جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹

غریب آبادی: دو درخواست دسترسی آژانس مبتنی بر اطلاعات غیر معتبر و ادعایی است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: مبنا قرار دادن اطلاعات ناشی از به اصطلاح عملیات مخفی یا فعالیت‌های اطلاعاتی مغایر با اساسنامه آژانس بوده و تعهدی نیز برای اعضاء ایجاد نمی کند.
کد خبر : ۵۰۹۷۵۰

کاظم غریب آبادی، در نشست فصلی شورای حکام با موضوع بررسی گزارش مدیرکل در مورد موافقتنامه پادمان ان. پی. تی ایران که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، سخنرانی و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

متن سخنرانی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نشست به شرح زیر است:

خانم رئیس، مدیرکل، عالیجنابان، خانم‌ها وآقایان

در ابتدا، مایلم نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران در مورد احتمال در معرض مخاطره قرار گرفتن محرمانه بودن این نشست را به ثبت برسانم. کارشناسان فنی هشدار داده اند که با برگزاری نشست در این قالب، بدون شک هیچ کنترلی در خصوص اینکه چه کسی هم اکنون در حال شنیدن، ضبط کردن، و افشای اطلاعات محرمانه می‌باشد، وجود ندارد. اجازه بدهید اعلام کنم که در صورت روی دادن چنین اتفاقی، دبیرخانه در قبال عدم رعایت دقیق اصول محرمانگی، پاسخگوی عواقب آن خواهد بود؛ ضمن اینکه مسئولیت کشور‌های عضو نیز به ویژه با توجه به اینکه چنین اطلاعات محرمانه‌ای به رسانه‌ها درز نموده و حتی توسط برخی موسسات منتشر شده است، نباید نادیده گرفته شود. بسیار اساسی است که آژانس تدابیر مناسب را برای تضمین حفاظت از محرمانگی اطلاعات، از جمله زمانی که چنین اطلاعاتی در اختیار دولت‌های عضو قرار می‌گیرد، اتخاذ نماید.

پس از انتشار گزارش مدیرکل در روز جمعه ۵ ژوئن ۲۰۲۰، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران مواضع اولیه را در این خصوص ارائه کرد که در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۲۰ به عنوان سند آژانس نیز ثبت و توزیع گردید.

خانم رئیس.

سطح گسترده همکاری‌های فعلی میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس به آسانی حاصل نشده است که بخواهد بواسطه منافع سیاسی برخی کشور‌ها کاهش یابد. مایلم به برخی از مهمترین جنبه‌های برجسته این همکاری، به شرح زیر اشاره کنم:

ایران، پروتکل الحاقی را در نتیجه برجام، به طور موقت و داوطلبانه اجراء می‌کند.

ایران، به تنهایی با ۴۳۲ بازرسی در سال ۲۰۱۹، پذیرای بیش از ۲۰ درصد از کل بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی بوده است.

ایران در سال ۲۰۱۹، ۳۳ دسترسی تکمیلی را برای آژانس فراهم نمود که ۷۳ درصد از کل دسترسی‌های تکمیلی آژانس در بین دولت‌های دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع بندی گسترده‌تر (۶۲ کشور) می‌باشد.

سهم بازرسی‌های ایران در بازه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، از ۴ درصد به ۲۰ درصد در سطح جهانی افزایش یافت و تقریباً ۷ بازرس به طور پیوسته و روزانه، در طول سال در ایران حضور دارند.

علیرغم مشکلاتی که آژانس در چندین دولت عضو جهت اجرای پادمان در شرایط کرونا با آن روبرو بوده است، همانطور که توسط مدیرکل گزارش گردید، فعالیت‌های راستی آزمایی در ایران حتی با پشتیبانی پرواز‌های چارتر بدون توقف ادامه داشت، که آژانس از آن به عنوان یک همکاری استثنائی یاد کرد.

در حالی که ایران اجرای برخی تعهدات خود تحت برجام را متوقف کرده است، فعالیت‌های راستی آزمائی آژانس تحت تأثیر این تدابیر جبرانی قرار نگرفته است.

خانم رئیس.

مایلم بر سیاست بنیادین ایران برای تداوم تعامل و همکاری با آژانس در راستای تعهدات خود ذیل موافقت نامه‌های پادمان تاکید کنم. با توجه به این امر، جمهوری اسلامی ایران به حق آژانس برای طرح سؤالات مشروع، درخواست شفاف سازی، یا درخواست دسترسی، بر اساس مأموریت خود و مطابق رویه‌های مصوب، اذعان می‌کند؛ ضمن اینکه همچنین بر حقوق خود به عنوان یک دولت عضو جهت درخواست ارائه دلایل متقن و اسناد و استدلال‌های پشتیبان از سوی آژانس در این زمینه تاکید می‌کند.

ایران همچنین معتقد است که تعهدات کشور‌های عضو، نامحدود نیستند و در چارچوب اسناد مربوطه تعریف شده اند. حقوق آژانس و تعهدات کشور‌های عضو، دو طرف یک سکه هستند که تقویت کننده یکدیگر می‌باشند. هم "تضعیف حقوق آژانس" و هم "تضعیف حقوق یک کشور عضو" نبایستی به عنوان یک گزینه مطرح شود.

