نبود اینترنت از چهارشنبه گذشته به دلیل قطع فیبر نوری از فنوج تا جلگه چاه هاشم، با گلایههای زیادی از سوی مردم و به ویژه محصلان همراه شد.
به گزارش فارس قصه پر غصه ای که مربوط به امروز و دیروز نیست، سال هاست مردم این خطه از این رنج کهنه می نالند، رنجی که گویا قرار نیست به این زودی پایان یابد، زخمی قدیمی که این روزها به واسطه همه گیر شدن فضای مجازی و برگزاری کلاس ها و امتحانات دانش آموزان و دانشجویان به صورت آنلاین، سر باز و کاسه صبر مردم را لبریز کرده است.
در همین راستا عده ای از اهالی بخش جلگه چاه هاشم، با ارسال پیام و ارتباط تلفنی با انتقاد از بدعهدی دولت و ضعف مدیریت متولیان، خواستار پیگیری مجدد این معضل از طریق این پایگاه خبری شدند، مشکلی که بارها و بارها از آن نوشتیم اما نه تنها رفع نشد، بلکه باز هم تکرار شد.
قطع 3 روزه ارتباطات 30 هزار نفر
طبق گفته مردم این منطقه، فیبر نوری بخش جلگه چاه هاشم دلگان به صورت هوایی از فنوج کشیده است، به دلیل قطعی های مکرر در فنوج که به دلایل طبیعی یا عمدی صورت می گیرد، ارتباطات جمعیت 30 هزار نفری این بخش نیز از قطع می شود، مشکلی که این بار تا سه روز تداوم داشت.
این در حالی است که اداره مخابرات وظیفه پشتیبانی دارد و با وجود این که همیشه معترض شده ایم، اما حتی یک خط خبری از مدیرعامل آن در این رابطه ندیدیم، از سویی تنها یک اکیپ عیب یاب در حوزه ایرانشهر، دلگان، فنوج و بمپور فعال است، به همین دلیل تا نوبت به ما برسد، روزها طول می کشد تا مشکلمان رفع شود.
آن هم در روزهایی که فصل امتحانات دانشجویان است که به دلیل شیوع کرونا مجازی برگزار می شود، محصلانی که در دانشگاه های دیگر شهرستان های سیستان و بلوچستان و حتی دیگر استان ها تحصیل می کنند و از امتحاناتشان عقب می مانند، حتی اطلاع رسانی هم نمی شود که این قطعی ها چه مدت زمان تداوم دارد تا مردم چاره ای برای مشکلشان بیندیشند.
وعدههای بی نتیجهای که در گذشته هم شنیدهایم
متاسفانه هیچ کس پاسخگوی مردم این منطقه نیست، از سویی وزیر ارتباطات هم در سفر 10 روزه اش به سیستان و بلوچستان که با هدف تحقق عدالت ارتباطی انجام شد، قول داد فیبر نوری این منطقه که هوایی است، زمینی شود، طرحی که قرار شد به صورت ضربتی آغاز و انجام شود اما هنوز خبری از آن نیست، در حالی که باید اولویت را به مناطقی بدهند که سال هاست از این مشکل رنج می کشند، هر چند این وعده ها را در گذشته هم شنیده ایم.
گاهی بعد از روزها پیگیری، پاسخ متولیان امر به این معضل، به یک پیامک عذرخواهی برای مسئولان این شهرستان ختم می شود، در حالی که عذرخواستن برای دانشجویان و دانش آموزان نمره نمی شود، آن هم محصلانی که در دیگر نقاط کشور درس می خوانند، به طور قطع هیچی دانشگاهی قبول نمی کند که دانشجو به دلیل قطعی فیبر نوری از امتحانات جامانده و فکر می کنند که دنبال بهانه جویی است.
متسافانه 99 درصد قطعی ها در فنوج صورت می گیرد و دود آن به چشم مردم جلگه چاه هاشم می رود، در حالی که نقشی در آن ندارند، این یک نقطه ضعف است، انتظار می رود مخابرات اکیپ های بیشتری را فعال کند تا به محض قطعی برای رفع مشکل اقدام شود، اما در عمل نشان داده اند که با وجود تکرار این مشکل، نمی خواهند برای افزایش گروه های عیب یاب اقدامی انجام دهند.
عملکرد ضعیف و قابل نقد مسئولان مخابرات
از سویی با ضعف اطلاع رسانی، مواجه هستیم در حالی که برای آب و برق این مشکل را نداریم، چراکه حرمت مردم حفظ و به آن ها مشکل و زمان رفعش اعلام می شود، اما مدیرعامل مخابرات در این رابطه عملکرد ضعیف و قابل نقدی دارد.
نمی دانیم که این معضل تا کی قرار است ادامه پیدا کند، ولی این را می دانیم که زمینی کردن فیبر به گونه ای نیست که دکمه ای را بزنند و فیبر از هوا به زمین برود، فرایند طولانی دارد، هر چند که اگر از سال ها قبل برای آن اقدام می شد، شرایط این گونه نبود، اما رفع عیب فیبر دست مسئولان استان است، چرا باید یک حوزه چند شهرستانی فقط یک خودرو با چهار نیرو برای تعمیر داشته باشد.
این مشکلات تاریخی ضعف مدیریت را نشان می دهد، آن هم در نقاطی که صعب العبور است، گاهی حدود یک هفته ارتباطات قطع می شود، اگر مردم چیزی نمی گویند به دلیل نجابتشان است، اما در شرایطی که همه امور با اینترنت پیش می رود، دیگر نمی توان مطالبه گری یا انتقاد نکرد.