سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰

درگذشت رئیس جمهور گینه‌بیسائو

رئیس جمهور گینه بیسائو که برای درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن 64 سالگی در بیمارستان "وال دوگراس" فرانسه درگذشت.
کد خبر : ۴۹۹۲۲

به گزارش صراط به نقل از فارس، "مالام باکای سانها" که پیش از سال جدید میلادی برای درمان به فرانسه رفته بود و از آن زمان در حاکت کما به سر می برد، در بیمارستان "وال دوگراس" درگذشت.
بر اساس قانون اساسی گینه، "ریموندو بریرا"، رئیس انجمن ملی و از اعضای حزب حاکم این کشور، به عنوان رئیس جمهور منصوب می شود تا انتخابات این کشور طی 90 روز آینده برگزار شود.
گینه بیسائو در غرب آفریقا واقع شده است و از زمان استقلال از پرتغال در سال 1974 شاهد کودتاها و تروهای سیاسی فراوانی بوده است.

ورود "اسماعیل هنیه" به مصر

رئیس دولت منتخب فلسطین در اولین سفر خارجی خود، در راس هیاتی وارد قاهره، پایتخت مصر شد.
"اسماعیل هنیه" که در بازگشت از تونس وارد فرودگاه قاهره شده بود، با استقبال فراوان مردم روبرو شد؛ برخی از مردم تصاویری از وی ، پرچم های فلسطین و مصر و یا پلاکاردهایی با عنوان "الاقصی ما را می خواند" حمل می کردند.

اعتراضات در نیجریه ده‌ها زخمی برجای گذاشت

دهها هزار نفر از مردم نیجریه با برگزاری تظاهراتی به حذف حمایت های دولت از سوخت اعتراض کردند و در درگیری با پلیس یک نفر از معترضان کشته و 24 نفر نیز مجروح شدند.
همچنین اتحادیه های کارگری نیز از امروز در همه مناطق این کشور اعتصاب می کنند.
خشم مردم نیجریه از لغو حمایت های دولت از سوخت، با ناکامی دولت برای تحت کنترل گرفتن گروه "بوکوحرام" در شمال نیز همراه شده است.

لیبی ممنوعیت همکاری تجاری و اقتصادی با لبنان و سوئیس را لغو می کند

دولت لیبی اعلام کرد که ممنوعیت همکاری تجاری و اقتصادی با لبنان و سوئیس را لغو کرده و مانند سایر کشورها آزادی همکاری با این دو کشور وجود دارد.
"احمد الکوشبی"، معاون وزارت اقتصاد لیبی یادآور شد: همکاری ما با این کشورها بر اساس احترام متقابل و تامین منافع خواهد بود.
لیبی در زمان رژیم "معمر قذافی" به علت بحران های دیپلماتیکی که با لبنان و سوئیس داشت، همکاری خود را با این دو کشور لغو کرد.
بحران میان سوئیس و رژیم قذافی در سال 2008 هنگامی آغاز شد که دستگاه قضایی سوئیس "هانیبال قذافی"، فرزند وی را به علت بدرفتاری با دو خدمتکارش بازداشت کرد.
اختلاف میان لبنان و لیبی نیز زمانی شدت یافت که لیبی از دعوت کردن لبنان برای حضور در نشست سال 2010 سران عرب در شهر "سرت" امتناع کرد؛ علت این امر اعتراضات شیعیان لبنان به حضور مقامات کشورشان در این نشست بود، زیرا آنها رژیم قذافی را عامل ربوده شدن "امام موسی صدر"، رهبر شیعیان کشورشان می دانستند.

 

آخرین اخبار و تصاویر سیاسی  را در سرویس سیاست صراط بخوانید.