پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

بی‌سابقه؛ ۶۶۶میلیون یورو زیان در «ب ام و»

بی‌سابقه؛ ۶۶۶میلیون یورو زیان در «ب ام و»
زیانی که امسال گروه خودروسازی ب ام و دید در یک دهه گذشته بی سابقه بود.
کد خبر : ۵۱۷۰۷۱
 زیانی که امسال گروه خودروسازی ب ام و دید در یک دهه گذشته بی سابقه بود.

به گزارش سایپانیوز، ب ام و آخرین خودروساز آلمانی بود که در گزارش خود خبر داد که چه بر سر این شرکت در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن آمده است. در واقع همان بلایی که سر سایر خودروسازان آمده بود، سر ب ام و هم آمد و این خودروساز که مایه غبطه بسیاری از خودروسازان است برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ تا به حال، خسارت دید و زیان به بار آورد.


فصل دوم سال ۲۰۲۰ ب ام و ۶۶۶ میلیون یورو معادل ۷۹۰ میلیون دلار زیان گزارش کرد. اما بر اساس بلومبرگ، در این گزارش این امیدواری هست که با پایان یافت این سال شوم، نتیجه همه عملیات این گروه خودروسازی با سود همراه باشد. البته انتظار آن هم می‌رفت، چون سه ماه تمام به دلیل تعطیلی‌های سراسری در بیشتر کشور‌های جهان خرید خودرو به حداقل ممکن رسید. با این حال هنوز نیمی از سال گذشته و ب ام و امید دارد که در پایان سال مالی به وضع گذشته باز گردد.

اولیور زیپسه مدیر عامل ب ام و در نشستی با خبرنگاران گفت که از ماه ژوئن فروش خودرو روند افزایشی پیدا کرده مخصوصاً در بریتانیا و فرانسه. همه تقصیر‌ها را هم نباید به گردن ویروس یا وضع اقتصادی مردم انداخت، چون ب ام و در حال تلاش برای گذار به خودرو‌های برقی است و با این که در سال‌های گذشته این دست و آن دست می‌کرد و می‌دانست که هنوز آمادگی آن در بین مردم ایجاد نشده با این حال سال ۲۰۲۰ را انتخاب کرد و به معنی واقعی به آن متعهد شد.

البته اهمیت و اولویت بالاتر خودرو‌های برقی را ب ام و تصمیم نگرفته است و این سیاست کلی، مقررات و استاندارد‌های اروپا است که همه خودروسازان را به فکر واداشته که خود را با این وضعیت وفق دهند. با این که ب ام و گفته است که ورژن‌های تمام برقی سری ۵، سری ۷ و خودروی X۱ را به بازار عرضه می‌کند، اما گفته است که ورژن‌های دیزلی، بنزینی و هیبریدی آن هم جزو انتخاب مشتری خواهد بود و نام این روش را «قدرت انتخاب» مشتری گذاشته است. اما باید در نظر داشت که ب ام و نمی‌تواند تمام این گزینه‌ها را به طور کامل در تمام بازار‌های جهانی خود در اختیار بگذارد.

ب ام و همچنین بخش خاص و ویژه خودرو‌های برقی با محصولات i۳، i۴ و iNext دارد که خواه نا خواه تا پایان سال آینده وارد بازار می‌شوند. اصلا هم معلوم نیست که اگر ب ام و محصولات برقی [مثل تسلا]می‌داشت می‌توانست جلوی زیان فصل دوم را بگیرد، اما قطعاً بی تأثیر هم نبود.

با این که کل فروش ب ام و در این ۶ ماه اول سال کاهش داشته، اما تعداد خودرو‌های برقی ب ام و و مینی ۳.۴ درصد رشد کرد و به ۶۱,۶۵۲ دستگاه رسید. البته این تعداد نسبت به کل تعداد فروش ب ام و بسیار ناچیز است و حداکثر ۶ درصد کل فروش را تشکیل می‌دهد، اما پیش بینی این خودروساز آلمانی این است که در ده سال آینده ظرفیت تولید و عرضه خودرو‌های برقی ب ام و به ۶ میلیون دستگاه در سال خواهد رسید که دو سوم آن تمام برقی است.