پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
جزئیات دیدار نمایندگان با شهردار تهران

چرا شهرداری گزارشی از وضعیت آسیب‌ اجتماعی ارائه نمی‌دهد؟

دومین نشست مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم با حضور شهردار تهران به عنوان اولین میهمان این مجمع به منظور بررسی مشکلات پایتخت برگزار شد.
کد خبر : ۵۰۹۵۳۰

دومین نشست مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم بعدازظهر امروز (سه شنبه ۲۷ خرداد) با حضور پیروز حناچی شهردار تهران به عنوان اولین میهمان این مجمع به منظور بررسی مشکلات پایتخت برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید رضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه مجلس یازدهم در نظر دارد که از بُعد نظارتی در کنار مسئولان به بررسی امور پرداخته و در جهت رفع مشکلات به آنها کمک کند، گفت: بعد از این با شهرداری تهران جلسات مستمری خواهیم داشت، چرا که تهران تنها یک شهر نبوده و به اندازه یک کشور دارای مسائل و مشکلات متعددی است، بنابراین باید با نگاه ویژه ای به این حوزه ورود پیدا کنیم.

به گزارش خانه ملت در ادامه سید نظام‌الدین موسوی دبیر مجمع نمایندگان تهران با یادآوری اینکه این مجمع روزهای سه‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد، تصریح کرد: مسائل شهر تهران متعدد بوده و در دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می‌شود، بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی افزود: مجلس یازدهم به منظور تسریع روند پیگیری امور شهر، فراکسیون مدیریت شهری را به عنوان مهمترین فراکسیون این دوره از مجلس تشکیل داده که پیرهادی ریاست آن را برعهده دارد و دو جلسه از نیز قبل از آغاز به کار مجلس با حضور قالیباف تشکیل شده است.

موسوی تاکید کرد: اعضای این فراکسیون آمادگی این را دارند که در مورد کلانشهر تهران تصمیمات جدی اتخاذ کنند و برعکس مجلس گذشته که تصویر سیاسی به این حوزه بخشیده بود، از طریق ارتباطات و هماهنگی با شهرداری به رفع مشکلات موجود بپردازیم.

شهرداری تهران توجه بیشتری به نظافت سطح شهر داشته باشد

مجتبی توانگر با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سرمایه های ارزشمندی که در اختیار شهرداری قرار گفته، حضور نمایندگانی است که با برخورداری از سوابق حوزه شهری اعم از شهرداری و شورای شهر به مجلس یازدهم ورود پیدا کرده اند، افزود: فراکسیون مدیریت شهری دارای بیشترین میزان عضو نسبت به سایر فراکسیون هاست که می تواند نقش موثری در رفع مشکلات شهر داشته و در این زمینه با شهرداری تهران همکاری موثری داشته باشد، کما اینکه افرادی همچون پیرهادی، اقبال شاکری، تقی پور و پاک فطرت در آن عضویت دارند.

این عضو مجمع نمایندگان تهران در ادامه تاکید کرد: شهرداری تهران باید در رابطه با عدم اجرای پروژه های بزرگ در پایتخت توضیحاتی را ارائه دهد، همچنین نظافت و پیراش شهر که هزینه زیادی را در بر ندارد، نسبت به قبل افت زیادی داشته  که شهرداری باید در این زمینه به طور جدی ورود کند.

تهران الگویی برای سایر شهر‌های کشور است

بیژن نوباوه با بیان اینکه تهران الگویی برای سایر شهر‌های کشور است و مسائل مربوط به آن باید کلان‌تر بررسی شود، تصریح کرد: بودجه فرهنگی شهر تهران در دوره‌های قبلی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان و تقریبا به اندازه بودجه صدا و سیما بوده  که باید در خصوص نحوه و محل هزینه کرد آن توضیحات کاملی ارائه شود. به نظر می‌رسد که نگاه سیاسی به نوع فعالیت فرهنگی شهرداری کاملا قالب است به همین دلیل هم‌موازی کاری در این امور کاملا محسوس است. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: متاسفانه علی رغم فعالیت‌های بسیار خوبی که شهرداری در خصوص فرهنگ‌سرا‌ها و نصب بنرهای فرهنگی انجام می‌دهد، عملکرد قابل توجهی در حوزه فرهنگ شاهد نیستیم، افزود:  انتظار داریم موازی‌کاری در فعالیت‌های شهرداری و سایر نهادها فرهنگی به حداقل رسیده و رفع شود، همچنین به نیازهای واقعی فرهنگی بیشتر توجه شود. البته مسائل فرهنگی نیاز به جلسات تخصصی و بررسی دقیق تری دارد و نمایندگان در جلسات مذکور بهتر می‌توانند با شهرداری در مسیر توسعه مسائل فرهنگی همکاری کنند.

