«آخر خط» مجموعه تازه شبکه سه سیماست که هر شب حوالی ساعت ۲۱ روی آنتن تلویزیون میرود. بخشی از سریال «آخر خط» به موضوع اینستاگرام و پولدار شدن عدهای از طریق آن میپردازد که با نقد بسیاری از کارشناسان مواجه شده است.
به گزارش ایلنا، علی مسعودی (نویسنده و کارگردان سریال «آخر خط») در پاسخ به پرسش منتقدان که چرا به جای دورکردن مردم از محتوای اینستاگرام، از آن برای جذب مخاطب در تلویزیون استفاده کرده، گفت: اکنون اینستاگرام تبدیل به یک مشکل و معضل بزرگ شده. ما هیچ وقت فرهنگ درست استفاده کردن از تکنولوژی را نداریم. وقتی یک چیز تازهای وارد جامعه ما میشود تا گند آن را درنیاوریم، ول کن نیستیم. من هم سعی داشتم که این فضا را نقد کنم. به عنوان مثال در قصه شخصیتی به نام مازیار داریم که تا یک هفته قبل موتورسوار بوده، ولی با چند کلیپ تبلیغاتی در فضای مجازی پولدار شده و به ناگهان ۲۰۶ سوار میشود. همین مسئله برای دو شخصیت اصلی داستان ما جذاب شده و سبب میشود تا آنها هم برای به دست آوردن پول به فعالیتهای هنجارشکنانه در اینستاگرام روی بیاورند.
وی با بیان اینکه ما هیچوقت سعی نکردیم از یک تکنولوژی که به کشورمان وارد میشود به صورت درست استفاده کنیم، ادامه داد: اگر دقت کرده باشید من فضای مجازی را نقد کردم و گفتم که این مدل استفاده از فضای مجازی درست نیست. در شرایط کنونی که همه شاهد آن هستیم، کار به جایی میرسد که مسئولین تصمیم میگیرند که همهی این فضا را فیلتر کنند. در صورتی که اگر در همان روزهای اولی که این فضا وارد شده بود، مسئولان حواسشان بود و با کسانی که اقدامات ناهنجاری انجام داده بودند، برخورد میکردند، دیگر کار به جایی نمیرسید که حال مجبور به فیلتر تمام آن شوند.
کارگردان سریال «آخر خط» در ادامه گفت: البته من موافق فیلتر نیستم و به مسئولان هم برای فیلتر کردن حق نمیدهم، ولی میگویم باید فرهنگسازی صورت گیرد. من میگویم که شما نمیتوانید به خاطر چند نفر حق استفاده از تکنولوژی را از همه سلب نمیکنید. به عنوان مثال وقتی مارادونا دوپینگ کرد، کل تیم آرژانتین را که حذف نکردند بلکه مارادونا را حذف کردند. پیدا کردن کسانی که در فضای مجازی اقدام به ناهنجاری میکنند اصلا کار سختی نیست و پلیس فتا به راحتی میتواند آنها را دستگیر و این موضوع را به اطلاع همه برساند.
وی افزود: وقتی اطلاع رسانی صورت گرفت؛ اعلام جرم کند. آنوقت من نوعی حواسم جمع است که دیگر این کار را انجام ندهم. متاسفانه هیچ کاری نمیکنیم تا زمانی که گند یک کاری دربیاید. آن زمان نیز برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیریم، میگوییم که همهی آن را ببندید. در صورتی که تنها یک تعداد آدم کار خلاف عرف جامعه انجام میدهند و در واقع باید جلوی آنها را گرفت. اگر دقت کنید در سریال نیز این موضوع را نشان میدهیم؛ دو شخصیت اصلی ما به خاطر اینکه سایت شرطبندی را تبلیغ میکنند، دادستان از آنها شکایت کرده و آنها را دستگیر میکنند و در نهایت به زندان میروند.
