رضا الفت نسب اظهار کرد: پیش از کرونا پیشبینی شده بود ۷۰ درصد کسب کارها طی شش تا هفت سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند، شیوع کرونا این زمان هفت ساله را به دو تا سه سال کاهش داد.
به گزارش ایسنا، به گفته وی در ابتدای شیوع کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسیهای آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی نیز ۸۷ درصد کاهش رخ داد که در طول چند ماه گذشته بخشی از این زیان جبران شده است، اما در مقابل، در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ رصد رشد داشتهاند.
عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی همچنین از انجام دو مرحله نظر سنجی یکی مربوط به سه ماهه نخست شیوع کرونا و دیگری مربوط به اواخر آبان ماه خبر داد که بر اساس نتایج آنها بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) در زمان شیوع کرونا با ۱۲۱ درصد رشد مواجه شده و در نظرسنجی دور دوم این بخش ۱۵ درصد دیگر هم رشد داشته است. بازار محصولات دیجیتالی نیز ابتدا با ۳۲ درصد رشد مواجه شد و در دور دوم نظرسنجی، این شاخص رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.
الفت نسب همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از حوزههای کسبوکارهای آنلاین، خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا ۱۲ درصد رشد داشت، اما در نظر سنجی دوم معلوم شد رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده، تصریح کرد: این موضوع نشان میدهد مردم در ابتدا با این پلتفرمها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به مرور رشد کرده است.
کدام مشاغل آنلاین از کرونا آسیب دیدند؟
عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در ادامه درباره مشاغل آنلاینی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند نیز گفت: مشاغل خدماتی در این دوره با ۸۶ درصد کاهش رو به رو شد که اکنون فقط ۹ درصد آن جبران شده و همچنان ۷۷ درصد کاهش سفارش در این حوزه وجود دارد. البته پیش بینی میشود با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و بسیاری از شهرها شرایط به مرور در این بخش بهبود یابد. در بخش تاکسیهای آنلاین نیز در حال حاضر ۱۴۰ شرکت تاکسیرانی آنلاین در سراسر کشور فعال است که در ابتدای شیوع کرونا ۶۰ شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول نظرسنجی ۵۱ درصد کاهش در این بخش اتفاق افتاد و در دور دوم مشخص شد ۲۰ درصد این کاهش جبران شده است.
وی افزود: حوزه گردشگری هم با ۹۷ درصد کاهش مواجه شده که تاکنون نهایتا ۱۰ درصد آن جبران شده است. در بخش سفارش آنلاین غذا هم در ابتدا با کاهش ۶۰ درصدی خدمات مواجه بودیم که تا کنون ۴۰ درصد آن جبران شده است. خدمات آنلاین در حوزه مسکن نیز ابتدا ۱۵ درصد کاهش داشت، اما در دور دوم نظرسنجی ۱۲درصد از این کاهش جبران شد. حوزه تبلیغات آنلاین نیز در ابتدا ۵۵ درصد کاهش داشت که نشان میداد کسب و کارها نتوانستهاند هزینه تبلیغات را تامین کنند و اکنون فقط ۱۶ درصد آن جبران شده است.
به گزارش ایسنا، به گفته وی در ابتدای شیوع کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسیهای آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی نیز ۸۷ درصد کاهش رخ داد که در طول چند ماه گذشته بخشی از این زیان جبران شده است، اما در مقابل، در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ رصد رشد داشتهاند.
عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی همچنین از انجام دو مرحله نظر سنجی یکی مربوط به سه ماهه نخست شیوع کرونا و دیگری مربوط به اواخر آبان ماه خبر داد که بر اساس نتایج آنها بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) در زمان شیوع کرونا با ۱۲۱ درصد رشد مواجه شده و در نظرسنجی دور دوم این بخش ۱۵ درصد دیگر هم رشد داشته است. بازار محصولات دیجیتالی نیز ابتدا با ۳۲ درصد رشد مواجه شد و در دور دوم نظرسنجی، این شاخص رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.
الفت نسب همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از حوزههای کسبوکارهای آنلاین، خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا ۱۲ درصد رشد داشت، اما در نظر سنجی دوم معلوم شد رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده، تصریح کرد: این موضوع نشان میدهد مردم در ابتدا با این پلتفرمها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به مرور رشد کرده است.
کدام مشاغل آنلاین از کرونا آسیب دیدند؟
عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در ادامه درباره مشاغل آنلاینی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند نیز گفت: مشاغل خدماتی در این دوره با ۸۶ درصد کاهش رو به رو شد که اکنون فقط ۹ درصد آن جبران شده و همچنان ۷۷ درصد کاهش سفارش در این حوزه وجود دارد. البته پیش بینی میشود با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و بسیاری از شهرها شرایط به مرور در این بخش بهبود یابد. در بخش تاکسیهای آنلاین نیز در حال حاضر ۱۴۰ شرکت تاکسیرانی آنلاین در سراسر کشور فعال است که در ابتدای شیوع کرونا ۶۰ شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول نظرسنجی ۵۱ درصد کاهش در این بخش اتفاق افتاد و در دور دوم مشخص شد ۲۰ درصد این کاهش جبران شده است.
وی افزود: حوزه گردشگری هم با ۹۷ درصد کاهش مواجه شده که تاکنون نهایتا ۱۰ درصد آن جبران شده است. در بخش سفارش آنلاین غذا هم در ابتدا با کاهش ۶۰ درصدی خدمات مواجه بودیم که تا کنون ۴۰ درصد آن جبران شده است. خدمات آنلاین در حوزه مسکن نیز ابتدا ۱۵ درصد کاهش داشت، اما در دور دوم نظرسنجی ۱۲درصد از این کاهش جبران شد. حوزه تبلیغات آنلاین نیز در ابتدا ۵۵ درصد کاهش داشت که نشان میداد کسب و کارها نتوانستهاند هزینه تبلیغات را تامین کنند و اکنون فقط ۱۶ درصد آن جبران شده است.