پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

توزیع پیک نوروزی در مدارس ممنوع است

توزیع پیک نوروزی در مدارس ممنوع است
حکیم زاده گفت: به هیچ وجه پیک نوروزی نداریم و با توجه به دستاوردهای خوبی که در کتابخوانی و نوشتن داستان در سال گذشته داشتیم این روال همچنان برقرار است.
کد خبر : ۴۹۴۶۲۵

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در این معاونت برگزار شد، با اشاره به اینکه ارتقای صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان داشتیم، اظهار کرد: درصد معلمان تحت پوشش را به ۳۲ درصد رساندیم و برنامه‌های درسی قرآن را به ۳۴۲ هزار کلاس درس افزایش دادیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران او ادامه داد: ۳ میلیون و ۴۰۹ هزار دانش آموز هم در طرح جابربن حیان تحت پوشش قرار دادیم علاوه بر آن در طرح بازی و یادگیری امسال تعداد کلای‌ها را به بیش از ۶ هزار کلاس رساندیم.

حکیم زاده بیان کرد: باید به این سمت پیش رویم که در تمام کلای‌های درس و در هر فضایی بتوانیم، کلاس بازی را داشته باشیم بنابراین باید معلمان را آموزش دهیم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دوره پیش دبستانی اظهار کرد: موفق شدیم دو بخشنامه مهم را برای ساماندهی فرصت‌های قصه‌ای آموزشی برای پوشش دبستانی به مدارس ارسال کنیم که این موضوع به توسعه پیش دبستانی کمک می‌کند البته با توجه به تخصیص اعتبارات نگرانی‌هایی داریم.

حکیم زاده گفت: در مناطق روستایی به ۵۶ درصد پوشش پیش دبستانی رسیدیم که رقمی قابل توجه است. هر چه کودکان فرصت برخورداری از پیش دبستانی داشته باشند، امکان موفقیت در دوران تحصیل افزایش پیدا می‌کند.

او با اشاره به دومین دوره برنامه هویت ملی بیان کرد: این برنامه در تمام پیش دبستانی‌های زیر نظر آموزش و پرورش برگزار می‌شود و امسال در استان فارس، دوره کشوری آن برگزار می‌شود.

حکیم زاده با تاکید بر حذف پیک نوروزی گفت: به هیچ وجه پیک نوروزی نداریم و با توجه به دستاوردهای خوبی که در کتابخوانی و نوشتن داستان در سال گذشته داشتیم؛ این روال همچنان برقرار است.


ممنوعیت ورود کتاب های کمک درسی

معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد: ممنوعیت ورود کتاب های کمک درسی همچنان برقرار است؛ این برنامه ای بود که وزیر هم مجدد آن را تاکید کرد.

او اظهار کرد: همچنان بر ممنوعیت برگزاری مسابقات علمی مانند لیگ پایا، مسابقات کانگورو، چرتکه و محاسبات ذهنی و مواردی از این دست تاکید داریم.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: به عنوان آموزش ابتدایی با پدیده ای به نام homeschooling کاملا مخالف هستیم چراکه مدرسه صرفا محلی برای آموزش نیست و فرصت دوستیابی و تعامل هم در مدارس داریم بنابراین از خانواده ها خواهش می‌کنیم که مراقب این دعوت‌ها باشند.

او ادامه داد: با دستور وزیر آموزش و پرورش و حضور میدانی در سیستان و بلوچستان مصوب شد تا همه دانش آموزان عشایری تحت پوشش باشند و به این ترتیب ۱۸ هزار دانش آموز عشایری تحت پوشش قرار گرفتند. علاوه بر آن برای اولین بار مجمع فرهنگی خیرین عشایر در اردبیل کلید زدیم و به این ترتیب ۴۶ درصد دانش آموزان عشایری به مدارس برگشتند.

حکیم زاده اضافه کرد: اکنون ۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۵ نفر در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند که نسبت به قبل، افزایش ۲/۵۷ درصدی داریم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به آمار دانش آموزان اتباع خارجی گفت: کل دانش آموزان اتباع ۳۴۵ هزار و ۴۵ نفر است که ۰/۱۱ افزایش نسبت به سال قبل داشته است .

حکیم زاده گفت: کلاس‌های دوره دبستان رشد ۳/۲ درصدی داشته است و امسال ۳۵۲ هزار و ۹۴۸ کلاس در دوره دبستان داریم. تعداد کل معلمان ابتدایی ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم است که نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم.


