پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴

پاسخ شرکت مخابرات ایران به قطعی اینترنت

اگرچه اتصال به اینترنت در بیشتر نقاط کشور مجددا برقرار شده است، اما برخی افراد که از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنند، هنوز در دریافت خدمات دچار مشکل هستند و در تماس با پشتیبانی مخابرات (۲۰۲۰) نیز باید دقایق زیادی در انتظار باشند که بعضا اعلام شده که پشتیبانی هم پاسخگو نیست.
کد خبر : ۴۸۳۸۲۶

اگرچه اتصال به اینترنت در بیشتر نقاط کشور مجددا برقرار شده است، اما برخی افراد که از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنند، هنوز در دریافت خدمات دچار مشکل هستند و در تماس با پشتیبانی مخابرات (۲۰۲۰) نیز باید دقایق زیادی در انتظار باشند که بعضا اعلام شده که پشتیبانی هم پاسخگو نیست.

به گزارش ایسنا اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت از شنبه شب (۲۵ آبان)، به دلیل ناآرامی‌های ایجادشده در پی اجرای طرح اصلاح و سهمیه‌بندی بنزین و به منظور جلوگیری از امکان سوءاستفاده های احتمالی از این ابزار ارتباطی قطع شد. پس از آن، اتصال اینترنت ثابت و خانگی، دانشگاه‌های بزرگ کشور و و برخی شرکت‌های فعال و نیازمند به ارتباطات اینترنتی از روز پنج‌شنبه (۳۰ آبان) آغاز شد.

اتصال مجدد اینترنت به تدریج ادامه یافت تا به مرور در استان‌ها ارتباطات بین‌الملل دوباره از سر گرفته شود؛ هرچند هنوز برخی اخبار حاکی از قطعی اینترنت در برخی از استان‌ها است. با وجود این به نظر می‌رسد برخی از دریافت‌کنندگان خدمات اینترنتی از شرکت مخابراتی، هنوز هم نتوانستند به اینترنت دست یابند و حتی شبکه ملی اطلاعات هم برایشان قطع است.

در این راستا محمدرضا بیدخام -سخنگوی شرکت مخابرات ایران- ضمن عذرخواهی از مشترکان به دلیل بالا رفتن مدت زمان انتظار ۲۰۲۰ اظهار کرد: عمده دلیل قطع اینترنت ثابت و همراه با توجه به شرایط موجود جامعه است که ما دخل و تصرفی در قطع و وصل آن نداشتیم اما به واسطه قطعی اینترنت، میزان تماس‌ها با ما ۱۰۰ برابر افزایش داشته است.

وی افزود: افزایش ترافیک این تماس‌ها سه علت عمده دارد؛ یکی این‌که مردم سوال می‌کنند چرا اینترنت قطع شده و چرا کیفیت و سرعت آن پایین آمده است؟ علت دوم این‌که تخفیف‌هایی که قرار داده شده را چطور می‌توانند دریافت کنند؟ علت سوم نیز فروش اینترنت ثابت است؛ این سه علت موجب شده صف انتظار در نقاط کشور تا ۱۰۰ برابر افزایش یابد.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای کاهش انتظار پاسخگویی به کاربران بیان کرد: ما در سامانه مخابرات یک IBR (سیستم پاسخگویی هوشمند) قرار دادیم که مردم را راهنمایی کند تا برای کاهش ماندن در صف انتظار چه کار کنند. دوم این‌که ثبت مکانیزه را در بخش‌های مختلف ۲۰۲۰ اضافه کردیم. در سومین اقدام هم میزان پاسخگوها را افزایش دادیم و سیستم تیکتینگ اینترنتی را بر مبنای وب فعال کردیم.

بیدخام درباره قطعی ادامه‌دار اینترنت در برخی نقاط توضیح داد: دستور وصل اینترنت ثابت و همراه از طریق شورای امنیت کشور است. برای مثال در تهران در برخی از نقاط غربی هنوز دستور اتصال داده نشده است. اما این موضوع می‌تواند دلایلی از جمله بدهی، خرابی یا موارد دیگر داشته باشد. البته اتصال اینترنت به صورت کلی برقرار می‌شود و به‌صورت موردی صورت نمی‌گیرد.