علی رضا رشیدیان در همایش کارگزاران حج منطقه چهار کشور در اهواز اظهار داشت: میانگین سنی حجاج کشورمان امسال 56 سال است ضمن آنکه حدود 43 هزار نفر از زائران ایرانی را بانوان و بیش از 37 هزار نفر دیگر را مردان تشکیل میدهند.
به گزارش تسنیم وی ادامه داد : با توجه به شرایط جسمی و سنی حجاج برنامه ریزیهای لازم در خصوص تغذیه، تدارکات و غیره در این سفر معنوی اندیشیده شده تا شرایط زیارت زائران در مراسم و اعمال حج تا حد امکان با ارائه خدمات مناسب و با کیفیت از سوی عوامل دست اندرکار اجرایی و کارگزاران تسهیل شود.
رشیدیان با بیان اینکه اعزام کاروانهای حجاح به سرزمین وحی از 17 تیرماه آغاز میشود، گفت : پروازهای اعزامی به حج تا روز 14 مرداد ماه ادامه مییابد و بازگشت نخستین کاروان حجاح هم از 25 مرداد ماه مصادف با 16 ذی الحجه شروع و تا 17 شهریور ماه به طول میانجامد.
وی با بیان اینکه موسم حج در گرمترین ایام سال برگزار میشود و دمای هوا بالاست، عنوان کرد: تمامی برنامه ریزیها برای خدمات رسانی مناسب به حجاج اندیشیده شده چنانکه در حوزه حمل و نقل بین شهری شاهد بهره گیری از اتوبوسهای با کیفیت و جدید در ارائه خدمت به زائران مان خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه باید مدیران کاروانها و مجموعهها خدماتی و کارگزاری و نیز بخشهای ستادی به خوبی به مسئولیت خود واقف باشند، افزود :همه باید نسبت به مناسک، اعمال و برنامهریزیها آگاه بوده و توجیه باشند و با سعه صدر و توجه و تمرکز بر شرح وظایف به اداره امور حجاج بپردازند.
این مقام مسئول همکاری و هم افزایی و تعامل مدیران کاروانها و مجموعههای ستادی و اجرایی را ضرورتی اساسی در خدمت رسانی سریع، صحیح و مناسب دانست و گفت: در برنامهریزیها به ویژه ایام تشریق با هماهنگی و تعامل نزدیک برنامه ریزی و اقدام شود تا مبادا خللی در کار روی دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید خدمات با کیفیت و متناسب حقوق زائران انجام بگیرد، گفت: دست اندرکاران در عین رعایت این مباحث از هر گونه اسراف پرهیز کنند.
رشیدیان، اوج موسم حج را عملیات تشریق دانست و تصریح کرد: با توجه به تعداد بیشتر بانوان در مناسک و وقوف اضطراری در این ایام، باید پیش بینی و برنامه ریزیهای به گونهای باشد که مشکل وضعفی در کار نمود نیابد و همه هماهنگ با هم در یک راستا عمل کنند.
وی سفر حج را فرصتی مغتنم برای رسیدن حاجیان به قلههای معنویت و اخلاق دانست و افزود: تمامی برنامه ریزیهای انجام شده اعم از اجرایی و فرهنگی برای نیل به این هدف است ، بنابراین کارهای فرهنگی فقط مختص روحانیون کاروانها نیست و مدیران هم باید در راستای این هدف اهتمام کنند و در این میان رعایت مباحث فرهنگی، داشتن خوی نیکو و برخورد پسندیده، توجه به آراستگی و نیز راهنمایی به همراه سعه صدر در ارائه خدمت شایسته بسیار حائز اهمیت است.
رئیس سازمان حج وزیارت در ادامه بر جانشین پروری از سوی مدیران کاروانها تاکید کرد و گفت: باید به انتقال تجربیات خود پرداخته و نیروهای قابل رشد شناسایی و از ظرفیت آنها استفاده شود.
به گفته وی، دست اندرکاران حج و مدیران میتوانند ایدهها و پیشنهادات خود را در جهت هر چه بهتر شدن فرایندها ارائه دهند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه این سازمان حرکت در مسیر حج هوشمندو تسهیل ارائه خدمات به زائران و حجاج رامحور عمل خود قراردادهایم، افزود: باید در این مسیر از فناوریهای جدید در ساماندهی، آموزش ، ارائه خدمات و غیره بهره بگیریم و در حوزه بهره مندی ازظرفیت فضای مجازی، اینترنت و نرم افزارهای کاربردی نوین نیز فعالیتهای مناسبی صورت گرفته است.