مسعودی درباره تضاد نشان داده شده از دستگیری کسانی که سایت شرطبندی تبلیغ میکنند، عنوان کرد: شخصا سعی کردم راهکار برای حل مسئله به وجود آمده را نشان دهم. به طور کل بشر اینگونه است که اگر خیلی هم آزادش بگذارید هرکاری دلش بخواهد را انجام میدهد. این ذات بشر است. به نظر من برخی اوقات باید محدودیتهایی ایجاد کنیم. یک بنده خدایی میگفت من خط قرمزها را نمیدانم. یعنی شما نمیدانید که با شلوارک کوتاه نباید به سوپرمارکت بروید؟! همه این را میدانند.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حواشی حضور علی صبوری در این سریال اظهار داشت: زمانی که علی صبوری را برای این سریال انتخاب کردم، بینی و بینالله قسم میخورم که ابتدا او را در برنامه خنداننده شو شناختم و سپس با او آشنا شدم، یعنی به عنوان یک جوانی که بچه مشهد بود برای شرکت در آن مسابقه آمده بود، او را میشناختم. علی خیلی شبها به دفترم میآمد تا متنهایش را با من چک کند و با هم تمرین میکردیم. من اصلا نمیدانستم که این آدم در فضای مجازی کلیپ میسازد و جزو شاخهای مجازی است. وقتی علی در برنامه خنداننده شو اول شد، من در پیشتولید سریالم بودم. صدایش کردم و به او گفتم که تو جوانی و الان هم خیلی خوشحالم که در خنداننده شو دیده شدی. ولی به قول معروف این یک اتفاقه و با یک گل هیچوقت بهار نمیشود. به غیر از او دو سه نفر دیگر از بچههای خنداننده شو را نیز انتخاب کرده بودم که یکی از آنها وحید رحیمیان بود. ولی وحید بنا به دلایلی خودش نیامد. به هر ترتیب من دوست داشتم که به جوانها موقعیت دهم چراکه تلویزیون و سینمای ما به ورود یکسری جوان تازهنفس و با انگیزه در این عرصه نیاز دارد. به نظر من یکی از وظایف تلویزیون در کنار تولید برنامه خوب، معرفی چهرههای تازه است که باید همیشه آن را در دستور کار خود داشته باشد.
مسعودی در ادامه بیان کرد: به این ترتیب کار را با علی صبوری شروع کردیم و بعد از اینکه ۱۵ جلسه از فیلمبرداری گذشته بود، با من تماس گرفتند و گفتند که این آقا در فضای مجازی کارهایی میکند و من تازه آن موقع متوجه شدم. همان موقع هم به او تذکر دادم و گفتم علی جان خواهشا مقداری از این فضا فاصله بگیر. ولی خب من به عنوان کارگردان تا یک جایی میتوانم صحبت کنم، نمیتوانم که با او درگیر شوم و او را کتک بزنم. در واقع باید کسان دیگری با او برخورد کنند که بر مبنای همان صحبتهایی است که در بالا عرض کردم.
وی ادامه داد: من یک کارگردان هستم و وقتی ۱۵، ۲۰ روز بازیگرم جلوی دوربین آمده، دیگر نمیتوانم آن را عوض کنم. مگر اینکه تهیهکننده بگوید تا همین جا که گرفتیم، خسارت همه را میدهم و شما از اول همه صحنهها را با یک بازیگر دیگر را بگیر. به طور کل علاقمندم که با بازیگران جوان کار کنم و از همین رو خواستم به علی صبوری به عنوان یک جوانی که در خندوانه دیده شده، میدان بدهم. واقعا هم بازیگر با استعدادی است.
این کارگردان همچنین درباره قرارداد ۱۰ ساله علی صبوری با تلویزیون نیز گفت: وقتی شما یک بازیگر را در کار خود معرفی میکنید، به نوعی روی آن سرمایهگذاری کردید و به او فرصت دادید تا در این عرصه وارد شود. اما بعضا شاهدیم که طرف بعد از یک یا دو سال که از طریق تلویزیون چهره شد، دیگر نمیتوان او را کنترل کرد. یعنی برای کار سوم و چهارمش قیمتهای نجومی میدهد که شما میمانید.
مسعودی در ادامه گفت: البته شخصا خوشحال میشوم که همکاران و دوستانم دستمزدهای خوب بگیرند، ولی نگاه میکنید که طرف ۳ سال بیشتر نیست که وارد این حوزه شده، ولی تقاضای دستمزدی را میکند که بازیگر دیگری با ۳۰ سال سابقه همچین دستمزدی را نمیخواهد. خب این اتفاق معادلات را به هم میزند. از همین رو باید برای آن راهکاری در نظر گرفت. قرارداد علی صبوری هم از همین رو بوده است.