محسن پیرهادی با اشاره به اینکه ۱۹۳ نفر از نمایندگان برای عضویت در فراکسیون مدیریت شهری اعلام آمادگی کردند، افزود: موضوعات مختلفی در خصوص شورای شهر و شهرداری از دوره های قبل بر زمین مانده که نیازبه بررسی قانونی و نظارتی دارد. به عنوان مثال لایحه مدیریت یکپارچه شهری هنوز تعیین تکلیف نشده و نیاز به قانون دارد. همچنین قانون انتخابات شورها و نظارت بر آنها نیز باید کامل و مصوب شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: کمک‌های دولت به شهرداری‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که نیازمند پیگیری و نظارت نمایندگان است. شهرداری‌ها همواره به دلیل نگاه‌های سیاسی متضرر شده و بودجه‌‌ی آنها به دلایل مختلف اعم از کمبود منابع و مالی و عدم اولویت‌دهی  دولت ‌‌ها پرداخت نشده است. چرا که دولت‌ها و گاها مجلس، شهرداری‌ و شورای شهر را رقیب خودشان می‌دانستند و از آنها حمایت نمی‌کردند. 

وی با تاکید بر اینکه مسائل  فرهنگی و اجتماعی شهر تهران باید دقیق تر دنبال شود، اظهار کرد: اکثر بودجه فرهنگی شهرداری در حوزه‌های زیرساختی هزینه می‌شود  و هزینه‌های جاری فرهنگی آنها حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان است.

پیرهادی افزود: امیدواریم جلسات شهرداری تهران با مجمع نمایندگان تهران به منظور بررسی و رفع مشکلات شهری مستمر و دائمی باسد. بحل مشکلات شهرها با توجه به کمبود بودجه و منابع مالی شهرداری‌ها، دولت و مجلس نیازمند اراده و همت مسئولان دارد. معتقدم در این شرایط هم می‌توانیم گام‌های موثری برداریم. 

رفع مشکلات تهران نیاز به قانونگذاری ندارد

اقبال شاکری با بیان اینکه جلسه نمایندگان تهران با شهرداری باید در کارگروه‌های تخصصی پیگیری شود، افزود: برخی از مشکلات چالش های شهر تهران با پیگیری حل می‌شود و نیازی به قانون ندارند. اگر نیاز به تصویب هم بود نمایندگان تهران آماده همکاری هستند.

وی با بیان اینکه فضای حاکم بر نیروهای شهرداری باید بهبود یابد گفت: نبود امنیت شغلی، انگیزه های کارکنان را از بین می‌برد. با توجه شرایط سخت معیشتی امروز مردم ورود به مسائل کارکنان و جابه‌جایی انها غیر منطقی است. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: تغییر مداوم برخی از موضوعات به صورت مکرر موجب بی‌اعتمادی در میان مردم می‌شود. به عنوان مثال تغییرات در طرح ترافیک به تبدیل آن به شکل های پیچیده و مجهول مردم را سردرگم می‌کند، بنابراین باید خودمان را جای مردم بگذاریم، با این طرح ها چه اتفاقی رخ خواهد دارد؟ 

وی ادامه داد: برخی از سامانه‌ها طراحی شده، نیمه تمام مانده است که تکمیل آنها کمک به شهرداری‌ است. از طرفی ترمینال شرق که 90 در پیشرفت کار داشت با اقدامی عجیب و یکباره، تغییر کاربری داده می‌شود. 

