جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

۱۴ دستگاه کم کار و مسوول در هوای پاک را بشناسید

۱۴ دستگاه کم کار و مسوول در هوای پاک را بشناسید
هرچند عده‌ای آلودگی هوا را به پدیده اینورژن ربط می‌دهند و عده دیگری هم استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی را عامل آلودگی هوا می‌دانند اما به نظر می‌رسد دستگاه‌ها به وظایف خود در چارچوب قانون هوای پاک عمل نکرده اند.
کد خبر : ۴۸۴۱۳۷

از ساعتی قبل وزش باد در شهر تهران آغاز شده است همان پدیده‌ای که به گفته شهردار تهران در تاریخ 21 آبان ماه می‌تواند باعث رفع آلودگی هوای تهران شود.

همین وزش باد و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و اجرای طرح زوج و فرد باعث شده است تا شاخص کیفیت هوا در ساعت 16 به عدد 107 به طور میانگین در شهر تهران برسد.

اتخاذ تصمیمی تاریخی، برای حفاظت از سلامت شهروندان

حالا شهردار تهران در رشته توئیتی به موضوع آلودگی هوا پرداخته است.

وی نوشته است: توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، کنترل و جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها، ترویج استفاده از سامانه‌های حمل‌و‌نقل پاک، حمایت از استارتاپ‌های حمل‌و‌نقل عمومی، توسعه دولت الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری و اجرای طرح‌های ترافیکی؛ بخشی از اقدامات شهرداری برای حل معضل آلودگی هوای تهران است.

۱۴ دستگاه کم کار و مسوول در هوای پاک را بشناسید

شهردار تهران البته در توئیت بعدی نوشته است: معتقدم همه‌ این اقدامات و اقدامات ۱۴ دستگاه دیگر در این موضوع، به صورت گسسته و غیر‌هماهنگ نمی‌تواند به حل مسئله منجر شود.

تجربه سایر کشور‌های درگیر با این موضوع نشان می‌دهد راه‌حل عملی و نهایی معضل آلودگی هوای تهران، استقرار «مدیریت یکپارچه‌ی کنترل آلودگی هوا» است.

حناچی البته توصیه دیگری هم در پیام سوم خود داشته است و گفته است: اکنون زمان اتخاذ تصمیمی تاریخی، برای حفاظت از سلامت شهروندان است.

۱۴ دستگاه کم کار و مسوول در هوای پاک را بشناسید

اطمینان دارم از طریق مواجهه‌ علمی و استفاده از تجربیات جهانی و نگاه فرا‌بخشی و «تجمیع» اراده‌‌ همه‌ دستگاه‌های ذی‌ربط در قوای سه‌گانه، سمن‌ها و عموم شهروندان میتوان بر این چالش چندین ساله فائق آمد.

توسعه حمل و نقل عمومی راهکار کاهش آلودگی هوا

این در حالی است که پیروز حناجی ظهر امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که از وی پرسید شما در سخنانتان اشاره کردید که 10 درصد از آلودگی هوای شهر تهران به واسطه فعالیت و تحرک موتورسیکلت‌ها است آیا بنا ندارید تفاهم‌نامه‌ای هم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کنید تا فکری برای آن 90 درصد باقی مانده آلودگی هوای تهران هم کنید تا مشکلش برطرف شود و دیگر چشم به راه وزش باد و بارش باران نباشیم گفت: باید به شما بگویم که اقدامات دیگری هم در شهرداری تهران در حال انجام است تا آلودگی هوای شهر تهران کاهش یابد.

وی گفته بود همانطور که می‌دانید یکی از دلایل آلودگی هوای تهران وجود ذرات معلق در هوای شهر است که برای کاهش این ذرات موضوع نصب فیلترهای دوده را در دستور کار قرار داده‌ایم و همانطور که می‌دانید هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص به امضا رسید.

۱۴ دستگاه کم کار و مسوول در هوای پاک را بشناسید

شهردار تهران ادامه داد: ما تلاش داریم تا ساخت فیلترهای دوده بومی‌سازی و توسط شرکت‌های داخلی انجام شود زیرا این اقدام دو دستاورد به همراه می‌آورد اول اینکه باعث می‌شود قیمت فیلتر دوده کاهش یابد و میل و رغبت رانندگان خودرو به ا ستفاده از آن بیشتر می‌شود و ثانیا به دلیل آنکه بومی شده امکان نصبش بر روی سایر خودروهای داخلی هم فراهم می‌شود.

وی گفت: در کنار این موضوع می‌دانید که 40 درصد آلودگی هوای شهر تهران به خاطر استفاده از خودروهای شخصی است و امروز که بخشی از شهر تعطیل شد و حرکت برخی خودروها هم محدود شد دیدم که کیفیت هوای شهر بهتر شد.

حناچی گفت: با توجه به این موضوعات باید به سمت افزایش فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی قدم برداریم و در این رابطه هم شاهد آن هستید که در همین مدت اخیر همه 70 واگنی که در گمرک معطل مانده بودند به قطار تبدیل شده و امروز به ناوگان حمل و نقل مترویی اضافه شده است.

۱۴ دستگاه کم کار و مسوول در هوای پاک را بشناسید

وی خاطرنشان کرد: هرچند ما می دانیم که برای آنکه مترو بتواند از تمام ظرفیت خود استفاه کند و روزانه 7.5 میلیون نفر سفر داشته باشد نیاز به 2 هزار واگن دارد که تامین این میزان واگن حتما مستلزم همکاری‌های همه جانبه است.

قانون هوای پاک اجرا نشده است

این در حالی است که شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در خصوص آلودگی هوا و علل وقوع آن گفت: در سال 1396 بعد از دو دهه قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه ها ابلاغ شد. در این قانون به عنوان سند بالادستی تکلیف بیش از 18 دستگاه که به نوعی در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند به روشنی اعلام شده و شهرداری تنها یکی از این دستگاه هاست.

۱۴ دستگاه کم کار و مسوول در هوای پاک را بشناسید

وی تصریح کرد: مشکلی که با وقوع پدیده اینورژن و سکون و پایداری هوا در شهرهای بزرگ کشور و از جمله تهران با آن مواجه هستیم در حقیقت عدم حرکت متناسب در چارچوب قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرایی آن است.

انصاری تاکید کرد: اگر محورهای این قانون در سال ابلاغ به دستگاه ها که بیشتر در حوزه دولت هستند، اجرایی می شد تهران و سایر کلانشهرهای کشور از روزهای ناسالمی کمتری برخوردار بودند زیرا علل آلودگی در تهران و شهرهای بزرگ بارگذاری بیش از توان زیست محیطی و اکولوژیک است.

کلام آخر

هرچند عده‌ای آلودگی هوای شهر تهران را به موضوع پدیده اینورژن ربط می‌دهند اما عده‌ای هم هستند که می‌گویند عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده است تا استفاده از خودروهای شخصی زیاد شده و به طبع آن آلودگی هوا افزایش یابد.

اما اگر کمی واقع بینانه به موضوع آلودگی هوا و قانون هوای پاکی که دو سال از تصویب آن می‌گذرد نگاه کنیم می‌توان سخن کارشناسی تری ارائه کرده و بگوییم که دستگاه‌ها یا به وظایف خود عمل نکرده اند و یا عدم یکپارچگی در اجرای تصمیمات باعث شده است تا زنجیره درستی در حوزه مقابله با آلودگی هوا نداشته باشیم.