شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

در جاده‌های برفی چطور برانیم؟

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مرکزی می‌گوید: در اکثر موارد این خود ما هستیم که به پیشواز حادثه می‌رویم و همچنان خطاهای انسانی توسط راننده اولین علت بروز حوادث جاده‌ای در کشور است، با رعایت نکات ایمنی می‌توان از حوادث احتمالی در مسافرت‌های زمستانه جلوگیری کرد.
کد خبر : ۴۹۳۶۳۷

یکی از زیباترین فصل‌های سال زمستان است، مخصوصا روزهای برفی که لذت بردن از آن به سرمای شدید و دردسرهای خاصش می‌ارزد.

مسافرت و به دل جاده زدن هم، در این فصل با فصل‌های دیگر تفاوت زیادی دارد و مستلزم رعایت نکاتی است که اگر رعایت نشوند ممکن است شیرینی زمستان و مسافرت و هرآنچه قرار است برای ما لذت بخش باشد، را تلخ کند.

به گزارش فارس غافلگیر کردن بخشی جدایی ناپذیر از جاده‌ها است، به ویژه‌ در ایام برفی و یخبندان، در زمستان جاده‌ها بیشتر جان می‌گیرند و تصادفات بیشتر خسارت بر جای می‌گذارد که لازم است آمادگی لازم را برای کاهش تلفات در جاده‌ها داشته باشیم.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه می‌گوید: افراید که قصد سفر در ایام زمستان را دارند باید قبل از سفر از وضعیت راه‌ها از مبداء تا مقصد خود اطلاعات لازم را کسب کند، از سلامت فنی خودروی خود به ویژه برف پاک‌کن و پر بودن مخزن شیشه شوی خودرو اطمینان حاصل کنند.

میثم فرامرزی می‌افزاید: کیف کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی و چراغ قوه به همراه باطری اضافه و البته پتوی مسافرتی هم از وسایل ضروری سفر محسوب می‌شوند، بارها در مسافرت کمبود آنها را احساس کرده‌ایم ولی متاسفانه بعد از مسافرت فراموش می‌کنیم.

وی بیان می‌کند: سال‌های سال است در ماموریت‌های زمستانه سازمان‌های امدادی در جاده‌های کشور مشاهده می‌شود که اکثر مردم زنجیر چرخ دارند ولی نحوه استفاده از آن را بلد نیستند و ممکن است حتی ساعت‌ها به همراه خانواده در جاده‌های کوهستانی گرفتار و معطل شوند، بنابراین اگر هنوز بستن زنجیر چرخ را یاد نگرفته‌اند با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت آن را یاد بگیرند.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مرکزی با بیان اینکه اگر بدون زنجیر چرخ در شرایط فوق الذکر گیر کرده‌ایم، به یاد داشته باشیم که کم کردن باد لاستیک‌ها می‌تواند تا حدی به حرکت خودروی ما در جاده‌های برفی و یخ زده کمک کند، می‌گوید: دلایلی هستند که ما در بعضی مواقع نمی‌توانیم با حداکثر سرعت مجاز برانیم و باید با سرعت کمتری رانندگی کنیم! یا به عبارت دیگر باید با سرعت مطمئنه برانیم، مانند ترافیک جاده در پی تعطیلات و مراسمات خاص، بدی آب و هوا، لغزندگی جاده، دید کم جاده به هر دلیلی و نقص فنی خاصی که خود راننده خودرو از آن اطلاع دارد، پس باید در این مواقع صبور باشیم و ایمن برانیم!

فرامرزی می‌افزاید: با استفاده صحیح از سیستم تهویه نگذاریم شیشه‌ها بخار بگیرند، اگر مجبور شدیم شیشه سمت راننده یا شاگرد را کمی پایین بیاوریم، هرچند مشاهده شده استفاده از حالت A/C (کولر) همزمان با هوای گرم بخاری سریعا بخار ایجاد شده بر روی شیشه جلوی خودرو را از بین می‌برد.

