پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

حذف دیون مجازی از مناسبات مالی شهرداری تهران

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: فرآیندهای غیرشفاف نظیر دیون مجازی از ابتدای امسال از مناسبات مالی و بودجه‌ای شهرداری تهران حذف شده است.
کد خبر : ۴۶۸۰۳۸

سکینه اشرفی، صبح روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی معاونان برنامه‌ریزی و توسعه شهری مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، با اشاره به تغییرات صورت گرفته در نظام برنامه و بودجه شهرداری تهران توضیح داد: بودجه سال ۱۳۹۸ اگرچه همزمان با تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران انجام شد، اما این بودجه با برنامه سوم تطبیق داده شده و در راستای اجرای برنامه است؛ در بخشی هم که این تطابق وجود ندارد، مربوط به تعهدات و پروژه‌هایی است که از اجرای برنامه دوم باقی مانده و باید در سال اول اجرای برنامه سوم همچنان پیگیری می‌شد.

وی یکی از تغییرات مهم بودجه‌ای را تغییر پایه بودجه مناطق اعلام کرد و ادامه داد: در سنوات گذشته‌ای، پایه بودجه‌ای برای مناطق در نظر گرفته شده بود و همه‌ساله با احتساب ضریب تورم و افزایش بودجه، مبلغی به آن پایه افزوده می‌شد اما امسال پایه بودجه مناطق تغییر کرد و بر همین مبنا، برخی مناطق برخوردار تنها یک درصد افزایش بودجه را شاهد بود اما برخی مناطق کمتر برخوردار شهر تا ۲۳ درصد افزایش بودجه را تجربه کردند.

اشرفی، موضوع انضباط مالی را از دغدغه‌های شهردار تهران دانست و گفت: بر همین اساس، دیون مجازی از مناسبات مالی و بودجه‌ای شهرداری حذف شده است و از ساز و کارهای قانونی و روشن برای پرداخت تعهدات پیمانکاران استفاده خواهد شد.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: باید در یک برنامه زمان‌بندی مشخص و شفاف بتوانیم، هم دیون پیمانکاران را تسویه کنیم و هم پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های اثرگذار در توسعه شهر را تامین مالی کنیم.

اشرفی، همچنین از به‌روزرسانی سامانه‌های بودجه‌ای در شهرداری خبر داد و گفت: سامانه تخصیص بودجه، سامانه قراردادها و سامانه ثبت صورت وضعیت‌ها به صورت مجزا تعیین شده‌اند تا مراحل تخصیص بودجه، ثبت قرارداد و سپس ثبت هزینه‌ها به صورت شفاف و روشن صورت گیرد.

معاون شهردار تهران همچنین از انجام فرآیند تصمیم‌سازی در حوزه اصلاح ساختار کلان شهرداری تهران خبر داد و گفت: مطالعات لازم و نیز طرح اولیه اصلاح ساختار کلان در مرحله کارشناسی و تصمیم‌سازی انجام شده است.

وی اضافه کرد: پس از دریافت نظرات و راهنمایی‌های شهردار، این طرح به شورای شهر ارسال می‌شود تا مورد تصویب نهایی قرار گرفته و سپس مراحل اجرای آن در شهرداری آغاز خواهد شد.

اشرفی تصریح کرد: ساختار کلان شهرداری تهران طی نیم قرن اخیر، مدام به صورت انبساطی و سلیقه‌ای در حال گسترش بوده است و بدون شک، سیاست جدید مبنی بر متناسب‌سازی ساختار کار آسانی نخواهد بود.

پاسخ به تذکرات، درخواست‌ها و نامه‌های ارسالی از سوی اعضای شورای شهر تهران، موضوع بعدی بود که اشرفی به آن پرداخت و خطاب به معاونان برنامه‌ریزی و توسعه شهری مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها گفت: تعامل و همراهی با اعضای شورای شهر از مواردی است که مورد تاکید شهردار محترم هم قرار دارد و از این رو، لازم است تا در مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها و نیز معاونت‌های تخصصی شهرداری، این جدیت وجود داشته باشد که تمامی تذکرات، یا درخواست‌های اعضای شورای شهر، به سرعت آماده و ارسال شود.

وی اضافه کرد: مقرر شده تا به صورت ماهانه گزارشی از نامه‌های دریافت شده از سوی شورای شهر و پاسخ‌های داده شده تهیه و در اختیار شهردار قرار گیرد و بدون شک، یکی از موضوعاتی که در ارزیابی عملکرد مدیران به آن توجه خواهد شد، همین موضوع پاسخ‌ها خواهد بود.

ابواالفضل مرادی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، نیز در این نشست، توجه به اجرای دقیق مفاد بودجه را بستر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و بلند مدت دانست و گفت: در بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران تلاش شده تا بیشترین انطباق با برنامه سوم توسعه شهر تهران رعایت شود و اگر بودجه به درستی اجرا شود، می‌توانیم ادعا کنیم که برنامه سوم اجرایی شده است.

مرادی، بحث نظارت بر اجرای بودجه را امر مهمی دانست و ادامه داد: خروجی بودجه هر سال باید در تدوین بودجه سال آینده نقش داشته باشد و از این‌رو، نقش معاونان برنامه‌ریزی مناطق در نظارت بر اجرای دقیق مفاد بودجه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین از دستور شهردار محترم برای تخصیص بیشتر بودجه به پروژه‌های عمرانی خبر داد و گفت: تخصیص هزینه‌های جاری به صورت یک چهارم، در هر فصل انجام می‌شود و به لحاظ معذوریت‌های مالی، امکان تخصیص بیشتر وجود ندارد اما در خصوص تخصیص بودجه عمرانی، با نظر مساعد شهردار محترم، تخصیص فصل چهارم، همزمان با تخصیص فصل دوم صورت می‌گیرد تا روند اجرای پروژه‌های اولویت‌دار و نیمه‌تمام با سرعت بیشتری پیش برود.

سجاد احمدوند، مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران هم در این نشست، در خصوص تعیین جایگاه زیرمجموعه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها در ساختار شهرداری مناطق گفت: استعلامی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور صورت گرفته تا نسبت ساختار سازمان‌ها و شرکت‌ها با سازمان شهرداری تهران مشخص شود ولی تا زمان تعیین تکلیف این موضوع، رویه‌های قبلی همچنان در مناطق حفظ خواهد شد.

محمد فرجود، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و رئیس کمیته فاوا ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها نیز به تشریح فرآیند برگزاری الکترونیکی انتخابات شورایاری‌ها در سطح محلات پرداخت و گفت: حدود ۲ هزار صندوق الکترونیکی اخذ رای در محلات مستقر شده و کار اخذ رای را از مردم انجام خواهد داد.

در ابتدای این نشست، ۱۰ نفر از معاونان برنامه‌ریزی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. مشکلات جایگاه پست قائم‌مقام در مناطق، قراردادهای سازمان نوسازی با دفاتر نوسازی محلات برای تدوین برنامه محلات، عدم اطلاع مدیران بودجه مناطق از سامانه جامع مالی، ضعف کارشناسی سایر معاونت‌ها در ارزیابی بودجه، یکسان بودن ساختار سازمانی مناطق بزرگ با مناطق کوچک و مشکلات ناشی از آن، عدم اولویت‌بندی در اجرای برنامه‌ها و مشکلات ناشی از سامانه‌های تخصیص و قراردادها موضوعاتی بودند که در سخنان این عده به آن اشاره شد.