حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نگرانیهای مطرح شده در مورد پسماندهای پرتوزا، گفت: هدف «کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» که در ۲۴ تیر سال ۹۸ لایحه الحاق به آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، همان طور که از نام آن پیداست و در ماده (۱) آن هم جزء اهداف کنوانسیون ذکر شده، دستیابی به سطح بالایی از ایمنی جهانی در مدیریت سوخت مصرف شده و پسماند پرتوزا و دفاع در برابر خطرات بالقوه و محافظت از افراد، جامعه، محیط زیست و مناطق مجاور و جلوگیری از حوادث ناگوار در این حوزه است.
او افزود: طبعاً چنین کنوانسیونی با چنین هدفی نمیتواند کشوری را ملزم به پذیرش پسماندهای پرتوزای دیگر کشورها کند، اگر چنین بود، مسلماً هیچ کشوری به آن نمیپیوست. از این رو در بسیاری از مواد ۴۴ گانه کنوانسیون به موضوع ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی تاسیسات و ایمنی دفن آنها اشاره شده است.
معاون قوانین مجلس تصریح کرد: بند (۹) مقدمه نیز همکاریهای بینالمللی را در ارتقای ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و پسماند پرتوزا از طریق ساز و کارهای دو یا چندجانبه پیشبینی کرده است، در بند (۱۱) مقدمه، بر این اصل اولیه که پسماند پرتوزا باید در کشور تولیدکننده دفن شود و بند (۱۲) بر حق هر کشور برای جلوگیری از ورود سوخت مصرف شده و پسماند پرتوزای خارجی به قلمرو خود تاکید کرده است.
او ادامه داد: هرگونه همکاری بین کشورها در این زمینه نیازمند انعقاد معاهدات دو یا چندجانبه است و خود این کنوانسیون به هیچ وجه الزامی را برای هیچ کشوری در پذیرش پسماندهای پرتوزای دیگر کشورها ایجاد نمیکند و نباید از این جهت نگرانی برای مردم در الحاق به این کنوانسیون وجود داشته باشد.
میرمحمدصادقی افزود:مطلبی که یکی از اعضای محترم شورای نگهبان درباره طرح دفن زباله های هسته ای در ایران گفته اند، دقیق نیست و چنین موضوعی در دستور کار مجلس شورای اسلامی نبوده است".