محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی به پیشرفت چشمگیر ساخت آزادراههای نیمه کاره در کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۲۱۰۰ کیلومتر آزادراه ساخته شده بود که هم اکنون این میزان توسعه طول آزادراهها را به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر رسانده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، او به کنارگذر شرقی اصفهان اشاره کرد و گفت: این پروژه یک بخش از کریدور آزادراهی شمال به جنوب آزادراه تهران_ اصفهان است که به آزادراه اصفهان شیراز و نهایت به بوشهر متصل میشود و محور مرکزی این پروژه شمال-جنوب است.
اسلامی اظهار کرد: طول این آزادراه ۱۰۰ کیلومتر است که ۶۶ کیلومتر آن تا چند روز آینده افتتاح میشود و ۳۴ کیلومتر باقیمانده هم تا پایان دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد.
اسلامی بیان کرد: ساخت این آزادراه موجب میشود که زمان عبور از اصفهان ۲ ساعت کاهش یابد و باعث حذف ترافیکهای عبوری شهر اصفهان میشود و این مسیر به صرفهترین مسیر شمال به جنوب خواهد بود. ساخت این آزادراه موجب کاهش ۲ ساعته زمان عبور از اصفهان میشود و باعث حذف ترافیکهای عبوری شهر میشود از سوی دیگر این مسیر به صرفهترین مسیر شمال به جنوب خواهد بود.
او با اشاره به اینکه توسعه آزادراهها نقش موثری در صرفه جویی زمان و همچنین مصرف سوخت دارد، گفت: در منطقه یک آزادراه تهران-شمال بین ۲ تا ۲.۵ ساعت مسافت کوتاه شده و از سال ۹۸ استفاده و حضور مردم در این آزادراه باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت شده است.
پیگیری پرداخت برخط عوارضها با همکاری بانکها
وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره عوارض الکترونیکی هم گفت: به دنبال طرحی هستیم که عوارض از حساب رانندگان به هنگام عبور از گیتها کسر شود و این طرح را به صورت برخط با همکاری بانکها دنبال خواهیم کرد.
اسلامی همچنین درباره نوسازی کامیونها هم گفت: سن ناوگان جادهای و مصرف سوخت در کشور ما به شدت افزایش یافته و ما نوسازی ۵۵ هزار دستگاه ناوگان باری را که هدفگذاری کردهایم بنابراین طرح نوسازی ناوگان جادهای را در دو بخش دنبال میکنیم.
او با اشاره به اینکه یک بخش از طرح نوسازی ناوگان در قالب واردات کامیونهای سه سال کارکرده اروپایی اجرا میشود و رانندگانی که تمایل دارند، کامیون نو وارد کنند از نظر ما در این بخش مشکل ندارند، افزود: بخش دوم از طریق ساخت داخل دنبال میشود در چند سال گذشته تولید کامیون در کارخانجات داخلی کاهش یا متوقف شده بود، اما وزارت راه و شهرسازی از طریق این طرح جدید سعی کرد کارخانهها و زنجیره تامین آنها را مجددا راه اندازی کند به همین دلیل با کارخانهها و صاحب برندهای بزرگی از جمله بنز، ولوو و اسکانیا صحبت شد تا قطعات این کامیونها را تامین کنند.
او تصریح کرد: قرارداد در این زمینه منعقد شده و ما سعی کرده ایم با این اقدام زنجیره تامین داخل را فعال کنیم چرا که کارخانجات متعهد شده اند قطعات مرغوب و متناسب با نیاز کشور و سازگار با شرایط آب و هوایی و جادهای کشور استفاده کنند.
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: هم اکنون در یک سال و نیم گذشته موانع برای واردات کامیونهای سه ساله را برطرف کرده ایم و امیدواریم امسال با تولید ناوگان داخلی و همچنین واردات کامیونهای سه سال تحول خوبی در حوزه نوسازی کامیونها رخ دهد.
او عنوان کرد: این کارخانجات قول دادهاند که حداقل ۲ هزار دستگاه و حداکثر ۵ هزار دستگاه را تحویل دهند و امیدواریم به زودی چرخه نوسازی کامیون به چرخه اقتصاد کشور ملحق شوند.