شاکری اظهار کرد: افزایش ظرفیت‌های سفرهای درون  شهری تهران می‌تواند، ظرفیت خوبی برای شهرداری تهران است که باید در اولویت رسیدگی قرار بگیرد. از طرفی افزایش بودجه شهرداری از ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد، موجب افزایش بدهی‌های شهرداری می‌شودو به بررسی دقیق تری نیاز دارد. همچنین  خصوص موضوع کرونا و تاکید شهرداری بر اجرای طرح ترافیک با وجود مخالفت وزیر بهداشت و درمان آیا به نفع شهروندان بود ؟

وضعیت فاضلاب تهران فاجعه‌بار است

سمیه رفیعی  با تاکید بر اینکه جا به جایی بیش از یک میلیارد متر معکب فاضلاب به صورت روزانه در سطح شهر تهران فاجعه‌بار است، افزود: آیا شهرداری برای ساماندهی فاضلاب شهری و مدیریت آن برنامه‌ای دارد؟ 

رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس ، تصریح کرد: خواهش می‌کنم برنامه‌‌های منسوخ شده مانند طرح زوج و فرد را کنار بگذارید. با اجرای این نوع طرح‌ها به دنبال مدیریت بحران آلودگی هوا هستیم یا کسب درآمد؟ اگر این طرح‌ها در کاهش آلودگی هوا موثر بود، نتیجه مشخص و قابل ارزیابی ارائه می‌کردید.  

وی خطاب به شهردار تهران، گفت: میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها بیش از آن چیزی است که در گزارش اعلام کردید، بنابراین از شما دعوت می‌کنم برای بررسی تخصصی مسائل مربوط به حوزه زیست محیطی تهران در فراکیسیون محیطزیست جلسه‌ای برگزار کنیم.

اراده‌ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد

عزت‌الله اکبری تالارپشتی با بیان اینکه ما در رابطه با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نظراتی داریم، افزود: هم اکنون در شهرداری اراده ای برای به نتیجه رساندن طرح های نوسازی این ناوگان وجود ندارد، و این در حالی است که با قرار تضمین خرید داخلی یا خارجی می توان به این بخش را ساماندهی کرد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه از شهردار تهران خواست درخصوص نحوه فعالیت های بسیاری از صنایع تحت عنوان صنف براساس استانداردهای تعریف شده برنامه ریزی کند.

چرا شهرداری گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی ارائه نمی‌دهد؟

احمد نادری با بیان اینکه براساس نظرسنجی های صورت گرفته از مردم مشخص شده که روند اجرای پروژه های عمرانی در تهران به کندی صورت می گیرد، افزود: مصداق این مهم تکمیل پروژه زیرگذر گیشا است که قرار بود قبل از عید به اتمام برسد، اما هنوز تکمیل نشده و حجم زیادی از ترافیک در این منطقه به وجود این معضل باز می گردد.

وی یادآور شد: اجرای طرح ترافیک که تنها روزانه 1.5 میلیارد تومان سود برای شهرداری به همراه دارد، جان مردم را به خطر می اندازد، کما اینکه اجرای طرح ترافیک از ساعت 8 تا 16 زیبنده نیست و مشکلی را نیز از شهرداری حل نمی کند، ضمن اینکه در این زمینه به نظر وزیر بهداشت که نگران جان شهروندان بوده بی توجهی شده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با آُسیب های اجتماعی مجلس یازدهم تصریح کرد: ما انتظار داشتیم شهردای گزارش دقیقی از آسیب های اجتماعی مطرح کند و اینکه چه اقداماتی تاکنون برای رفع این معضل در این نهاد انجام شده است، تا براساس آن بتوانیم در صورت نیاز خلأهای قانونی را جبران کنیم.

شهرداری تنها ژست مبارزه با کرونا را گرفته است

در ادامه علی خضریان با بیان اینکه آسیب های اجتماعی مسئله اساسی شهر تهران است، افزود: با اینکه شهرداری متولی رفع این معضل در تهران نیست، اما چنانچه تصور می کنید دستگاه های مربوطه پای کار نیستند، به مجلس اطلاع دهید تا الزامات لازم برای ایجاد هماهنگی بین این دستگاه ها را ایجاد کنیم.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: شهرداری تنها ژست مبارزه با کرونا را به خود گرفته است، کما اینکه مصداق آن وضعیت تردد از طریق متروها است که جان مردم را به خطر انداخته و درآمدزایی شهرداری از طرح ترافیک مردم را به این سمت فرستاده است.

وی افزود: شهرداری چه برنامه ای برای مقابله با آسیب های اجتماعی در میادین امام حسین (ع) و شوش دارد که به راحتی در اماکن عمومی مواد مخدر خرید و فروش می شود و شرایط نامساعدی را ایجاد کرده است، بنابراین لازم است در این خصوص با نیروی انتظامی تفاهم نامه ای ایجاد کنید.

