سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲

موافقت مجلس با فوریت یک طرح

کد خبر : ۴۵۷۸۸

نمایندگان مجلس با فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن همه دستگاه‌ها مکلف به استخدام 25 درصد نیازهای استخدامی خود از میان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان شهدا و جانبازان 25 درصد و بالاتر می‌شوند.
 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان ملت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با 132 رای موافق، 10 رای مخالف و 20 رای ممتنع از 196 نماینده حاضر در صحن علنی، با یک فوریت طرح اصلاح بند (و) ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 1389 موافقت کردند.

وکلای ملت با 119 رای موافق، 18 رای مخالف و 25 رای ممتنع از 196 نماینده حاضر، به دو فوریت طرح مذکور رای نداده بودند.

این طرح که به امضای 53 نفر از وکلای ملت رسیده است، دارای یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی آن همه دستگاه‌ها مکلف می‌شوند در چارچوب سهمیه استخدامی و جایگزینی نیروهای خروجی خود حداقل 25 درصد نیازهای استخدامی خود را از میان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان شهدا و فرزندان جانباز 25 درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان بالای 3 سال اسارت همسران شهدا و جانبازان معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین و نسبت به استخدام آنان از محل مجوز‌های مربوط و پست‌های بدون متصدی اقدام کنند.

در صورت تصویب نهایی این طرح همچنین دستگاه‌ها مکلف می‌شوند 5 درصد سهمیه استخدامی نیز به رزمندگان با سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و فرزندان آزادگان زیر 3 سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص دهند و در مواردی که نیاز به تخصص دارد رعایت شرایط علمی الزامی است.

با تصویب نهایی طرح مذکور، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف می‌شود فرزندان شاهد و جانباز و آزاده را با اولویت فرزندان شاهد و سپس فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی و فرزندان آزادگان بر اساس مدت اسارت قید شده در متن ماده 44 برنامه پنجم معرفی کند.

در تبصره دوم این ماده واحده آمده است: فرزندان شاهد و جانباز و آزاده از شرط جنسیت برای استفاده از سهمیه استخدامی معاف و دستگاه‌های مشمول این قانون موظفند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون و با احراز شرایط گزینش عمومی با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند.

تبصره سوم ماده واحده این طرح عنوان می‌کند: همه مسئولین دستگاه‌ها پس از تعیین تکلیف سهمیه مذکور در این قانون می‌توانند اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز به دستگاه خود کنند و با متخلفین از اجرای این قانون مطابق قوانین مقررات مربوط رفتار خواهند کرد.

در صورت تصویب نهایی این طرح معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور و بنیان شهید و امور ایثارگران بر حسن اجرای این قانون نظارت خواهند داشت.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: با توجه به وجود جانبازان و آزادگان فاقد شغل و همچنین دامنه و تعداد فرزندان ایثارگران که بخشی عظمی از آنها در سن اشغال بوده و نیازمند ساماندهی جدی در حوزه اشتغال هستند و از طرفی به خاطر عدم جواب گویی ماده 44 برنامه پنجم توسعه نسبت به این موضوع، طرح اصلاح بنده (و) ماده 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه مصوب 1389 تقدیم می‌شود.

 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰
۰
۳
بسه دیگه تا کی حق کشی؟ این همه امتیاز میدید بسه دیگه
به جای سهمیه و ....
پول بدید چرا جای افراد مستعد رو میدید؟
شادمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰
۱
۱
ژنرال اگه بهت بگن شیمیاییت میکنیم یا چند سال اسیر، یا پدرت را میمیرانیمو وو
و بگن در قبلش دنیا رو بهت میدیم قبول میکنی.
پس بس کنید صاحب انقلاب همینهایند که گفتم اگه زور دارید و عرضشو ، پس انقلاب رو برگردانید به همان وضع زمان طاغوت و الا خموش.
اگه نبود جانفشانی اینها ، در ادامه ی همان دولت پادشاهی هنوز نگذاشته بودند تا حتی آفتابه بسازیم.
ادبی رزمنده 59 ماه جبهه 45 درصد جانباز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰
۱
۱
ناشناس محترم این استخدام ها برابر قوانین با شرایط مساوی مجاز است چرا اینقدر نا راحتید بروید تمام کشورهایی را که جنگ را تجربه کرده اند ببینید که باز هم بعد از سالها چطور سربازانی را که در جنگ بوده اند حمایت می کنند .در مقیاس با آنها کشور ما و جامعه ما کاری برای آنها انجام نداده است .
مهرداد بانصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
۰
۲
سلام فرززند جانباز 10%هستم چرا هیچ سهمیه ای برای اشتغال یا دانشگاه نداریم ما باید چکار کنیم