به گزارش ایلنا، علی مسعودی (نویسنده و کارگردان سریال «آخر خط») در پاسخ به پرسش منتقدان که چرا به جای دورکردن مردم از محتوای اینستاگرام، از آن برای جذب مخاطب در تلویزیون استفاده کرده، گفت: اکنون اینستاگرام تبدیل به یک مشکل و معضل بزرگ شده. ما هیچ وقت فرهنگ درست استفاده کردن از تکنولوژی را نداریم. وقتی یک چیز تازهای وارد جامعه ما میشود تا گند آن را درنیاوریم، ول کن نیستیم. من هم سعی داشتم که این فضا را نقد کنم. به عنوان مثال در قصه شخصیتی به نام مازیار داریم که تا یک هفته قبل موتورسوار بوده، ولی با چند کلیپ تبلیغاتی در فضای مجازی پولدار شده و به ناگهان ۲۰۶ سوار میشود. همین مسئله برای دو شخصیت اصلی داستان ما جذاب شده و سبب میشود تا آنها هم برای به دست آوردن پول به فعالیتهای هنجارشکنانه در اینستاگرام روی بیاورند.
وی با بیان اینکه ما هیچوقت سعی نکردیم از یک تکنولوژی که به کشورمان وارد میشود به صورت درست استفاده کنیم، ادامه داد: اگر دقت کرده باشید من فضای مجازی را نقد کردم و گفتم که این مدل استفاده از فضای مجازی درست نیست. در شرایط کنونی که همه شاهد آن هستیم، کار به جایی میرسد که مسئولین تصمیم میگیرند که همهی این فضا را فیلتر کنند. در صورتی که اگر در همان روزهای اولی که این فضا وارد شده بود، مسئولان حواسشان بود و با کسانی که اقدامات ناهنجاری انجام داده بودند، برخورد میکردند، دیگر کار به جایی نمیرسید که حال مجبور به فیلتر تمام آن شوند.
کارگردان سریال «آخر خط» در ادامه گفت: البته من موافق فیلتر نیستم و به مسئولان هم برای فیلتر کردن حق نمیدهم، ولی میگویم باید فرهنگسازی صورت گیرد. من میگویم که شما نمیتوانید به خاطر چند نفر حق استفاده از تکنولوژی را از همه سلب نمیکنید. به عنوان مثال وقتی مارادونا دوپینگ کرد، کل تیم آرژانتین را که حذف نکردند بلکه مارادونا را حذف کردند. پیدا کردن کسانی که در فضای مجازی اقدام به ناهنجاری میکنند اصلا کار سختی نیست و پلیس فتا به راحتی میتواند آنها را دستگیر و این موضوع را به اطلاع همه برساند.
وی افزود: وقتی اطلاع رسانی صورت گرفت؛ اعلام جرم کند. آنوقت من نوعی حواسم جمع است که دیگر این کار را انجام ندهم. متاسفانه هیچ کاری نمیکنیم تا زمانی که گند یک کاری دربیاید. آن زمان نیز برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیریم، میگوییم که همهی آن را ببندید. در صورتی که تنها یک تعداد آدم کار خلاف عرف جامعه انجام میدهند و در واقع باید جلوی آنها را گرفت. اگر دقت کنید در سریال نیز این موضوع را نشان میدهیم؛ دو شخصیت اصلی ما به خاطر اینکه سایت شرطبندی را تبلیغ میکنند، دادستان از آنها شکایت کرده و آنها را دستگیر میکنند و در نهایت به زندان میروند.