خضریان درادامه از شهرداری خواست به موضوع عدم صدور مجوز ساخت و ساز در شهرری که باعث رها شدن ساختمان ها شده و آنها را به پاتوق معتادان تبدیل کرده ، ورود کند. همچنین درخصوص نبود پیوست فرهنگی اجتماعی برای تبدیل پادگان 06 ارتش در پاسداران، ساماندهی زنان معتاد خیابانی، رفع بوی مشمئزکننده در خیابان پیروزی و تعیین تکلیف متروی پرند و پردیس به منظور کاهش حجم ترافیک در این مناطق تدبیری بیاندیشد.

مردم پرند در انتظار راه‌اندازی مترو هستند

حسن نوروزی در ادامه افزود: در ۴ سال گذشته تهران مبلغ ۱۸ هزار میلیارد مالیات به خزانه می داد و امروز ۶۰ درصد مالیات کشور از طریق این شهر پرداخت می شود، چرا بخشی از این مالیات برای حل مشکل تامین وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و مترو برای خود این شهر هزینه نمی شود؟

این نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ۱۵ سال است که زیرساخت های متروی پرند تکمیل نشده است ، همچنین بودجه امسال متروی پرند ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که با بخش اندکی از آن نیز می توان متروی این منطقه را راه اندازی کرد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه از شهردار خواست که در جهت ایجاد دو ایستگاه مترو در رباط کریم و بهارستان اقدام کرده و با توجه به مذاکراتی که با برخی کشورهای همسایه صورت گرفته برای ایجاد اتوبوس برقی در تهران و حومه برنامه ریزی شود.

ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

سید محسن دهنوی با بیان اینکه شهرداری تهران پایه مدیریت شهری کل کشور است، افزود: شهرداری تهران باید کل بار مدیریت شهری کشور را بر دوش بکشد، بنابراین این آمادگی را داریم که با این دید از شهرداری حمایت کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان تهران در دوره های قبلی که یک نوع بی تفاوتی نسبت به شهر و شهروندان را نشان می دهد، افزود: رویه نمایندگان کنونی تهران باید برخلاف نمایندگان دوره های قبل این شهر باشد، به همین دلیل نمی توانیم نسبت به وضعیت شهر بی تفاوت باشیم، بنابراین انتظار می رود در زمینه رفع مشکلات مناطق محروم داخل تهران و حاشیه آن با شهرداری کار مشترکی انجام دهیم.

دهنوی یادآور شد: ما در پی نشستی که با سایر نمایندگان تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تحقق این مهم در گرو ایجاد سه ضعلی شهرداری، مجلس و کمک های مردمی است، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که تهران شهر پولداران نیست، کما اینکه در کورهپزخانه ها و بسیاری از مناطق حاشیه ای تهران شاهد محدودیت های جدی هستیم، به همین دلیل لازم است جلسه جداگانه ای را با شهرداری جهت ارائه طرح جهت رفع مشکلات موجود در پایتخت برگزار کنیم.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس یازدهم در پایان ضمن تشکر از شهرداری که به شرکت های دانش بنیان کمک مطلوبی کرده است، یادآور شد: به رغم تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم، بنابراین لازم است نشستی را با شهرداری جهت تامین اعتبارات لازم برای این بخش و رفع موانع برگزار کنیم.

آرامستان بهشت زهرا (س) عامل ترافیک پایان هفته پایتخت

سیدعلی یزدی‌خواه ضمن اشاره به مشکلات آرادکوه، زباله و بوی بد موجود در پایتخت گفت: وضعیت ترافیک ایجاد شده به دلیل وجود آرامستان بهشت زهرا (س) که سال ۱۳۵۳ ایجاد شده، پایان هفته ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، به طوری که راه های جنوبی تهران به طور کامل مسدود می شود، بنابراین لازم است آرامستان هایی در بخش های دیگری از این شهر ایجاد شود.

این عضو مجمع نمایندگان تهران در ادامه از شهرداری خواست نسبت به استانداردسازی حریم کاری در منطقه ۲۰ ، تخصیص بخشی از بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی تخصیص یافته به مشهد، شیراز، قم و ری به منطقه ۲۰ و رسیدگی به وضعیت قنوات چاره اندیشی کند، همچنین برای تامین امنیت شهر ری در جهت احداث مقر ناجا در این منطقه اقدام شود.

