وقتی امام خمینی(ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ و پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیلی، طی پیامی خطاب به مسلمین ایران و جهان از آنها خواستند تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند، کمتر کسی پیشبینی میکرد که این نامگذاری بتواند حیاتبخش و استمرار دهنده جنبش مقاومت در منطقه و جهان باشد.
به گزارش فارس ایشان در این پیام بیان میکنند: «من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران میکند».
بنیانگذار انقلاب اسلامی همچنین در پیام خودشان میافزایند: «من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى میخواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند؛ و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و میتواند تعیینکننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته».
ضرورت بیداری و قیام ملتها در قبال جنایات قدرتها
امام(ره)همچنین یک سال بعد در پیام رادیو-تلویزیونی به ملت ایران میفرمایند: روز قدس را باید مسلمانها زنده نگه دارند. من کراراً راجع به طمعهای اسرائیل تنبّه داده ام که اسرائیل اینطور نیست که اکتفا کند به آن زمینهایی که غصب کرده است. حالا دیدید که پایتخت خودش را در قدس قرار داده است و تمام این چیزهایی که از امریکا و از طرفدارهای حقوق بشر و از این محافل و مجالسی که در خارج هست، اینها تمام یک شعرهای غیر موزون است و لهذا، می بینید که انکار می کنند و اسرائیل هیچ اعتنا نمی کند. تنبّه می دهند، اسرائیل آنها را محکوم می کند. این برای آن است که مسئله، مسئلۀ جدّی نیست. اینطور نیست که آمریکا جدّاً مخالف باشد با اینکه پایتخت اسرائیل در قدس باشد و مع ذلک اسرائیل بتواند یک همچو کاری بکند. اینها همه یک مانورهایی است که می دهند. یا مثلاً، مجالس حقوق بشر و مجالس دیگری که از همین ابواب هست در آنجا، در آن ممالک هست، اینها همه دستشان توی هم است و برای چاپیدن ما مسلمین و کسانی که در آسیا، در افریقا، در آنجاها هستند، و مع الأسف، مسلمین متنبّه نمی شوند.
ملتها باید خودشان راجع به این مسائل قیام کنند. برای اینکه دولتها هم غالباً ـ الاّ کمی اگر باشد ـ آنها هم دستشان با همان ابر قدرتها توی هم است و لهذا، می بینید که اینطور جنایاتی که از آمریکا واقع می شود، مسلمانها ـ یعنی، دولتهای اسلامی ـ هیچ از خودشان یک گرایشی نشان نمی دهند. گاهی هم اگر یکی شان یک چیزی بگوید، یک حرفی است، بیش از یک حرف نیست. شما دیدید که امریکا با این جوانهای عزیز ما، با این دخترها، با این پسرها، با این دانشجوهای عزیز، چه رفتار وحشیانه ای کرد، و آنها چه شجاعتی در مقابل پلیس امریکا از خود نشان دادند و در مقابل همۀ قدرتهایی که آنجا بود و همۀ پلیسها و همۀ دستگاههای انتظامی، اینها با مشت گره کرده ایستادند، تحمل کتکها را کردند، تحمل جنایتهای امریکا را کردند، لکن از آن مسئله ای که پیش آنها «مسئله» بود، اصلاً نگذشتند. مسلمین باید از این جوانها، از این جوانهایی که از ایران در خارج هست، چه در انگلستان و چه در اروپا و چه در امریکا هست، تنبّه پیدا کنند که باید چه کرد.ما دولتها را ازشان مأیوس هستیم، لکن ملتها میزانند. ملتها در مقابل این جنایتی که امریکا کرده است و اخیراً هم انگلستان نسبت به این جوانهای غیور ما، چه نشان دادند؛ چه عکس العملی نشان دادند؟ اگر در بلادی باز عکس العملی بود، از جوانهای ایرانی و گاهی هم از آنها بود. اما ملتها خیلی عکس العملی نشان ندادند، این برای آن است که ملتهای اسلامی باز تنبّه به این پیدا نکردند که تعلیمات اسلام چیست.
آزادی فلسطین؛ از اصول سیاست خارجی امام
رهبرمعظم انقلاب 14خرداد 92 در جمع مردم درخصوص میزان اهتمام امام(ره) به آزادی قدس تاکید می کنند: «در سیاست خارجی، اصول امام عبارت است از ایستادگی در مقابل سیاستهای مداخلهگر و سلطهطلب؛ برادری با ملتهای مسلمان؛ ارتباط برابر با همهی کشورها، بجز کشورهائی که تیغ را بر روی ملت ایران کشیدهاند و دشمنی میکنند؛ مبارزهی با صهیونیسم؛ مبارزه برای آزادی کشور فلسطین؛ کمک به مظلومین عالم و ایستادگی در برابر ظالمان. وصیتنامه امام جلوی چشم ما است. نوشتههای امام، فرمایشات امام، در کتابهایی که متن کلمات آن بزرگوار را درج کردهاند، موجود است
احساس خطر امام نسبت به سلطه اسرائیل از سال ۴۱
رهبر معظم انقلاب همچنین نهم خردادماه 81 در دیدار با کارگزاران نظام درمورد احساس خطر امان نسبت به سلطه اسرائیل بیان میکنند: «دنیای اسلام به وظیفهی خود[نسبت به فلسطین] عمل کند. دنیای اسلام، یعنی ملتها و دولتها. دولتها ممکن است برای خود محاذیری فرض کنند، اما ملتها این محاذیر را ندارند؛ علما، روشنفکران، سیاسیّون و مؤثّرینِ در فکر مردم، این محاذیر را ندارد؛ باید اقدام کنند. این اقدام، به دولتهای آنها هم کمک خواهد کرد. امروز اگر ملتهای مسلمان و بخصوص ملتهای عرب در داخل کشورهایشان عزم و ارادهی خود را در حمایت از ملت فلسطین به طور واضح و مستمر نشان دهند، برای دولتهایشان هم خوب است؛ زیرا دولتها در صحنهی دیپلماسی میتوانند از این وسیله برای فشار آوردن روی دشمن استفاده کنند.
امام بزرگوار ما، حقیقت مسأله را خوب شناخته و دیده بود. از شروع این نهضت از سال ۱۳۴۱ - یعنی چهل سال قبل - آن وقتی که هنوز در ایران مسألهی فلسطین حتّی در بین خواص هم منتشر نشده بود، حرف امام این بود که در مقابل سلطهی اسرائیل باید همه احساس خطر کنند؛ همه باید بایستند و مقابله کنند. بعد هم همین راه را ادامه داد و این یکی از شعارهای بزرگ آن مرد الهی و آسمانی بود».
قدس در طول حیات بیش ار 40 ساله انقلاب اسلامی همواره جزو اصولیترین راهبردهای جمهوری اسلامی بوده و رهبر انقلاب نیز در طول دوران زعامتشان با گسترش کمّی و کیفی نیروی مقاومت، آن را از گروههای کوچک مبارزاتی که اوایل انقلاب توسط شخصیتهایی چون شهید چمران، امانم موسی صدر و سیدحسن نصرالله و با تاسی از منویات امام راحل ایجاد شده بود، به محور مقاومتی تبدیل کردند که اکنون بزرگترین چالش رژیم اشغالگر قدس و آمریکا در منطقه به شمار میآید.