رضوان حکیمزاده در آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران که عصر امروز در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه در پژوهشی که در معاونت ابتدایی در خصوص روند کار و دستاوردهایی که این کار داشته انجام دادیم به سه نکته اصلی و مهم دست یافتیم، اظهار کرد: موضوع اول سرعت واکنش است که یک تجربه ارزشمندی برای مدیریت بحران بود؛ در هفتم اسفند، با زحمات ارزشمند رئیس شبکه آموزش جلسهای را برگزار کردیم با این موضوع که چطور از ظرفیت صداوسیما برای تداوم جریان آموزش استفاده کنیم و دهم اسفند با همکاری و ایثار معلمان در جلوی دوربین زنده تلویزیون این کار صورت گرفت.
به گزارش فارس وی افزود: بارها به عنوان یک معلم که سابقه زیادی هم در تدریس دارم تأکید کردهام این کار، کار بسیار دشواری است چرا که از کلاس بسته درس، خود را در معرض نقد و دید میلیونها انسان قرار میدهیم؛ ویژگی دیگر این برنامه هماهنگی و همدلی بود. این حس همدلی واقعا ارزشمند به عنوان نمونهای از همکاریهای دوجانبه بین دستگاهی میتواند واقعا تجربه قابل انتقال به سایر دستگاهها باشد که ناشی از اتفاق خاصی بود که برای کشور اتفاق افتاده بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ویژگی سوم این آموزشها را فراگیری این جریان دانست و گفت: فراگیری از جهت اینکه در سراسر ایران نمود پیدا کرد به طوری که شبکههای استانی هم به باز پخش برنامههای شبکه آموزش و سایر شبکههای صدا و سیما پرداختند.
وی با اشاره به آمار برنامههای تولیدی در مدرسه تلویزیونی ایران گفت: در مجموع ۲هزار و ۲۶۱جلسه در تلویزیون برگزار شده که ۵۶۱جلسه مربوط به دوره ابتدایی و از این ۵۶۱ جلسه، ۴۷۷جلسه به صورت زنده برگزار شده است.
حکیمزاده ادامه داد: اگر برای پخش هر جلسه ۴تا ۶ساعت وقت صرف شده باشد، باید از آمادگیهای لازم و پشتیبانی شما معلمان و حجم فعالیت افراد پشت صحنه تشکر کرد.
وی گفت: در دوره ابتدایی ۲۹ پشتیبان در کنار ۳۶ آموزگاری که به صورت مداوم در این برنامه شرکت داشتند، کار آموزشهای تلویزیونی را برعهده داشتند و در دوره متوسطه تنوع درسها و برنامهها بسیار بیشتر بود، در مجموع ۶۱۷ ساعت معادل ۳۷ هزار بار برنامههای آموزشی از تلویزیون پخش شده که با توجه به بررسیهای انجام شده در خصوص اقداماتی که سایر نظامهای آموزشی انجام دادند، تجربه جمهوری اسلامی ایران یک تجربه ممتاز و منحصر به فرد است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: علاوه بر آموزشهای تلویزیونی، آموزش و پرورش از طریق بسترهای دیگر در مکانهایی که هیچ امکاناتی وجود ندارد از طریق حضور راهبران، معلمان و آموزگاران جریان آموزش را ادامه داد.
وی تصریح کرد: دسترسی آسان به آموزش، پوشش حداکثری، مقرون به صرفه بودن، قابلیت برنامه ریزی و زمان بندی، ارائه موثرترین الگوهای تدریس با استفاده از معلمان توانمند و تأثیرگذار، روش مناسب به عنوان جایگزین آموزش حضوری، ایجاد انگیزه و فرصتهای یادگیری و مشارکت، تنوع و جذابیت بالا و مکمل مناسب شبکه شاد از مزایای آموزش تلویزیونی است.
حکیمزاده بیان کرد: باید بتوانیم آموزشها را تعاملیتر کنیم و بر انطباق بیشتر برای بودجهبندی کتاب، امکان ارزشیابی تمرکز کنیم تا با توجه به شرایط بومی مناطق محروم، تفاوتهای فردی دانشآموزان آموزشها ارائه شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ایجاد بستر آموزش، در دسترس گذاشتن آموزشها، توسعه عدالت آموزشی در بعد کیفی و کمی و فراهم کردن تنوع در فرصتهای یاددهی و یادگیری باید آموزشهای تلویزیونی ادامه یابد.