رضا تقی‌پور نایب رئیس مجمع نمایندگان تهران در ابتدا خطاب به شهرداری خواست تا از نتیجه بدهی ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری گزارشی ارائه دهد.

وی افزود: قرار بود مبلغ ۲ میلیارد برای رفع مشکلات مترو از منبع فروش نفت اختصاص داده شود که نقش موثری در رفع آلودگی و کاهش سفرها دارد. ضمن اینکه در این مورد می توان از دولت الکترونیک کمک گرفت.

تهران نمی‌تواند نفس بکشد

مالک شریعتی‌نیاسر با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که بر ممنوعیت فعالیت های مخل حیط زیست تاکید دارد، افزود: تهران نمی تواند نفس بکشد، بنابراین شهرداری باید برای رفع این مشکل تدبیری بیاندیشد. از سوی دیگر در خصوص تعطیلات زمستانی برنامه ریزی شود، چرا که به زودی آبان ماه می رسد که با مشکل وارونگی هوا مواجهیم، بنابراین لازم است از الان برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

عبدالحسین روح الامینی در ادامه افزود: پذیرش مسئولیت بهداشت و درمان شهر تهران توسط شهرداری همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته، در صورت موافقت شهرداری و شورای شهر با این موضوع، پیشنهاد میگردد کمیته سه جانبه ای از جانب دولت و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسالمی و شهرداری نسبت به تدوین قانون جهت طرح در مجلس شورای اسلامی تشکیل گردد.

وی یادآور شد: در حال حاضر، در شهرداری تهران دو ساختار نسبتاً موازی "اداره کل سلامت" در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و همچنین "شرکت شهر سالم" در معاونت اداری و مالی فعالیت میکنند. با توجه به موازی کاری موجود، پیشنهاد میگردد با ادغام دو ساختار سازمانی فوق در شهرداری تهران، معاونت سلامت تأسیس گردد و معاونت مذکور، پایش و ارتقاء شاخصهای سلامت مردم شهر تهران را عهده دار گردد.

روح الامینی خاطرنشان کرد: علیرغم تصویب قانون فعالیت پزشکان و حرف وابسته در اماکن مسکونی، متأسفانه با برخوردهای سلیقه ای در مناطق مختلف در اجرای مفاد این قانون مواجه هستیم. از آنجا که فعالیت پزشکان در اماکن تجاری هزینه های پرداخت از جیب مردم را به طور مستقیم افزایش خواهد داد، از شهردار محترم تقاضا میگردد اجرای دقیق مفاد این قانون از کلیه شهرداران مناطق مطالبه گردد.

عضو مجمع نمایندگان تهران تاکید کرد: شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی نقش مهم و کلیدی در تأمین محصولات سلامت محور را عهده دار هستند و از شهرداری انتظار می رود برای استقرار و فعالیت این شرکتها زیرساختهای لازم را فراهم آورد.

روند ایجاد زیرگذر شهریار تسریع شود

حسین حق‌وردی افزود: موضوع حریم شهرداری ناحیه 6 منطقه 18 در شهر قدس مطابق با رأی عمومی دیوان عدالت اداری حل شود، همچنین تکمیل تقاطع زیرگذر شهریار که در حوزه اختیارات شهرداری منطقه ۲۱ است تسریع شود.

کمبود ۱۴۸۱ واگن مترو در تهران

پیروز حناچی با بیان اینکه تهران یکی از کلانشهرهای معروف و پرمشغله است، افزود: تهران با بیش از ۸.۵ میلیون نفر جمعیت و ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت بیش از ۲۲۰ سال است که پایتخت ایران بوده و براساس نظرسنجی های مردمی که در سال ۹۶ و ۹۷ صورت گرفت، آلودگی هوا و ترافیک اصلی ترین مشکلات آن است که در شرایط کنونی مسائل اقتصادی و اجتماعی هم به آن افزوده می شود.

وی افزود: شهرداری به دلیل حذف منابع پایدار که در سال ۶۴ صورت گرفت، از طریق فروش مایملک و دارایی ها، شهر تهران را اداره می کند. همچنین بودجه شهرداری به طور مستقیم و غیرمستقیم به ساخت و ساز و منابع پایدار حاصل از اخذ عوارض تامین می شود.