اسلامی با اشاره به اینکه در ازای ۵ هزار کامیون نو ۵ هزار فرسوده از مدار خارج خواهند شد، افزود: تسهیلات یارانهای از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی و همچنین ماده ۱۲ برای صرفه جویی در مصرف سوخت پرداخت خواهد شد و امیدواریم با این اقدامات نوسازی ناوگان سرعت گیرد.
لزوم افزارش تعامل با کشورهای مختلف در منطقه مکران و چابهار
اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اساساً اپراتوری بنادر در کشورهای مختلف را شرکتهای حرفهای انجام میدهند گفت: به دلیل توسعه تعاملات با جهان و همچنین ایجاد رونق اقتصادی نیاز داریم که در منطقه مکران و چابهار با کشورهای مختلف تعامل داشته باشیم.
او ادامه داد: در بندر چابهار با اپراتوری شرکت هندی سعی کرده ایم سهم بار را افزایش دهیم و بتوانیم با این اقدامات توسعه دهنده نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کنیم.
او تصریح کرد: این اقدامات از پیش از این دستور کار وزارت راه و شهرسازی بوده و هم اکنون هم دنبال میشود و ما باید بتوانیم سرمایهها را از این طریق جذب کنیم.
اسلامی بیان کرد: تفاهمنامه سه جانبه بین دولت ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شده و حضور شرکت هندی در قالب این تفاهم نامه بوده که حجم قابل ملاحظهای از اقدامات ترانزیتی در قالب این معاهده به صورت واردات و صادرات انجام میشود.
وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، توسعه ترانزیت ضروری است و این اقدامات را در قالب توسعه اقتصادی کشور انجام میدهیم.
توسعه زیرساختها و حمایت از شرکتهای حمل و نقلی در بنادر
او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در بنادر توسعه زیرساختها و حمایت از شرکتهای حمل و نقلی و همچنین پشتیبانی کردن کشتیها، تسهیل گری و حمایت از توسعه بازرگانی و تجارت کشور را انجام میدهد، افزود: گمرک در این زمینه تنها ارزیابی برای واردات و صادرات را انجام میدهد.
وزیر راه وشهرسازی درباره اقدامات اخیر شرکت هواپیمایی ترکیش ایر و سایر پروازهای خارجی هم گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و روابط در حوزه هوایی متقابل است، هم اکنون پروازهای لازم و ضروری به کشورهای مختلف به صورت روتین انجام میشود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، او به کنارگذر شرقی اصفهان اشاره کرد و گفت: این پروژه یک بخش از کریدور آزادراهی شمال به جنوب آزادراه تهران_ اصفهان است که به آزادراه اصفهان شیراز و نهایت به بوشهر متصل میشود و محور مرکزی این پروژه شمال-جنوب است.
اسلامی اظهار کرد: طول این آزادراه ۱۰۰ کیلومتر است که ۶۶ کیلومتر آن تا چند روز آینده افتتاح میشود و ۳۴ کیلومتر باقیمانده هم تا پایان دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد.
اسلامی بیان کرد: ساخت این آزادراه موجب میشود که زمان عبور از اصفهان ۲ ساعت کاهش یابد و باعث حذف ترافیکهای عبوری شهر اصفهان میشود و این مسیر به صرفهترین مسیر شمال به جنوب خواهد بود. ساخت این آزادراه موجب کاهش ۲ ساعته زمان عبور از اصفهان میشود و باعث حذف ترافیکهای عبوری شهر میشود از سوی دیگر این مسیر به صرفهترین مسیر شمال به جنوب خواهد بود.
او با اشاره به اینکه توسعه آزادراهها نقش موثری در صرفه جویی زمان و همچنین مصرف سوخت دارد، گفت: در منطقه یک آزادراه تهران-شمال بین ۲ تا ۲.۵ ساعت مسافت کوتاه شده و از سال ۹۸ استفاده و حضور مردم در این آزادراه باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت شده است.
پیگیری پرداخت برخط عوارضها با همکاری بانکها
وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره عوارض الکترونیکی هم گفت: به دنبال طرحی هستیم که عوارض از حساب رانندگان به هنگام عبور از گیتها کسر شود و این طرح را به صورت برخط با همکاری بانکها دنبال خواهیم کرد.
اسلامی همچنین درباره نوسازی کامیونها هم گفت: سن ناوگان جادهای و مصرف سوخت در کشور ما به شدت افزایش یافته و ما نوسازی ۵۵ هزار دستگاه ناوگان باری را که هدفگذاری کردهایم بنابراین طرح نوسازی ناوگان جادهای را در دو بخش دنبال میکنیم.