مسعودی درباره تضاد نشان داده شده از دستگیری کسانی که سایت شرطبندی تبلیغ میکنند، عنوان کرد: شخصا سعی کردم راهکار برای حل مسئله به وجود آمده را نشان دهم. به طور کل بشر اینگونه است که اگر خیلی هم آزادش بگذارید هرکاری دلش بخواهد را انجام میدهد. این ذات بشر است. به نظر من برخی اوقات باید محدودیتهایی ایجاد کنیم. یک بنده خدایی میگفت من خط قرمزها را نمیدانم. یعنی شما نمیدانید که با شلوارک کوتاه نباید به سوپرمارکت بروید؟! همه این را میدانند.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حواشی حضور علی صبوری در این سریال اظهار داشت: زمانی که علی صبوری را برای این سریال انتخاب کردم، بینی و بینالله قسم میخورم که ابتدا او را در برنامه خنداننده شو شناختم و سپس با او آشنا شدم، یعنی به عنوان یک جوانی که بچه مشهد بود برای شرکت در آن مسابقه آمده بود، او را میشناختم. علی خیلی شبها به دفترم میآمد تا متنهایش را با من چک کند و با هم تمرین میکردیم. من اصلا نمیدانستم که این آدم در فضای مجازی کلیپ میسازد و جزو شاخهای مجازی است. وقتی علی در برنامه خنداننده شو اول شد، من در پیشتولید سریالم بودم. صدایش کردم و به او گفتم که تو جوانی و الان هم خیلی خوشحالم که در خنداننده شو دیده شدی. ولی به قول معروف این یک اتفاقه و با یک گل هیچوقت بهار نمیشود. به غیر از او دو سه نفر دیگر از بچههای خنداننده شو را نیز انتخاب کرده بودم که یکی از آنها وحید رحیمیان بود. ولی وحید بنا به دلایلی خودش نیامد. به هر ترتیب من دوست داشتم که به جوانها موقعیت دهم چراکه تلویزیون و سینمای ما به ورود یکسری جوان تازهنفس و با انگیزه در این عرصه نیاز دارد. به نظر من یکی از وظایف تلویزیون در کنار تولید برنامه خوب، معرفی چهرههای تازه است که باید همیشه آن را در دستور کار خود داشته باشد.
مسعودی در ادامه بیان کرد: به این ترتیب کار را با علی صبوری شروع کردیم و بعد از اینکه ۱۵ جلسه از فیلمبرداری گذشته بود، با من تماس گرفتند و گفتند که این آقا در فضای مجازی کارهایی میکند و من تازه آن موقع متوجه شدم. همان موقع هم به او تذکر دادم و گفتم علی جان خواهشا مقداری از این فضا فاصله بگیر. ولی خب من به عنوان کارگردان تا یک جایی میتوانم صحبت کنم، نمیتوانم که با او درگیر شوم و او را کتک بزنم. در واقع باید کسان دیگری با او برخورد کنند که بر مبنای همان صحبتهایی است که در بالا عرض کردم.
وی ادامه داد: من یک کارگردان هستم و وقتی ۱۵، ۲۰ روز بازیگرم جلوی دوربین آمده، دیگر نمیتوانم آن را عوض کنم. مگر اینکه تهیهکننده بگوید تا همین جا که گرفتیم، خسارت همه را میدهم و شما از اول همه صحنهها را با یک بازیگر دیگر را بگیر. به طور کل علاقمندم که با بازیگران جوان کار کنم و از همین رو خواستم به علی صبوری به عنوان یک جوانی که در خندوانه دیده شده، میدان بدهم. واقعا هم بازیگر با استعدادی است.
این کارگردان همچنین درباره قرارداد ۱۰ ساله علی صبوری با تلویزیون نیز گفت: وقتی شما یک بازیگر را در کار خود معرفی میکنید، به نوعی روی آن سرمایهگذاری کردید و به او فرصت دادید تا در این عرصه وارد شود. اما بعضا شاهدیم که طرف بعد از یک یا دو سال که از طریق تلویزیون چهره شد، دیگر نمیتوان او را کنترل کرد. یعنی برای کار سوم و چهارمش قیمتهای نجومی میدهد که شما میمانید.
مسعودی در ادامه گفت: البته شخصا خوشحال میشوم که همکاران و دوستانم دستمزدهای خوب بگیرند، ولی نگاه میکنید که طرف ۳ سال بیشتر نیست که وارد این حوزه شده، ولی تقاضای دستمزدی را میکند که بازیگر دیگری با ۳۰ سال سابقه همچین دستمزدی را نمیخواهد. خب این اتفاق معادلات را به هم میزند. از همین رو باید برای آن راهکاری در نظر گرفت. قرارداد علی صبوری هم از همین رو بوده است.