شهردار تهران با یادآوری اینکه اجرای لایحه منابع مالی پایدار شهرداری ها و لایحه اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده بسیاری از مشکلات مالی شهرداری را رفع می کند، یادآور شد: اجرای این دو قانون وابستگی شهرداری به درآمد حاصل از ساخت و ساز قانونی و غیرقانونی را کاهش داده، ضمن اینکه لازم است گام های بعدی برای تامین هزینه جاری و چابکی بدنه شهرداری برداشته شود.

حناچی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود حمل و نقل عمومی که به معضل آلودگی هوا دامن می زند، خاطرنشان کرد: براساس آمار بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ سالانه ۷ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و در تهران نیز آمارهای غیررسمی بیانگر روزانه فوت ۱۵۰ نفر بوده که آلودگی هوا این تعداد را تا ۱۸۰ نفر افزایش می دهد، ضمن اینکه در شرایط کنونی روزانه تعدادی از مردم در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند که این رقم در هفته اول فروردین ۱۱۹ نفر بوده است. از سوی دیگر براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه تعداد ۷ میلیون نفر بر اثر تنفس ذرات معلق دچار سکته مغزی و سرطان می شوند و این در حالی است که میزان ذرات معلق در تهران بالاتر از حد استاندارد است.

وی افزود: در حوزه منبع متحرک و تولید آلاینده های گازی، ۵۷۲ تن بوده که ۸۲ درصد آن در تهران مربوط به منابع متحرک از قبیل موتور، خودرو و حتی قطارها است و این آمار در رابطه با فرودگاه ۰.۳ درصد، جایگاه سوخت ۱.۹ درصد، راه آهن ۰.۱ درصد، پایانه اتوبوس ۰.۲ درصد، همچنین ذرات معلق در تهران سالانه ۶۸۰۰ تن از طریق منابع متحرک ایجاد می شود که بسیار خطرناک بوده چرا که مستقیماً وارد خون شده و باعث ایست قلبی می شود.

شهردار تهران در رابطه با کیفیت هوای تهران اظهار کرد: در سال ۹۷ که سال پربارندگی بود، تعداد روزهای پاک ۲۸ روز، روزهای سالم ۲۷۸ روز، روزهای ناسالم برای گروه های حساس ۵۹ روز و روزهای ناسالم نداشتیم. همچنین در سال ۹۸ تعداد روزهای پاک ۲۹ روز، روزهای سالم ۲۵۰ روز، روزهای ناسالم برای گروه های حساس ۸۱ روز و روزهای ناسالم ۵ روز بود.

وی در بیان قوانین متعددی که در حوزه شهری ایجاد شده، به قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون هدفمندی یارانه ها، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخایر ارزی برای حمل و نقل ریلی، قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر و قانون هوای پاک اشاره کرد.

شهردار تهران در ادامه افزود: هم اکنون ۲۴۰ کیلومتر خطوط مترو داریم ، همچنین برای احداث خط 6 از ایستگاه دولت آباد تا امام حسین (ع) برنامه ریزی شده و قرار بود تا سولقان تداوم یابد که به دلیل نبود تجهیزات و منابع مالی و اعمال تحریم ها به تعویق افتاد.

وی یادآور شد: خطوط متروی منطقه 2 و 5 به راحتی قابل اتصال به شبکه مترو هستند که تحقق این امر در گرو حمایت مجلس است. ضمن اینکه خط ۶ و ۷ مترو طولانی ترین خطوط در تهران هستند. از سوی دیگر ۷۰ واگن مترو ساخته شده و به شبکه مترو متصل شده است، اما همچنان تعداد ۱۴۸۱ واگن کمبود داریم که چنانچه تامین شود میزان تاثیرگذاری مترو از ۱۷ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند که در این شرایط میزان جابجایی مسافران از ۲ میلیون نفر به ۷ میلیون نفر افزایش پیدا می کند.

حناچی با اشاره به میزان سوبسید پرداخت شده به بلیط های مترو افزود: برای هر بلیط ۱۲۰۰ تومان دریافت می شود و این در حالی است که قیمت واقعی بلیط ها بیش از ۶ هزار تومان و با حذف سرمایه گذاری صورت گرفته 12 هزار تومان است که بیانگر پرداخت سوبسید سنگین در این بخش است و شاید این یکی از عواملی باشد که باعث می شود بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری در این بخش نداشته باشد.

