جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹

فیلترهای ۵۰۰۰ دلاری دردسر جدید ایران خودرو دیزل

مدیر عامل ایران خودرو دیزل درباره نامه اش به جهانگیری برای درخواست لغو الزام استفاده از فیلترهای جذب دوده در کامیونها گفت: استفاده از فیلتر جذب دوده در کامیون‌ها، بدون تامین سوخت با کیفیت و استاندارد، بی فایده و باعث هدرروی ارز کشور می شود.
کد خبر : ۴۷۶۲۴۲

مهدی یونسیان با اشاره به ارسال نامه از سوی این شرکت به رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر صدور مجوز محدود در خصوص معافیت تعدادی از کامیون‌های "واگن هود" تولیدی در این شرکت از استفاده از فیلتر‌های جذب دوده به دلیل استاندارد نبودن سوخت گازوئیل افزود: این فیلتر‌ها از کشور‌های کره جنوبی به قیمت هر یک 5 هزار دلار و با واسطه خریداری می‌شود و با احتساب هزینه‌های دیگر برای هر کامیون 90 میلیون تومان هزینه ایجاد می‌کند که باعث افزایش قیمت تمام شده این خودرو‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه این فیلتر شامل دو بخش DPF و SCR است و مجموع آن‌ها 5 هزار دلار قیمت دارد، گفت: این قطعات برای جذب دوده و گاز‌های آلاینده خروجی از کامیون‌ها به کار می‌رود.

یونسیان با بیان اینکه میزان کیفیت و استاندار سوخت گازوئیل مورد نیاز برای کاربردی شدن فیلتر جذب دوده باید دارای PPM کمتر از 50 باشد، افزود: با بررسی و نمونه برداری از سوخت 17 جایگاه در سراسر کشور میزان PPM آن‌ها از 46 تا 6 هزار بود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: به علت غیر استاندارد بودن سوخت، فیلتر جذب دوده در زمان کم از کار می‌افتد و بطور خودکار هزینه ارزی آن دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ارسال نامه به آقای جهانگیری به علت دغدغه ما برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی است، گفت: این پیشنهاد و نامه یک نظر کارشناسی و دقیق است و دستگاه‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست می‌توانند آن را بپذیرند یا نپذیرند.

وی تصریح کرد: ما ملزم به اجرای قانون هستیم وحفظ محیط زیست و هوای پاک از دغدغه‌های ماست چرا که خودمان نیز در همین شهر‌ها و شرایط زندگی می‌کنیم.

یونسیان گفت: ما ملزم به استفاده از فیلتر جذب دوده هستیم چرا که در صورت حذف آن شماره گذاری خودرو‌ها از سوی راهنمایی و رانندگی انجام نمی‌شود.

وی افزود: اگر زیرساخت‌های لازم برای استفاده از سوخت استاندارد مورد نیاز بر اساس نظر سازمان استاندارد و محیط زیست فراهم باشد به طور قطع درخواست حذف فیلتر جذب دوده منتفی خواهد بود.

یونسیان گفت: باید بدون هیایو و فقط از منظر کارشناسی به این موضوع نگاه کرد تا در شرایط کنونی کشور به ویژه از نظر ارزی فشار مضاعفی به مردم وارد نشود.

وی با بیان اینکه همه اسناد و مدارک کارایی نداشتن فیلتر جذب دوده به علت نداشتن سوخت استاندارد موجود است، افزود: اگر سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست این مدارک را مطالبه کنند در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

یونسیان گفت: در این شرکت از سوخت دارای PPM 46 استفاده می‌شود وخودرو‌ها و به ویژه فیلتر جذب دوده را با این میزان PPM می‌سنجیم.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل به ایجاد مشکل برای تعدادی از کامیون داران "واگن هود" به علت از کار افتادن فیلتر جذب دوده اشاره کرد و گفت: در یک مورد خودرو دچار آتش سوزی شد و در برخی موارد به علت کارایی نداشتن این قطعه قدرت موتور کاهش یافته و باعث نارضایتی کامیون داران شده است.

وی اضافه کرد: فیلتر جذب دوده همانند فیلتر تصفیه آب در منازل عمل می‌کند و اگر از لوله ها، آب گل آلود خارج شود باعث از کار افتادن فیلتر تصفیه آب در زمان کم خواهد شد.

یونسیان گفت: حمایت از محیط زیست و هوای پاک همواره یکی از اهداف شرکت ایران خودرو دیزل بوده و هست و ما ملزم به رعایت مسائل زیست محیطی هستیم.

براساس بررسی شرکت ایرانخودرو دیزل و نمونه گیری از برخی از جایگاه‌های سوخت جایگاه اتوبان ساوه 7 هزار و 870 PPM و جایگاه مهاباد با 5 هزار و 560 PPM بالاترین آلایندگی را دارند.