های آمازون نیز گسترده‌تر شد و علاوه بر کتاب، سی‌دی و دی‌وی‌دی نیز می‌فروخت. طی ماه‌ها و سال‌های بعدی، کمپانی فقط رشد کرد و هر بار دسته‌بندی‌های جدیدی به لیست محصولات خود افزود که شامل دستگاه‌هایی جدید و قابل رقابت با بهترین‌های دنیا ازجمله اپل بود. آخرین حرکت آمازون در‌ماه آگوست۲۰۲۰ بود که نخستین فروشگاه خواربار خود با برند «Amazon Fresh» را در وودلند هیلز کالیفرنیا به راه انداخت. این فروشگاه طراحی شد تا یک جایگزین ارزان‌قیمت‌تر برای رقبای خود باشد.