وی افزود: افزایش سهم شهرداری از اوراق مشارکت در قوانین بودجه سنواتی از موضوعات مهمی است که بخش اعظم بودجه مترو را تشکیل می دهد.

شهردار تهران با اشاره به دلایل مشکلات ایجاد شده در ناوگان اتوبوسرانی در پی انتشار ویروس کرونا خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵ هزار و ۷۸۶ دستگاه اتوبوس و ۲۴۵ دستگاه مینی بوس وجود داشته، ضمن اینکه حداقل در این بخش به تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس و یک هزار دستگاه مینی بوس نیاز فوری وجود دارد. از سوی دیگر برنامه پیش روی سامانه اتوبوسرانی خرید و بکارگیری ۱۹۵۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰ دستگاه مینی بوس، بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده دوکابین و ۲ هزار دستگاه اتوبوس تک کابین و برنامه ریزی برای ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است.

وی در مورد وضعیت تاکسیرانی یادآور شد: هم اکنون ۳۹ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد و از سال ۹۶ نیز ۹ هزار تاکسی بازسازی شده است.

حناچی افزود: امیدواریم با تجربه نمایندگان تهران در حوزه شهری بتوانیم لایحه مدیریت شهری را به نتیجه برسانیم که اختیارات همراستا با مطالبات را در شهرداری افزایش می دهد.

وی در مورد دلیل اجرای مجدد طرح ترافیک با وجود کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و تهدید سلامت مردم به دلیل شیوع کرونا عنوان کرد: در اجرای طرح ترافیک نگاه مالی مطرح نبود و تنها افزایش سفرهای غیرضروری به مرکز شهر دلیل اجرای مجدد این طرح بود که با حضور دکتر زالی در جلسه ای برای آن تصمیم گیری شد و هر چند یک بار استاندار و یک بار وزیر بهداشت در رابطه با اجرای آن تردید داشتند، اما در نهایت با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه رسیدیم.

شهردار تهران تصریح کرد: در مورد بودجه سال ۹۸ شهرداری، بودجه اولیه میزان ۹۸ درصد محقق شد و در دو ماه آخر با متممی که شورای شهر اضافه کرد متوسط ۷۸ درصد محقق شد.

وی در مورد وضعیت فاضلاب ها در تهران افزود: گزارش ارائه شده در مورد فاضلاب براساس آمار سالانه و غیرصحیح مطرح شد، چرا که یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال در تهران داریم که ۸۰۰ هزار مترمکعب به فاضلاب و ۳۰۰ هزار مترمکعب بازیافت و تصفیه می شود.

حناچی در مورد وضعیت زیرگذر گیشا گفت: قرار بود این پروژه آخر اسفند تکمیل شود، اما از هفتم اسفند به دلیل شیوع کرونا ادامه فعالیت ها متوقف شد و ما تا پایان فروردین مجوز فعالیت نداشتیم، اما الان تکمیل شده است.

وی یادآور شد: در مورد ترمینال شرق سوال جدی مطرح است چرا که در دهه ۷۰ این محدوده برای تردد بیش از ۵۰ هزار مسافر تا ۱۰۰ هزار مسافر طراحی شد، اما در شرایط کنونی روزانه 6 هزار مسافر بیشتر در آن تردد ندارند.

شهردار تهران در مورد آرادکوه و آرامستان بهشت زهرا (س) یادآور شد: این نکته مهمی است به همین دلیل در حال مطالعه و مکان یابی برای ایجاد چند آرامستان دیگر هستیم. در مورد آرادکوه نیز روز گذشته طرح کاهش پسماند رونمایی شد که از ۷ هزار تن به ۵۶۰۰ تن کاهش یابد، ضمن اینکه ایده آل این است که مقداری از پسماندها در ایستگاه های میانی بازیابی شده و یک بخشی تبدیل به انرژی و بقیه دفن شود و در نهایت این بخش به صفر برسد.

وی تاکید کرد: در مورد استفاده از صندوق توسعه ملی خط اعتباری در چین برای خرید ۶۳۰ واگن ایجاد کردیم که نامه از طریق بانک مرکزی به این کشور ارسال شده است.

شهردار تهران افزود: در مورد تهران در حوزه سلامت نسبت به دیگر استان ها وضعیت خوبی داریم، همچنین در مورد متروی پرند هفته گذشته جلسه ای داشتیم و در مورد متروی پردیس و هشتگرد نیز مطالعات آغاز شده است.