او با اشاره به اینکه یک بخش از طرح نوسازی ناوگان در قالب واردات کامیونهای سه سال کارکرده اروپایی اجرا میشود و رانندگانی که تمایل دارند، کامیون نو وارد کنند از نظر ما در این بخش مشکل ندارند، افزود: بخش دوم از طریق ساخت داخل دنبال میشود در چند سال گذشته تولید کامیون در کارخانجات داخلی کاهش یا متوقف شده بود، اما وزارت راه و شهرسازی از طریق این طرح جدید سعی کرد کارخانهها و زنجیره تامین آنها را مجددا راه اندازی کند به همین دلیل با کارخانهها و صاحب برندهای بزرگی از جمله بنز، ولوو و اسکانیا صحبت شد تا قطعات این کامیونها را تامین کنند.
او تصریح کرد: قرارداد در این زمینه منعقد شده و ما سعی کرده ایم با این اقدام زنجیره تامین داخل را فعال کنیم چرا که کارخانجات متعهد شده اند قطعات مرغوب و متناسب با نیاز کشور و سازگار با شرایط آب و هوایی و جادهای کشور استفاده کنند.
وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: هم اکنون در یک سال و نیم گذشته موانع برای واردات کامیونهای سه ساله را برطرف کرده ایم و امیدواریم امسال با تولید ناوگان داخلی و همچنین واردات کامیونهای سه سال تحول خوبی در حوزه نوسازی کامیونها رخ دهد.
او عنوان کرد: این کارخانجات قول دادهاند که حداقل ۲ هزار دستگاه و حداکثر ۵ هزار دستگاه را تحویل دهند و امیدواریم به زودی چرخه نوسازی کامیون به چرخه اقتصاد کشور ملحق شوند.
اسلامی با اشاره به اینکه در ازای ۵ هزار کامیون نو ۵ هزار فرسوده از مدار خارج خواهند شد، افزود: تسهیلات یارانهای از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی و همچنین ماده ۱۲ برای صرفه جویی در مصرف سوخت پرداخت خواهد شد و امیدواریم با این اقدامات نوسازی ناوگان سرعت گیرد.
لزوم افزارش تعامل با کشورهای مختلف در منطقه مکران و چابهار
اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اساساً اپراتوری بنادر در کشورهای مختلف را شرکتهای حرفهای انجام میدهند گفت: به دلیل توسعه تعاملات با جهان و همچنین ایجاد رونق اقتصادی نیاز داریم که در منطقه مکران و چابهار با کشورهای مختلف تعامل داشته باشیم.
او ادامه داد: در بندر چابهار با اپراتوری شرکت هندی سعی کرده ایم سهم بار را افزایش دهیم و بتوانیم با این اقدامات توسعه دهنده نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کنیم.
او تصریح کرد: این اقدامات از پیش از این دستور کار وزارت راه و شهرسازی بوده و هم اکنون هم دنبال میشود و ما باید بتوانیم سرمایهها را از این طریق جذب کنیم.
اسلامی بیان کرد: تفاهمنامه سه جانبه بین دولت ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شده و حضور شرکت هندی در قالب این تفاهم نامه بوده که حجم قابل ملاحظهای از اقدامات ترانزیتی در قالب این معاهده به صورت واردات و صادرات انجام میشود.
وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، توسعه ترانزیت ضروری است و این اقدامات را در قالب توسعه اقتصادی کشور انجام میدهیم.
توسعه زیرساختها و حمایت از شرکتهای حمل و نقلی در بنادر
او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در بنادر توسعه زیرساختها و حمایت از شرکتهای حمل و نقلی و همچنین پشتیبانی کردن کشتیها، تسهیل گری و حمایت از توسعه بازرگانی و تجارت کشور را انجام میدهد، افزود: گمرک در این زمینه تنها ارزیابی برای واردات و صادرات را انجام میدهد.
وزیر راه وشهرسازی درباره اقدامات اخیر شرکت هواپیمایی ترکیش ایر و سایر پروازهای خارجی هم گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و روابط در حوزه هوایی متقابل است، هم اکنون پروازهای لازم و ضروری به کشورهای مختلف به صورت روتین انجام میشود.