جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

دانش‌آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته باید چه نمراتی بیاورند؟

دانش‌آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته باید چه نمراتی بیاورند؟
مدیرکل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه خانواده‌ها، رشته مورد علاقه خود را به دانش‌آموزان تحمیل نکنند درباره نمرات لازم برای انتخاب رشته‌ توضیحاتی داد.
کد خبر : ۵۱۱۹۲۴
امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم به پایان رسیده است و حالا آنها باید وارد مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی شوند، طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از 23 تیر آغاز می‌شود.

به گزارش تسنیم، در سال‌های گذشته استقبال دانش‌آموزان از رشته علوم تجربی بالا بود و همین موضوع تعداد بالایی از داوطلبان کنکور را در گروه علوم تجربی رقم می‌زند؛ اگر چه آموزش و پرورش به دنبال اجرای سیاست توسعه متوازن و تقسیم منطقی دانش‌آموزان بین رشته‌های تحصیلی مختلف است اما خب این سیاست هم چندان در روند گرایش دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی تاثیر‌گذار نبوده است‌.

آنگونه که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند، امسال دانش آموزان برای دریافت نمونه برگ‌های شماره 6 و 7 هدایت تحصیلی نیاز به حضور در مدرسه ندارند و می‌توانند از 23 تیر ماه آن را به صورت مجازی از سامانه همگام دریافت کنند.

در همین رابطه عبدالرضا فولادوند درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم اظهار کرد: هدایت تحصیلی یکی از مراحل انتخاب رشته تحصیلی و شغلی است که در طول 12 سال تحصیل در کلاس نهم برای همه دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد و آنها باید به تناسب علاقه، استعداد، امکانات و نیاز روز بازار کار رشته‌ای را انتخاب و تحصیلات را ادامه دهند.

وی افزود: طبق قانون آموزش و پرورش باید تلاش کند تا 50 درصد دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و 50 درصد در شاخه نظری تحصیل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: خانواده‌ها توجه کنند تحصیل در رشته‌های فنی و مهارتی به اشتغال منتهی می‌شود اما با تحصیل در رشته‌های شاخه نظری باید 4 سال هم در دانشگاه ادامه تحصیل دهند و بعد وارد بازار کار شوند؛ با توجه به اینکه موضوع اشتغال در کشور مهم است خانواده‌ها حتما به این موضوع توجه کنند و پس از آن به تناسب استعداد، توانایی و امکانات برای انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموز تصمیم بگیرند.

خانواده‌ها رشته مورد علاقه خود را به دانش‌آموز تحمیل نکنند

فولادوند ادامه داد: خانواده‌ها انتخاب رشته را به دانش‌آموزان محول کنند چون اگر دانش‌آموز بخواهد در رشته‌‌ای تحصیل کند که به آن علاقه نداشته و استعداد هم نداشته باشد بعدها با مشکل مواجه می‌شود، میزان علاقهمندی دانش‌آموز به رشته مهم است نه علاقه خانواده. هم اکنون والدین تلاش می‌کنند علاقه مندی خود را به فرزندشان تحمیل کنند و این در آینده مشکل ساز خواهد شد.

وی متذکر شد: برخی رشته‌های گروه تجربی مانند پزشکی بازار کار خوبی دارند اما باید توانمندی آموزش عالی در کشور، وجود مدرس، نیروی انسانی و امکانات آموزش و پرورش و نیاز بازار کار نیز باید لحاظ شود. قرار نیست همه بچه‌ها به رشته تجربی بروند و سایر رشته‌ها و مشاغل متولی نداشته باشد.

خانواده‌ها حتما دفترچه راهنمای انتخاب رشته را بخوانند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که برای آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌های مهارتی چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ گفت: اقدامات مختلفی در راستای آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان انجام شده است اما امسال به دلیل شیوع کرونا فعالیتها کمتر انجام شد ولی به هر حال برنامه‌هایی را با حضور کارشناسان طراحی کردیم. دفترچه‌هایی برای هدایت تحصیلی چاپ شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است توصیه ما این است دانش‌آموزان و خانواده‌ها حتماً دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کنند.

فولادوند با اشاره به اینکه هنوز فرم‌های 6 و 7 هدایت تحصیلی صادر نشده است و نمرات باید از سامانه دانا به همگام منتقل شود، مدارس در حال انجام کار هستند و هر منطقه‌ای که تمام مدارس این کار را انجام دادند سامانه برایش باز می‌شود و می‌توانند فرم‌های هدایت تحصیلی را کپی گرفته و بر اساس اولویت‌های مشخص شده انتخاب رشته را آغاز کنند.

وی متذکر شد: در دفترچه‌های هدایت تحصیلی به طور دقیق مشخص شده است هر منطقه چه هنرستانهایی با چه تعداد ظرفیت‌ و چه رشته‌هایی دارد همچنین مشاوران در مدارس مستقر هستند و دانش‌آموزان میتوانند از آنها راهنمایی بگیرند علاوه بر آن در ادارات 19گانه شهر تهران میز هدایت تحصیلی داریم و مشکلاتی که به وجود می‌آید و در مدرسه قابل حل نیست اینجا مطرح می‌شود، ظرفیت مدارس مشخص است و یکی از کارهای میز هدایت تحصیلی این است، دانش‌آموزان را به مدارسی که ظرفیت دارد هدایت می‌کند.