کاهش کودکان بازمانده از تحصیل نسبت به سال قبل

او تصریح کرد: خوشبختانه کودکان بازماندگان تحصیل نسبت به سال قبل کاهش یافته و توانستیم در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حدود ۳۶ هزار و ۴۴۴ کودک بازمانده از تحصیل را در مدارس جذب کنیم که نسبت به قبل رشد داشته است. تعداد کل نوآموزان یک میلیون و ۵۳۰ هزار و ۳۱ نفر و تعداد کلاس ها ۷۰ هزار و ۹۶۴ هزار است.

حکیم زاده با اشاره ردیف مستقل بودجه عشایری گفت: در این مورد پیگیری های لازم از سوی دولت هم پیگیری می‌شود و امیدواریم در کمیسون تلفیق به نتیجه برسد.

معاون آموزش ابتدایی درباره انسداد مبادی بی‌سوادی به هیچ وجه بر مناطق روستایی متمرکز نیست، تصریح کرد: یکی از مشکلات در این زمینه مهاجرت هایی است که در این مناطق داشتيم برای مثال در حاشیه تهران، افزایش ۷۰ هزار نفری در بازماندگان از تحصیل داشتیم.

حکیم زاده درباره تفاوت آمار بازماندگان از تحصیل میان مرکز پزوهش های مجلس و آموزش و پرورش بیان کرد: آمار ما براساس تعداد موالیدی است از طریق همکاری با ثبت احوال داریم، اما معلوم نیست مرکز پژوهش ها این آمار را چگونه تهیه کرده است.

او ادامه داد: براساس اطلاعات میدانی که سال گذشته از بیش از ۳۰ هزار کودک جمع آوری کردیم نشان می دهد که ۳ درصد کودکان به دلیل عدم دسترسی به مدرسه، بازمانده از تحصیل هستند و برخی به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این مورد دخیل بوده است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به موضوع کودکان کار ضمن تشکر از همراهی سمن ها گفت: اعلام آمادگی کردیم تا همکاری بیشتری با سمن ها داشته باشیم و اگر هم افزایی داشته باشیم نتایج بهتری خواهد داشت.


دوره پیش دبستانی اجباری نیست

حکیم زاده گفت: دوره پیش دبستانی اجباری نیست اما به دلیل اهمیت در مناطق دو زبانه و محروم از سوی دولت اعتباری به آن اختصاص داده شده است اما مشکلی بابت مدیریت یکپارچه برای آن داریم البته براساس قانون مصوب مجلس همه پیش دبستانی ها الزام به اخذ مجوز از سوی آموزش و پرورش هستند. به دنبال تصدی‌گری نیستیم و از همکاری بهزیستی استقبال می‌کنیم بر همین اساس در جلساتی با کمیسیون آموزش و بهزیستی تفاهم نامه ای داریم که بر برنامه ها و محتوا نظارت داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: برنامه مشترکی با بهزیستی و وزارت بهداشت و قوه قضائیه پیگیری می‌کنیم و کارگروه مشترکی تشکیل دادیم و بر سندی با محوریت تربیت و تعالی کار می‌کنیم. سندی یکپارچه که تعریف ما از تربیت را مورد توجه قرار می دهد.

او درباره کمبود معلم در مدارس ابتدایی گفت: هفته گذشته جلسه ای با سازمان امور اداری و استخدامی داشتیم تا وضعیت نیروی انسانی را مشخص کنیم. در این جلسه اعلام کردیم براساس ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش میانگین کل برای محاسبه تعداد معلمان تعبیر درستی نیست و باید نسبت کلاس درس به معلم را بگیریم. ستاد ساماندهی منابع انسانی را آقای وزیر تشکیل دادند و طی جلسه با وزیر، مبنای محاسبه تراکم دوره ابتدایی کلاس درس به معلم در نظر گرفته شد.


خانواده، شریک آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت است

حکیم زاده بیان کرد: اگر این موضوع مورد توافق سازمان اداری و استخدامی قرار بگیرد، مشکل تراکم را در مدارس بر طرف می‌کنیم اگر تراکم از حدی بالاتر رود این موضوع بر کیفیت آموزش همه دانش آموزان تاثیرگذار خواهد بود.

او گفت: در طرح رتبه بندی برای معلمان پیگیری کردیم تا امتیازاتی را برای معلمان در نظر بگیرند و کارگروهی برای اجرای طرح رتبه بندی داریم که معاونت ابتدایی هم در آن عضو است و شرایط معلمان را پیگیری می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی درباره تکالیف مهارت محور گفت: تکالیف مهارت محور به این دلیل بود که کودکان ارتباط بهتری با خانواده ها داشته باشند البته خانواده شرکای ما در تعلیم و تربیت هستند.