خانم رئیس.

در مورد دو درخواست آژانس برای دسترسی، اجازه دهید تحولات را از مارس ۲۰۲۰ به طور خلاصه بیان کنم. ایران در طول دو ماه گذشته، تعامل سازنده خود با آژانس را با هدف حصول به یک درک مشترک بر روی جوانب مختلف درخواست‌ها ادامه داد تا مسیر برای یافتن یک راه حل هموار شود.

در همین راستا، دو دور بحث و گفتگو در ۲۹ آوریل و ۱۶ می ۲۰۲۰ در تهران بین مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران و هیأت آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپ

ضرند صرفاً بر اساس ادعا‌های بی پایه و اساسی که هر از چندگاه از سوی دشمنانشان مطرح می‌شود، با آژانس وارد تعامل شوند؟!

خانم رئیس.

از آنجا که گزارش مدیرکل، همچنین به آزمایشات تولید فلز اورانیوم در آزمایشگاه جابربن حیان اشاره می‌کند، مایلم به اطلاع برسانم که آژانس به تمامی فعالیت‌های راستی آزمایی مرتبط گذشته، از جمله گزارش قبلی خود تحت عنوان GOV / ۲۰۱۵/۶۸ در مورد ارزیابی مجدد عدم تطبیق‌های احتمالی در این خصوص، کاملاً بی توجه بوده است. این گزارش تأیید می‌کند که: "آژانس در سال ۲۰۱۴ این اطلاعات را دوباره بررسی کرد و ارزیابی نمود که میزان اورانیوم طبیعی درگیر، مرتبط با عدم قطعیت‌های مربوط به حسابرسی مواد هسته‌ای و اندازه گیری‌های مرتبط می‌باشد. " بایستی اضافه شود که مواد مرتبط با این پروژه، از زمان اولین روز راستی آزمایی در سال ۲۰۰۳، تحت مهر و موم آژانس قرار دارد.

خانم رئیس.

اجازه دهید یک بار دیگر تأکید کنم که سطح فعلی همکاری‌های ایران و آژانس مثال زدنی است که برخی از جوانب آن را در این بیانیه توضیح داده ام. این بر عهده همه ماست تا حافظ چنین منبع غرور و افتخاری برای همه، از جمله آژانس و کشور‌های عضو باشیم؛ و ما باید در برابر کسانی که می‌خواهند این دستاورد مهم را به خاطر امتیازات سیاسی کوتاه بینانه خود نابود کنند، متحد بایستیم. این مسئولیت نمی‌تواند تنها توسط ایران برعهده گرفته شود، و اگر این امر خدشه دار شود، همه ما بایستی تأثیرات منفی آن را تحمل کنیم. در این چارچوب، صرف اینکه گفته شود مسائل مربوط به پادمان از برجام جداست، کاملاً اشتباه است. فراموش نکنیم که حجم وسیعی از بازرسی‌ها و دسترسی‌های تکمیلی در ایران، در نتیجه اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی ذیل برجام انجام می‌شود و حتی این دو درخواست دسترسی آژانس نیز به لطف اجرای پروتکل الحاقی صورت گرفته است!

خانم رئیس، بسیاری از جمله دبیرخانه می‌گویند که احترام به مأموریت آژانس و رژیم پادمان و راستی آزمایی نباید به خطر بیفتد. جمهوری اسلامی ایران نیز کاملاً با این اصل موافق است و معتقد است که دبیرخانه به عنوان متولی اصلی، باید خود را در خط مقدم این کمپین از طریق رعایت دقیق مفاد اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان قرار دهد. "احترام" و "اعتماد" در طول زمان ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در عرض چند ثانیه در هم شکسته و از بین بروند. جمهوری اسلامی ایران مایل است مجدداً اعتقاد خود را مبنی بر اینکه اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی نیازمند همکاری با حسن نیت دو طرف است، تکرار نماید. با توجه به این موضوع، ایران قویا از دبیرخانه و اعضای آژانس می‌خواهد تا در برخورد با این موضوع، تدبیر و هوشیاری نشان دهند و از ورود به فرآیند‌ها و رهیافت‌های عجولانه پرهیز کنند. هرگونه رویکرد سیاسی یا تصمیم از طریق سوء استفاده از شورای حکام، مطمئناً سطح فعلی همکاری ایران و آژانس را تضعیف خواهد کرد، و مسئولیت و عواقب آن نیز بر عهده حامیان آن خواهد بود.

در این چارچوب، از آژانس خواسته می‌شود تا مأموریت خود را بطور حرفه ای، مستقل و بی طرفانه اجراء کند. هر گونه فشار یا دخالت در فعالیت‌های آژانس، بویژه فرایند راستی آزمائی با هدف پیگیری دستور کار سیاسی، کارآمدی و اعتبار آژانس را به مخاطره می‌اندازد، کاملا غیرسازنده بوده، و باید تقبیح شده و رد گردد.