جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲

بازهم نارضايتي ايرلاين‌ها

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اين تصميم را نادرست دانست و گفت: اساسا افزايش نرخ سوخت از صد به 400 تومان، براي شركت‌هاي هواپيمايي حدود 12 دلار به ازاي هر مسافر ساعت صندلي، هزينه اضافه كرده است و اين درحالي است كه افزايش 14 درصدي نرخ بليت تنها شش دلار از اين افزايش هزينه را پوشش داده ‌است.
کد خبر : ۴۷۲۹۱

به گزارش صراط به نقل از ايسنا: درحالي كه چندي پيش علي نيكزاد - وزير راه و شهرسازي- اعلام ‌كرد كه پس از جلسات متعدد كارشناسي، دولت درباره وضعيت بدهي شركت‌هاي هواپيمايي تصميم جديدي گرفته است كه براساس آن و بنا بر اعلام وزير راه و شهرسازي، شركتها200 تومان نقد و مابقي را نسيه پرداخت كنند، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي معتقد است اين تصميم مشكل شركت‌هاي هواپيمايي را حل نمي‌كند.

 پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها نرخ سوخت هواپيما در حالي از 100 به 400 تومان افزايش يافت كه نرخ بليت پس از حدود 7 ماه مشمول افزايش 14 درصدي شد و در نتيجه شركت‌هاي هواپيمايي به شركت پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي بدهكار شدند.

اگرچه پس از بررسي‌هاي بسيار تصميم جديدي گرفته شده ‌است اما حميد غوابش در اين‌باره به ايسنا گفت: بحث ما با دولت اين بود كه اساسا پراخت نرخ سوخت 400 توماني براي شركت‌هاي هواپيمايي ميسر نيست و اگر هم بخواهند مابه التفاوت نرخ سوخت را به صورت قسطي دريافت كنند، فقط ضرر و زيان انباشته براي ايرلاين‌ها در پي دارد.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اين تصميم را نادرست دانست و گفت: اساسا افزايش نرخ سوخت از صد به 400 تومان، براي شركت‌هاي هواپيمايي حدود 12 دلار به ازاي هر مسافر ساعت صندلي، هزينه اضافه كرده است و اين درحالي است كه افزايش 14 درصدي نرخ بليت تنها شش دلار از اين افزايش هزينه را پوشش داده ‌است.

وي ادامه داد: ‌اين تنها تاثير افزايش نرخ سوخت است و اگر افزايش ساير هزينه‌ها مانند ارز، نرخ تورم و فشارهاي محيطي كه تبديل به هزينه براي ايرلاين‌ها مي‌شود در نظر بگيريم، مي‌بينيم كه شركت‌هاي هواپيمايي شرايط اقتصادي مناسبي ندارند و اين شرايط نامناسب اقتصادي آن‌ها قابل تشخيص است.

غوابش ادامه داد: باتوجه به اين‌كه بخش عمده‌اي از شركت‌هاي هواپيمايي دولتي هستند و دولت به راحتي به حساب‌هاي مالي آن‌ها دسترسي دارد پس به راحتي متوجه شرايط نابسامان آن‌ها مي‌شود.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي سوخت را مسئله‌اي بسيار مهم در هزينه‌هاي تمام شده شركت‌هاي هواپيمايي اعلام و تصريح كرد: بايد در اين مورد با حوصله و با عدالت قضاوت كرد.

وي گفت: اگر بنا باشد حمل و نقل توسعه منطقي داشته باشد بايد اين تسهيلات به موقع به صنعت اختصاص يابد.

همچنين علي عابدزاده- مديرعامل شركت هواپيمايي آسمان- خواستار اصلاح ساختار مالي شركت‌هاي هواپيمايي و افزايش 30الي 40درصدي نرخ بليت هواپيما شده و اعلام‌ كرد: پس از آزادسازي با رقابت شركت‌هاي هواپيمايي با يكديگر، امكان كاهش نرخ‌ها وجود دارد و اين همان اتفاقي است كه در دنيا رخ داده است.