حجت در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دوچرخه شخصی و حمل و نقل پاک که صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: خودروی شخصی بسیار سریعتر و راحتتر از دوچرخه است علاوه بر این قیمت بنزین نیز یک سوم قیمت بطریهای آب معدنی است پس چرا به دنبال دوچرخه هستیم؟
به گزارش تسنیم وی با بیان اینکه این یک واقعیت است و باید آن را در نظر گرفت، گفت: باید توجه داشت که چه فاکتورهایی در این زمینه دیده نمیشود؛ آلودگی هوا، فشردگی ترافیک و صدمه به سرمایه ملی فاکتورهایی است که هنگام استفاده از خودروهای شخصی به آن توجهی نمیشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: روزانه در کشور ما 100 میلیون لیتر بنزین مصرف میشود این در حالی است که میزان مصرف بنزین ترکیه 10 میلیون لیتر در روز است. وقتی به این موضوعات به طور شخصی فکر کنیم ترجیح میدهیم به فکر خودمان باشیم. اما اینجا سیاستگذاریها هستند که باعث میشوند که عوامل اجتماعی نیز ذکر شود. به عنوان مثال با انجام معاینه فنی برای افرادی که نقصی ندارند اما تدوین سیاست عاقلانه است که میگوید اگر معاینه فنی داشته باشید میتوانید در محدوده طرح ترافیک تردد کنید و اگر معاینه فنی از نوع برتر باشد تخفیفی برایتان قائل میشویم.
وی با تاکید بر اینکه درونی کردن تاکسیهای اجتماعی یکی از بحثهای مهم در سیاستگذاری است تصریح کرد: با این قیمت بنزین کار کردهایم که هیچ کس به عوامل اجتماعی فکر نمیکند. قیمت بنزین به صورت ابلهانهای ارزان است و این باعث میشود که حمل و نقلی مانند دوچرخهسواری رشد نکند.
حجت ادامه داد: چند سال پیش نماینده وزارت علوم در پکن بودم علیرغم اینکه خودروی در اختیار بنده مجوز خروج به همه محدودههای شهر را داشت اما از دوچرخههای نسل سومی که در این شهر وجود داشت استفاده کردم. این در حالی بود که در این شهر فقط یک دیپلمات بودم. خوشبختانه در تهران نیز دوچرخههای نسل چهارم با کیفیتی بالاتر از آنچه در چین دیدهام وجود دارد. اما لازم است سیاستهایی داشته باشیم که فاکتورهای اجتماعی را به فاکتور شهری تبدیل کند. به این معنی که اگر فردی از خودروی شخصی استفاده نکرد و یا وارد محدوده طرح نشد منفعتی برایش وجه داشته باشد در وهله سوم نیز لازم است در این زمینه فرهنگسازی و اطلاعرسانی لازم صورت گیرد.
دوچرخه که گران نیست! بنزین گران است؟