پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲

آخرین وضعیت حج تمتع امسال

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هنوز پاسخ قاطعی درباره وضعیت حج تمتع برای مردم نداریم، گفت: در صورتی که عربستان تا اواسط ذی‌القعده درباره وضعیت حج اطلاعیه‌ای صادر نکند، عملا حج تمتع امسال لغو می‌شود و اعزام منتفی خواهد بود.
کد خبر : ۵۱۰۲۳۹

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت و اخبار از برگزاری حج تمتع ۹۹، اظهار داشت: هنوز جواب قاطعی درباره وضعیت حج تمتع برای مردم نداریم، چرا که عربستان پاسخی در این زمینه نداده است و همه مسلمانان به نوعی منتظرند تا شرایط عربستان را بدانند.

به گزارش فارس وی با بیان اینکه مسؤولان عربستان حتی به مکاتبات و تماس‌های تلفنی همکاران ما درباره وضعیت حج تمتع امسال پاسخی نداده‌اند، افزود: عربستان باید بگوید که آیا بر اساس تفاهم‌نامه حجی که با کشورهای اسلامی امضا کرده، آمادگی ارائه خدمات همراه با امنیت، آرامش، سلامت و کرامت زائران دارد یا به دلیل عدم توانمندی حج امسال برگزار نمی‌شود.

رشیدیان با بیان اینکه ما برای تمام فصول کاری و حتی قبل از اعزام، استقرار و حتی بازگشت زائران خانه خدا دستورالعمل تهیه کرده‌ایم، گفت: حج یک واجب شرعی است و بهتر بود ‌کمیته‌ای تشکیل می‌شد و نمایندگان سازمان‌های حج را دعوت می‌کردند تا درباره چگونگی مواجهه با ویروس کرونا و برپایی یا عدم برپایی حج تمتع همفکری می‌شد.

وی با اشاره به اینکه ما از زمانی که بحث شیوع کرونا مطرح شد سناریوهای مختلف را بررسی کرده و بر اساس آن فرآیندهایی را پیش‌بینی کردیم، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام از زائران حج امسال انجام شده و معاینات زائران زیر ۶۰ سال نیز صورت گرفته است تا در صورت اعلام آمادگی عربستان برای حضور زائران با محدودیت و کاهش سهمیه بتوانیم زائران را به این سفر معنوی اعزام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره زمان انتظار ایران برای اعلام سعودی‌ها برای تشرف به حج تمتع، گفت: در صورتی که عربستان تا اواسط ذی‌القعده درباره وضعیت حج تمتع اطلاعیه‌ای صادر نکند، عملا حج تمتع امسال لغو می‌شود و اعزام منتفی خواهد بود.

بر اساس تفاهم نامه ایران و عربستان برای حج تمتع سال جاری، ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی باید از ۶ تیرماه به سرزمین وحی اعزام شوند که با توجه به شیوع کرونا و عدم اطلاع رسانی سعودی‌ها درباره وضعیت حج تمتع امسال، برپایی این مناسک در هاله‌ای از ابهام است.