وی ادامه می‌دهد: اگر خودروی خود را به بهانه‌ بد بودن هوا نمی‌شوییم، حداقل شیشه‌ها و آیینه‌ها را تمیز کنیم، در مواقع بارندگی طبیعتا دید راننده کم می‌شود و کثیف بودن شیشه‌ها و آینه‌ها می‌تواند حادثه‌ساز شود، همچنین چراغ‌های جلو و عقب، چراغ ترمز و خطر، و راهنماها باید تمیز شوند.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مرکزی بیان می‌کند: وقتی که برف‌های روی شیشه جلو را قبل از حرکت پاک می‌کنیم، برف‌های روی سقف را نیز حتما برداریم زیرا زمانی که خودرو درحال حرکت است با ترمز زدن یا تکان خوردن، برف روی سقف خودرو به سمت جلو حرکت می‌کند و روی شیشه جلو می‌ریزد و دید ما را مختل می‌کند و در آن شرایط آب و هوایی یعنی به پیشواز یک حادثه جبران ناپذیر رفتن!

فرامرزی می‌افزاید: رانندگی در این فصل دقت بیشتری را طلب می‌کند و باید تمام حواسمان به جاده باشد. به آب گرفتگی که در بعضی از فرو رفتگی‌های جاده هست دقت کنیم، کند شدن حرکت لاستیک زمانی که که لاستیک‌های یک طرف خودرو در این قسمت می‌افتد، باعث به هم زدن تعادل خودرو می‌شود و یک شوک به فرمان خودرو وارد می‌کند که اگر دو دستی فرمان رو نگرفته باشیم قطعا باعث انحراف خودرو خواهد شد و ممکن است هم برای خودمان و هم خودروهای مجاور حادثه ساز شود‌. پس در این مواقع چشم از جاده برنداریم و فرمان را حتما دو دستی نگه داریم و در صورت مشاهده آبگرفتی جاده، پای خود را از روی پدال گاز برداریم و محکم فرمان رو نگه داریم.

وی تصریح می‌کند: یک اشتباه رایج در هنگام لیز خوردن ماشین این است که ناخودآگاه پایمان را روی پدال ترمز می‌گذاریم.راه حل برای انجام ندادن این حرکت نادرست این است که مدام در ذهن خود تمرین کنیم تا اگر برایمان این اتفاق رویداد فرمان خودرو را در جهت عکس سُر خوردن بچرخانیم. (قسمت عقب خودرو به هر سمتی که لیز خورد، فرمان به همان سمت چرخانده شود)

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مرکزی خاطرنشان می‌کند: در جاده‌های برفی و لغزنده به هیچ وجه ماشین را خلاص نکنیم و با دنده سنگین و دور موتور نسبتا بالا رانندگی کنیم تا در مواقع مورد نیاز به محض اینکه پای خود را از روی پدال برمیداریم از شتاب و سرعت خودرو به صورت پیوسته و تحت کنترل کاسته شود.
فرامرزی می‌گوید: خودروها صرفا برای استفاده در شب، به چراغ و نور مجهز نشده‌اند! چراغ‌های خودرو علاوه بر اینکه به دید ما کمک می‌کنند برای اعلام حضور ما و دیده شدن خودروی ما توسط دیگر راننده‌ها در شرایط نامساعد جوی طراحی شده‌اند. عدم رعایت همین موضوع بنظر ساده و کم اهمیت از نظر بعضی افراد، متاسفانه بارها موجبات حوادث را به وجود آورده است، بنابراین در هنگام بارندگی، مه و جاده‌هایی با دید کم حتما چراغ‌ها و مه شکن ها را روشن کنیم.

وی تاکید کرد: در اکثر موارد این خود ما هستیم که به پیشواز حادثه می‌رویم و همچنان خطاهای انسانی توسط راننده اولین علت بروز حوادث جاده‌ای در کشور است، با رعایت نکاتی که گفته شد می‌توان از حوادث احتمالی در مسافرت‌های زمستانه جلوگیری کرد و با خاطرات خوب و شیرین روزهای برفی و زمستان زیبا به پیشواز بهار و عید نوروز رفت...