جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸

چرا مردم پراید ۱۱۱ می‌خرند؟

اگر بخواهیم در تاریخ خودروسازی دنیا شرکت‌هایی را مثال بزنیم که در طول سال‌ها علی‌رغم انتقادات و فشارهای مختلف از سوی نهادهای متفاوت، همچنان اصرار به تولید خودرویی بی‌کیفیت و غیر استاندارد داشته‌ و دارند و به هیچ صورتی از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند، قطعا گروه خودروسازی سایپا با کسب مقام اول، کاپ قهرمانی را دریافت خواهد کرد.
کد خبر : ۵۰۴۴۸۴

چرا مردم پراید ۱۱۱ می‌خرند؟

البته که بعید است در این رقابت شرکت خودروسازی دیگری اصلا وجود داشته باشد! پراید این محصول نامدار شرکت سایپا در طول سال‌هایی که از تولید اولین نمونه آن می‌گذرد، چندین فیس‌لیفت را تجربه کرده است؛ اما در حقیقت هیچ تغییری نمی‌توان در آن مشاهده کرد. به جز طراحی ظاهری که هر بار بدتر از دفعه قبل مخاطب بازار را ناامید کرده است. پراید ۱۱۱ در واقع فیس‌لیفت پراید هاچبک محسوب می‌شود. این خودرو ابتدا قرار بود با نام مروارید به بازار عرضه شود، اما بعدها با نام پراید ۱۱۱ و در دو تیپ SE و TL وارد بازار خودروی ایران شد. طراحی این خودرو هیچ تفاوتی با نمونه صندوقدار آن یعنی پراید 132 ندارد. گویا کسی با یک اره صندوق پراید را بریده و دو چراغ به ته آن چسبانده است. تنها تفاوت موجود بین دو تیپ پراید ۱۱۱، امکان وجود فرمان هیدرولیک بود که بر روی تیپ SE به عنوان امتیاز آپشنال قرار داده شده است. استاندارد نبودن این خودرو و پایین بودن کیفیت ایمنی آن، همه ساله باعث تصادفات بسیاری در کشور ما می‌شود که همین امر باعث شد از آن به‌عنوان تابوت متحرک یاد شود. شاید بتوان تنها نمونه‌های موفق پراید را همان اولین پرایدهای کره‌ای بدانیم که از ابتدا وارد بازار خودروی ایران شد.

آیا پراید ۱۱۱ هیچ نکته مثبتی هم دارد؟

پراید تا چند سال پیش پرفروش‌ترین خودروی داخلی ما بود. دلیل آن هم کاملا مشخص است. قیمت   ۱۱۱، می‌تواند بهترین دلیل باشد. از طرفی استهلاک کم و قطعات در دسترس و بازار خرید و فروش خوب آن باعث شد که مردم تمایل به خرید آن داشته باشند و شرکت سایپا هم بدون اینکه هیچ تلاشی برای بهتر شدن کیفیت تولید خودش بكند، بی‌وقفه پراید تولید کرد!

پراید ۱۱۱ هیچ تفاوتی با نمونه صندوقدار خودش ندارد. خودرویی قدیمی که نتوانست خود را با شرایط به روز خودروهای دیگر همسان کند. در زمینه فنی، این خودرو همان موتور ۱۳۲۳ سی‌سی و قدرت ۶۵ اسب بخاری تمام پرایدهای دیگر را دارد. با وجود این پیشرانه ضعیف، پراید ۱۱۱ مصرف سوخت بسیار بالایی هم دارد. موتور پراید ۱۱۱ مدت‌هاست که به عنوان موتوری از رده خارج معرفی شده است، چون هیچ استانداردی ندارد. در قسمت کابین، شرکت سایپا در استفاده از بدترین متریال‌ها هم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است! این قطعات بی‌ّکیفیت با بدترین مونتاژ ممکن در کنار هم قرار گرفته‌اند. سیستم تعلیق و ترمز این خودرو هم بسیار ضعیف عمل می‌کند. فضای داخلی کم، عایق‌بندی نامناسب، ضعیف بودن موتور و امکانات رفاهی در حد صفر پراید ۱۱۱، این خودرو را برای مسافرت‌های جاده‌ای بسیار ناایمن نشان می‌دهد.

پس چرا مردم پراید ۱۱۱ می‌خرند؟

جواب فقط یک کلمه است؛ گزینه‌های جایگزین زیادی ندارند. در این بازه قیمتی كمتر خودرویی برای رقابت با پراید ۱۱۱ وجود دارد كه آن‌ها هم غالبا كاركرده هستند. با مشاهده آگهی در سایت‌ دیوار می‌توانید بازار خودروها در این بازه قیمتی را به خوبی بررسی کنید.

از طرفی پراید به دلیل ابعاد کوچک و مصرف سوخت کم و استهلاک پایین، برای مصارف درون شهری خودرویی مناسب به نظر می‌آید. در جاده اما سفر با آن ریسک بزرگی محسوب می‌شود. بعد از ورود خودروهای چینی و پایین بودن قیمت آنها و همچنین با تولید خودروی تیبا، تقاضا برای خرید پراید بسیار کم شد. از طرف دیگر به دلیل رعایت نکردن اصول استاندارد از طرف شرکت سایپا، با سخت‌گیری‌های شرکت استاندارد، در چند ماه آینده خط تولید این خودرو متوقف خواهد شد. اما باز هم با بالا رفتن قیمت خودروهای خارجی، برای خرید خودرویی با هزینه پایین، پراید تنها گزینه پیش روی خریداران است.  پراید ۱۱۱ به عنوان ارزانترین خودروی بازار انتخاب اول خیلی‌ها خواهد بود.