پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار مسکن/ خانه هم مانند دلار ارزان شد؟

در حالی که ماراتن انتخابات آمریکا و بالا رفتن احتمال پیروزی جو بایدن، قیمت‌ها را در بازار ارز ایران کاهش داده است، برخی شنیده‌ها می‌گویند آگهی فروش خودرو و ملک در فضای مجازی افزایش چشمگیری داشته؛ آیا این ادعا صحیح است؟
کد خبر : ۵۳۰۷۶۲

از همان روز چهارشنبه، 14 آبان که با پیشرفت شمارش آرا در ایالت‌های مختلف آمریکا، احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یافت، ریزش ارز در بازار ایران آغاز شد. به گونه‌ای که قیمت دلار در صرافی ملی، از 28 هزار و 930 تومان در روز چهارشنبه به 24 هزار و 500 تومان در روز شنبه کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز این موضوع بازارهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده و به ویژه ریزش‌ قیمت‌ها در بازار خودرو مشهود است. حتی در روزهای گذشته، انتشار تصویری از یک پیام که ظاهرا در گروه‌های تلگرامی ویژه فروشندگان خودرو و نمایشگاه‌داران گذاشته شده بود، توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد. در این پیام، فروشنده‌ای از همکاران خود خواسته بود پیام‌هایی مبنی بر ریزش شدید قیمت‌ها در بازار را منتشر نکنند؛ چرا که این امر به ضرر دیگر فعالان این حوزه است!

در این شرایط برخی شنیده‌ها و ادعاها از افزایش آگهی فروش خودرو و ملک در پلتفرم‌هایی مانند دیوار و شیپور و وبسایت‌ها و کانال‌های خرید و فروش آنلاین، حکایت دارند.

خودرو افزایش داشته؛ مسکن نه

فیروز نادری، فعال بازار خودرو در مورد شرایط عرضه در این بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید که از روز پنجشنبه، تعداد فروشندگان و آگهی‌های فروش افزایش یافته است چرا که افراد از کاهش بیشتر قیمت‌ها نگرانند.

اما ماجرا در بازار مسکن متفاوت است. حسام عقبایی، نائب‌رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید که موضوع ملک، با بازارهایی مانند خودرو، دلار، ارز و طلا متفاوت است و به سادگی تحت تاثیر جوهای هیجانی و تحولات سیاسی و اقتصادی قرار نمی‌گیرد.

او می‌افزاید: موضوعی مانند انتخابات آمریکا، برای مثال در بازار ارز و طلا تاثیر زیادی داشته و توانسته است، روند قیمت‌ها را کاهشی کند؛ به ویژه اینکه در این بازارها خرید و فروش سریع امکان‌پذیر است و می‌توان در زمانی اندک، مبلغ بالایی را معامله کرد.

عقبایی ادامه می‌دهد: چنین امکانی در بازار مسکن وجود ندارد و خرید و فروش ملک، امری زمان‌بر است. اگر فردی همین امروز تصمیم به خرید یا فروش مسکن بگیرد، مدتی طول می‌کشد و به همان نسبت، تاثیر مقوله‌ای مانند انتخابات آمریکا در این بازار نیز در ماه‌های آینده مشخص می‌شود.

نائب‌رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک، می‌گوید: با این حال، به نظر نمی‌رسد در بحث عرضه مسکن، اتفاق خاصی در این روزها رخ داده باشد؛ چرا که این بازار در کل، در برابر تحولات مختلف مقاوم است و به سختی از آنها تاثیر می‌پذیرد. ممکن است در روزها یا هفته‌های آینده عرضه مسکن افزایش یابد ولی هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

شرط بهبود بازار مسکن

او تاکید می‌کند: حتی در صورت افزایش عرضه، باز هم فرایند فروش زمان‌بر است؛ چرا که عمده خریدها در بازار مسکن از نوع سرمایه‌ای هستند و اکنون بازارهای جذاب دیگری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ به گونه‌ای که انتقال سرمایه‌ها، از بازارهایی چون ارز و طلا به حوزه مسکن فرایندی کوتاه‌مدت نیست.

به گفته عقبایی، اکنون حدود پنج سال است که مصرف‌کنندگان واقعی، قدرت خرید مسکن ندارند و بیش از 80 درصد خریدها در این بازار، سرمایه‌ای است؛ تغییر این شرایط در مدت کوتاه ممکن نیست.

نائب‌رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک، با اشاره به حباب موجود در قیمت مسکن، می‌گوید: اگر ریزش‌ قیمت‌ها در بازارهای موازی ادامه‌دار و پایدار باشد، می‌توان امیدوار بود که قیمت ملک هم به ارزش حقیقی آن نزدیک شود و معاملات در این بازار افزایش یابد.

افزایش آگهی در دیوار و شیپور؟

در این میان، رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی نیز، احتمال افزایش آگهی‌های فروش خودرو و ملک در پلتفرم‌هایی مانند دیوار و شیپور را ضعیف می‌داند؛ او البته معتقد است، باید برای بررسی بیشتر موضوع، تا اعلام نتایج انتخابات آمریکا صبر کرد.

الفت‌نسب به تجارت‌نیوز می‌گوید که چنین ادعاهایی را در فضای مجازی دیده اما داده‌های خاصی در این زمینه منتشر نشده است و خود او نیز بعید می‌داند در چنین مدت کوتاهی، این اتفاق در ابعاد گسترده رخ داده باشد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.