فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در گفتوگو با فارس در مورد اینکه مترو در حال حاضر با ازدحام جمعیت مواجه شده است راهکارها چیست و شما چقدر مسافر مترو هستید؟ اظهارداشت:چرا میگویید مسافران زیاد شدهاند سرفاصله حرکت قطارها در خطوط نسبت به قبل کاهش یافته است من تقریبا همه بعدازظهرها هنگام بازگشت به خانه از مترو استفاده میکنم و مسیرم از خط 4 است. البته مشکلاتی وجود دارد که تلاش کردهایم تمهیداتی برای آن اتخاذ کنیم.
وی در پاسخ به اینکه برای شما پیش آمده که در توقفهای طولانی قطارهای مترو بمانید؟ گفت:بله، سرفاصله حرکت قطارها به طور متوسط 3.5 دقیقه است ولی برای سرفاصله 2 تا 2.5 طراحی شده هر چه در توانمان است قطار وارد خطوط کردهایم و در ادامه مسیر نیز تعداد دیگر به آمار قطارها در پایتخت افزوده میشود، ظرفیت مترو را به صورت روزانه در همه خطوط بررسی میکنیم و ما سه مد محاسباتی در این زمینه داریم. یکی اینکه در ساعات مختلف ورود مسافران در خطوط متفاوت را بررسی کرده و دیگری اینکه تعداد مسافران سرپا و ایستاده نیز آمارشان مشخص است. همچنین ظرفیت خط نیز روزانه رصد میشود.
80 درصد مسافران مترو سرپا هستند
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو درباره نحوه محاسبه صندلیهای خالی مترو گفت: این کار نه به صورت چشمی بلکه به صورت دقیق و جامع انجام میگیرد چرا که تعداد قطار، مسافر و صندلی مشخص است و بر اساس طراحی جدول زمانی محاسبات را انجام میدهیم. تعداد مسافران سرپا در هر خط روزانه به 900 نفر هم نمیرسد و جدول آن کاملا مشخص است یک رام قطار 300 صندلی به طور متوسط دارد و تعداد مسافران سرپا و ایستاده در پایتخت مطابق استاندارد است.
وی بیان داشت: ساخت قطار بر اساس استانداردهای جهانی صورت گرفته و دلبخواهی طراحی نشده است. به عبارتی میتوان گفت 80 درصد مسافران ایستاده و 20 درصد نشسته هستند بعضی وقتها در ساعاتی تعداد مسافران سرپا و ایستاده نصف نصف میشوند. بنابر این در ساعات مختلف و در قطارها و خطوط مختلف شرایط متفاوت است.
شباهت مترو به صف نانوایی
وی در ادامه گفت: مترو وسیلهای است که کلاً شلوغ بوده و طبیعی است. شما وقتی صف نانوایی میروید انتظار دارید بلافاصله نان بگیرید؟! یا وقتی به فروشگاه زنجیرهای شهروند میروید میتوانید بلافاصله خرید کنید؟ همچنین زمان رفتن به بانک بلافاصله کارتان انجام میشود؟ با همه این مثالها مشخص میشود که همه جا صف است و کلاً دنیا صف دارد. ما هیچ مقولهای را نمیتوانیم پیدا کنیم که بلافاصله مردم بتوانند خدمت بگیرند. مترو نیز این چنین است.
باید با شلوغی مدارا کنیم
نوبخت بیان داشت: علاوه بر شلوغی در همه جای دنیا تعدادی از مسافران میتوانند روی صندلی بنشینند و برخی باید سرپا بایستند سعی کردهایم در خطوط مختلف سرویسها را بهتر ارائه دهیم در خط 6 سرفاصله حرکت قطارها را تلاش میکنیم از 15دقیقه به 10 دقیقه برسانیم تا خدمت به مردم بهتر انجام گیرد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در مورد شلوغی مترو خاطرنشان کرد: متوسط 11 درصد نسبت به ماه قبل از افزایش نرخ بنزین تعداد مسافران بیشتر شده است که شلوغترین خط، خط یک مترو است و ما تمامی موجودی قطارها را وارد سرویس کردهایم اینکه در شرایط موجود مترو شلوغ است را قبول داریم ولی باید مدارا کنیم تا قطارهای بیشتر به چرخه مترو اضافه شود. همچنین باید مدارا کنیم تا پایانههای جدید راه بیفتد و همه با مشکل کنار بیاییم وگرنه ما هم زیر بار انتقاد در حال خرد شدن هستیم.