به گزارش نبض بازار، شکوفایی اقتصادی در گرو تولید است. بازار داخلی کشور پتانسل زیادی در عرضه و فروش محصولات دارد. نگاهی آماری به اعداد و ارقام فروشهای داخلی و خارجی شرکتهای مختلف نشان می دهد که بازار داخلی کشور همواره یک فرصت مناسب برای تولیدکنندگان خواهد بود و با توجه به برخورداری این بازار از محصولات خارجی سطح رقابتی قابل توجهی را نسبت به محصولات داخلی به وجود می آورد. نکته ی مهمی که باید به آن اذعان داشت تصور اشتباه برخی از مجتمع های تولیدی است که با توجه به نامگذاری سال 98 به نام رونق تولید توسط رهبر انقلاب سعی در افزایش ناگهانی میزان تولیدات خود دارند. موضوع تولید مسئله ی همه ی سالهای بعد از انقلاب است زیرا همواره سایه ی تحریمها بر سر کشور سنگینی می کرد و در بخشهای مختلف شاهد اعمال سنگین ترین تحریمها بوده و هستیم. پتروشیمی ، فلزات ، بانکها ، خودروسازی ، صنایع بالادستی همه و همه از جمله بخشهایی بودند که در سالهای گذشته تحریمهای سنگینی را تجربه کردند. اما در این بین بازار داخلی و واحدهای تولیدی دوبال رهایی از وضعیت موجود هستند. فرصتهایی که امروز که در بخشهای مختلف احساس می شود می تواند توسط تولید کننده ی داخلی تأمین گردد تا علاوه بر بی نیازی از واردات کالای خارجی شاهد میزان صرفه جویی در ارز و نیز شکوفایی محصولات داخلی باشیم.
فولاد مبارکه از جمله واحدهایی است که می توان از آن به عنوان یکی از اهرمهای مهم اقتصاد کشور نام برد. میزان تولید فولاد مبارکه در سالهای گذشته نشان دهنده ی درک درست این واحد تولیدی از وضعیت موجود داخلی و بین المللی است. شناسایی نیاز بازار در حوزه های مختلف سبب شده تا امروز بخش بازار داخلی کشور از وجود محصولات خارجی در بخش فلزات بی نیاز باشد و بازار خاورمیانه نیز در حال حاضر اتکای قابل توجهی به میزان تولید فولاد مبارکه دارد. شاید اگر اعمال تحریمها در کار نبود شاهد بودیم که حضور فولاد مبارکه در بازارهای خارجی بسیار پر رنگ تر می شد اما با همه ی چالشهایی که وجود داشت این گروه تولیدی سنگ بنای مهمی در اقتصاد کشور گذاشت.
فولا مبارکه طی سالهای 94 تا 97 موفق به تولید 26.487 تن محصول در 4 گروه از محصولات شد. این میزان تولید در شرایطی صورت گرفته که میزان تحریم بخش فلزات در چندسال گذشته همواره افزایش یافته و هربار میزان تحریمها در حوزه ی فلزات تنگ تر شد. فولادیها طی دو ماهه گذشته نیز 1352 تن تولید در گروه محصولات گرم ، سرد ، پوشش دار و سایر محصولات شدند.
با همه ی شرایطی که در حوزه ی فلزات وجود داشت این گروه موفق شد بازار داخلی کشور را از محصولات خارجی بی نیاز کند. فولادیها طی سالهای 94 تا 97 موفق به عرضه ی 25056 تن از محصولات خود به بازار شدند. درک درست از شرایط حاکم بر کشور و نیز اراده مثال زدنی پرسنل و مدیریت فولاد زمینه ساز بروز موفقیتهای قابل توجهی شد که نشان می دهد که موضوع رونق تولید برای این واحد تولیدی مختص به یکسال نیست و از سالهای گذشته تا کنئن این مسئله محور فعالیتهای فولاد را تشکیل داده است.
نیاز بازار داخلی در شرایط تحریم چیست؟
فرصتهایی که امروز که در بخشهای مختلف احساس می شود می تواند توسط تولید کننده ی داخلی تأمین گردد تا علاوه بر بی نیازی از واردات کالای خارجی شاهد میزان صرفه جویی در ارز و نیز شکوفایی محصولات داخلی باشیم.