استقبال زیاد از رشته‌های شاخه نظری

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه نظری عنوان کرد: کمک به انتخاب آگاهانه رشته‌های تحصیلی وکمک به هدایت متوازن که تکلیف قانون برای آموزش و پرورش است از جمله اهداف هدایت تحصیلی است، بر اساس سیاست‌های ابلاغی کشور باید بیش از 50 درصد دانش‌آموزان را به هنرستان‌ها هدایت کنیم اما تصمیمات خانواده‌ها باعث شده تا فشار به شاخه نظری را شاهد باشیم و در تهران رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی بیشترین داوطلب را دارند.

وی با اشاره به سه گام اساسی برای هدایت تحصیلی گفت: نخست تعیین هدف‌های تحصیلی و شغلی بر اساس استعداد، مهارت، علاقه و امکانات است. گام دوم شناسایی راه حل رسیدن به هدف‌های تحصیلی و شغلی است که پیش نیاز آن شناخت فرصت‌ها و امکانات تحصیلی و شغلی موجود در جامعه است و گام سوم تصمیم‌گیری و انتخاب رشته تحصیلی است که در اینجا دانش‌آموز دچار مشکل شده و خانواده به جای اینکه او را آزاد بگذارد به جای دانش‌آموز تصمیم می‌گیرد و بعدها در ادامه تحصیل دچار مشکل خواهد شد و گاه به سراغ تغییر رشته می‌رود که تاثیر منفی بر روحیه دانش‌آموز خواهد گذاشت.

فولادوند ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم خانواده‌ها دانش‌آموزان را در راستای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی آزاد بگذارند و علایق او را در نظر بگیرند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به دو ملاک برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: فرم شماره 6 که بررسی‌های مشاوره‌ای بوده، 65 نمره و فرم شماره 7 که سوابق تحصیلی دانش‌آموز است 35 نمره دارد و این دو فرم ملاک هدایت تحصیلی هستند.

رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش چه تفاوتی دارند؟

وی درباره تفاوت رشته‌های فنی و حرفه‌ای با کاردانش عنوان‌ کرد: از لحاظ کلاسهای عملی تفاوت وجود دارد و به لحاظ تئوری تقریبا شبیه به هم هستند، در شاخه فنی و حرفه‌ای به کارگاه‌های بزرگ‌تر نیاز داریم و کار عملی بیشتری وجود دارد بعضی دانش‌آموزان که هیچ رشته‌ای نمی‌آورند چون در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش ظرفیت خالی وجود داریم به سمت آن هدایت می‌شوند چرا که بیشتر اولیا به سمت رشته‌های نظری گرایش دارند بنابراین در رشته‌های فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش ظرفیت خالی داریم.

فولادوند درباره تجهیزات هنرستان‌ها بیان کرد: اگر در هنرستانها وضعیت تجهیزات کامل نباشد برنامه برون سپاری را در آموزش و پرورش داریم یعنی خدمات کارگاهی را از بخش خصوصی و دولتی خریداری و در هنرستانها مستقر می‌کنیم بنابراین نیازی نیست تمام تجهیزات را در کارگاه مدرسه داشته باشیم بلکه از موسسات خصوصی و دولتی بیرون که کار فنی انجام می‌دهند خدمات را خریداری می‌کنیم.

نمرات لازم برای ورود به رشته‌ های نظری

وی درباره حد نصاب نمرات لازم برای ورود به رشته‌های شاخه نظری مطرح کرد: حدنصاب نمرات برای رشته علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی 14، مطالعات اجتماعی 13 و عربی 12. رشته علوم و معارف اسلامی، معارف اسلامی 14، عربی 13، فارسی 12. رشته تجربی، ریاضی 13 و علوم 14. رشته علوم ریاضی، ریاضی 14 و علوم 13 است البته این کف نمرات بوده و نسبی است و در همه جا به یک شکل نیست.ما دانش‌آموزان را بر اساس کف نمره ارزیابی می‌کنیم و برخی مواقع سطح نمرات دانش آموزان بالاست یعنی همه 20 هستند و در آنجا باید ملاکی برای نمرات داشته باشیم همچنین نمرات پایه‌های هفتم و هشتم در هدایت تحصیلی ضریب 1 و پایه نهم ضریب 3 دارد.

فولادوند درباره عواقب عدم علاقه دانش‌آموز به رشته تحصیلی گفت: این موضوع بی‌انگیزگی به درس و تحصیل را رقم خواهد زد عدم تمرکز در مطالعه، کاهش یادگیری دروس، افت تحصیلی، بی هدفی، هدر رفتن سرمایه و وقت و ایجاد بار اضافه برای سیستم از جمله تبعات عدم علاقه به رشته تحصیلی است.از خانواده‌ها میخواهم به نظر کارشناسان و مشاوران توجه کنند، مدیران مدارس در حالت آماده باش هستند و تلاش می‌کنند سال تحصیلی آینده را به خوبی شروع کنند.